اکسپریا 10 مارک 4

بررسی سونی اکسپریا 10 مارک 4 ؛ قهرمان باتری

اکسپریا 10 IV جدیدترین میان رده سونی است. در ادامه صفحه نمایش، باتری، عملکرد، دوربین و طراحی اکسپریا 10 مارک 4 را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

سونی مسیر خود را در دنیای گوشی‌های هوشمند می‌رود و ظاهرا کاری هم به بقیه ندارد. آنها هر سال یک گوشی پرچمدار از سری 1، یک گوشی کامپکت از سری 5 و یک گوشی میان رده از سری 10 روانه بازار می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی اکسپریا 10 مارک 4 بپردازیم.

فهرست عناوین بررسی اکسپریا 10 مارک 4

اکسپریا 10 مارک 4

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی سونی اکسپریا 10 مارک 4

گوشیSony Xperia 10 IV
ابعاد و وزن۱۵۳ در ۶۷ در ۸.۳ میلی‌متر، ۱۶۱ گرم، بدنه جلویی از گوریلا گلس ویکتوس، فریم پلاستیکی، تاییدیه IP65/I68 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار / آب (۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری)
صفحه نمایش ۶.۰ اینچ، OLED، نمایش ۱ میلیارد رنگ، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۵۲۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۱ در ۹، تراکم ۴۵۷ پیکسل در اینچ
پردازندهتراشه ۶ نانومتری اسنپدراگون 695، هشت هسته‌ای (۲ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز، ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز)، گرافیک آدرنو 619
حافظه۶ گیگ رم در کنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، پشتیبانی از کارت حافظ microSD تا حداکثر ۱ ترابایت
نرم افزاراندروید 12
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۷ میلي‌متر، حسگر ۱/۲.۸ اینچی، دیافراگم f/1.8، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۶ میلي‌متر، حسگر ۱/۴.۰ اینچی، دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۲۰ درجه
  • دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۵۴ میلي‌متر، حسگر ۱/۴.۴ اینچی، دیافراگم f/2.2، زوم اپتیکال ۲ برابری
دوربین جلودوربین ۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر، دیافراگم f/2.0، حسگر ۱/۴.۰ اینچی
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۳۰ وات
سایرحسگر اثر انگشت در بدنه کناری، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

طراحی و کیفیت ساخت

اکسپریا 10 مارک 4

اکسپریا 10 مارک 4 از همان طراحی نسل قبل با برخی بهبودهای جزئی بهره می‌برد. به عنوان مثال ۱ میلی‌متر باریک‌تر از اکسپریا 10 مارک 3 شده است. طراحی بدنه پشتی و فریم دستگاه حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند و اصلا فکر نمی‌کنید که با یک گوشی ارزان قیمت طرف هستید.

در بدنه بالایی دستگاه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون قرار دارد و در بدنه پایینی نیز درگاه USB-C دیده می‌شود. همچنین در بدنه سمت راست می‌توانید دکمه‌های تنظیم صدا و پاور (ادغام شده با حسگر اثر انگشت) را مشاهده کنید و سمت چپ نیز میزبان سینی سیم‌کارت است. خوشبختانه دکمه گوگل اسیستنت در این گوشی دیده نمی‌شود.

صفحه نمایش

سونی از یک نمایشگر ۶ اینچی اولد با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۵۲۰ پیکسل در این گوشی استفاده کرده است. خبری هم از ناچ یا حفره نمایشگر در آن نیست و دوربین سلفی در حاشیه باریک بالای صفحه نمایش قرار گرفته است. نمایشگر اکسپریا 10 مارک 4 کیفیت بالایی دارد و رنگ‌ها را دقیق نشان می‌دهد.

اکسپریا 10 مارک 4

همچنین حداکثر روشنایی نمایشگر با افزایشی ‍۱۵ درصدی نسبت به نسل قبل به ۶۸۳ نیت رسیده است. خبر بد اینکه اگرچه اکثر شرکت‌ها به رفرش‌ریت ۹۰ هرتز (و حتی ۱۲۰ هرتز) در گوشی‌های میان‌رده رو آورده‌اند، ولی اکسپریا 10 IV هنوز روی ۶۰ هرتز باقی مانده است.

باتری

اکسپریا 10 مارک 4 از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. ترکیب این باتری با چیپست ۶ نانومتری و نمایشگر ۶۰ هرتز اولد سبب شده که عمر باتری بسیار بالایی را شاهد باشیم.

اکسپریا 10 مارک 4

در واقع شما می‌توانید با یک بار شارژ تا ۲۱ ساعت و ۲۰ دقیقه در اینترنت وبگردی کنید و یا ۱۷ ساعت و ۲۷ دقیقه را به تماشای ویدیو در یوتیوب بنشینید. به طور کلی اکسپریا جدید می‌تواند با هر بار شارژ و استفاده متوسط تا حداقل دو روز کامل شما را همراهی کند. متاسفانه سونی هم شارژر و هم کابل را از جعبه این گوشی حذف کرده است که لابد از تعهد بالای این شرکت به محیط زیست خبر می‌دهد!

اسپیکر

خبری از اسپیکرهای استریو در اکسپریا 10 مارک 4 نیست و تنها شاهد حضور یک اسپیکر هستیم. البته تصمیم سونی در این بازه قیمتی منطقی .به نظر می‌رسد. خروجی این اسپیکر به سمت جلو است که باعث می‌شود در هنگام تماشای فیلم لذت بیشتری ببرید.

اکسپریا 10 مارک 4

همچنین کیفیت صدای اسپیکر مناسب است؛ اما از نظر میزان بلندی خیلی وضعیت خوبی نیست. اگر یک هدفون باکیفیت دارید، می‌توانید با استفاده از جک ۳.۵ میلی‌متری تجربه شنیداری بسیار بهتری را داشته باشید.

نرم‌افزار و عملکرد

اکسپریا 10 مارک 4 به اندروید 12 در کنار رابط کاربری Xperia UI مجهز شده است. خوشبختانه سونی برخلاف شرکت‌های دیگر رابط کاربری خود را با شخصی‌سازی‌های فراوان سنگین نکرده است. در هنگام روشن کردن گوشی نیز دستگاه تعدادی برنامه توسعه یافته یا تایید شده توسط سونی را نشان می‌دهد و از شما می‌پرسد که آيا تمایلی به نصب آنها دارید یا خیر.

البته برخی ویژگی‌های اختصاصی نیز در بخش نرم‌افزاری دیده می‌شوند. اولی میانبر Side Sense است که همانند یک نوار باریک در لبه کناری نمایشگر قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با استفاده از این قسمت منو یک میانبر را باز کنید، نمایشگر را تقسیم کنید و یا به بخش‌های دیگر دسترسی پیدا کنید.

مورد دیگر Window Manager است که از نمایشگر بلند اکسپریا 10 مارک 4 به شکل بهینه استفاده می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با تقسیم نمایشگر، از دو برنامه به صورت همزمان استفاده کنید (مثلا تماشای یک ویدیو در یوتیوب و خواندن یک مقاله در ویکی‌پدیا).

بنچمارک

اکسپریا 10 IV از تراشه اسنپدراگون 695 5G بهره می‌برد. این تراشه از ۲ هسته کورتکس A78 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و ۶ هسته کورتکس A55 تشکیل شده و در کنار ۶ گیگ رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی قرار گرفته است. برای پردازشگر گرافیکی نیز شاهد حضور آدرنو 619 هستیم که از پس اجرای اکثر بازی‌ها بر می‌آید.

گیک‌‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

Sony Xperia 10 IV (Snapdragon 695) : 1877
Samsung Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 1840
Oneplus Nord 2 5G (Dimensity 1200) : 2465
Google Pixel 6 (Tensor) : 2706

گیک‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

Sony Xperia 10 IV (Snapdragon 695) : 671
Samsung Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 521
Oneplus Nord 2 5G (Dimensity 1200) : 814
Google Pixel 6 (Tensor) : 1027

GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen)

Sony Xperia 10 IV (Adreno 619) : 16
Samsung Galaxy A53 5G (Mali-G68) : 19
Oneplus Nord 2 5G (Mali G-77 MC9) : 39
Google Pixel 6 (Mali G-78 MP20) : 59

دوربین

اکسپریا 10 مارک 4 از همان ترکیب دوربین سه‌گانه نسل قبل خود بهره می‌برد که یعنی با لنز عریض ۲۷ میلي‌متری، لنز فوق عریض ۱۶ میلی‌متری و لنز تله‌فوتو ۵۴ میلی‌متری طرف هستیم.

اکسپریا 10 مارک 4

کیفیت تصاویر گرفته شده با میان رده جدید سونی تقریبا هیچ تفاوتی با Xperia 10 III ندارد. جزئیات در سطح خوبی قرار دارند و نویز نیز به خوبی کنترل می‌شود. رنگ‌ها هم سرزنده و شاداب هستند؛ اما با دنیای واقعی فاصله دارند. همچنین در برخی مواقع شاهد اوراکسپوژر هستیم.

دوربین فوق عریض نیز وضعیت مشابهی دارد و می‌توان آن را هم سطح سایر میان‌رده‌های موجود در بازار دانست.

دوربین تله‌فوتو نیز اگرچه رنگ‌ها را نسبت به دو دوربین دیگر متفاوت نشان می‌دهد، اما از نظر جزئیات و وضوح با آنها در یک سطح قرار دارد.

دوربین‌های سونی اکسپریا 10 مارک 4 در نور کم عملکرد خوبی ندارند. گستره داینامیک آنها محدود است و تصاویر نیز نسبتا نرم به نظر می‌رسند. همچنین شاهد مشکل فرونوردهی (Underexposure) هستیم. خوشبختانه سونی بر خلاف اکسپریا 1 مارک 4 حالت شب را به دوربین میان رده خود آورده است.

تصاویر ثبت شده در حالت شب تفاوت کاملا محسوسی با حالت پیش‌فرض دارند و می‌توان گفت که در تمام زمینه‌ها بهتر هستند.

دوربین سلفی اکسپریا 10 مارک 4 نیز عملکرد نسبتا خوبی دارد. رنگ پوست دقیق نشان داده می‌شود و گستره داینامیک هم قابل قبول است. البته ثبت جزئیات زیاد را نمی‌توان نقطه قوت این دوربین دانست. دوربین سلفی از حالت پرتره نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما نتیجه نهایی چندان چنگی به دل نمیزند.

جمع‌بندی

اکسپریا 10 مارک 4 از یک طراحی زیبا بهره می‌برد و در برابر نفوذ آب نیز مقاوم است. همچنین صفحه نمایش این گوشی می‌تواند تصاویر را با کیفیت بالا دهد. البته نمی‌توان مشکل رفرش‌ریت ۶۰ هرتز را نادیده گرفت. در بخش دوربین نیز گوشی عملکرد قابل قبولی دارد و می‌تواند نیازهای اکثر کاربران را برطرف کند؛ اما در میان بهترین‌های بازار در این بازه قیمتی نیست.

شاید مهمترین مشکل Xperia 10 Mark 4 را باید قیمت بالای آن دانست. شاید کاربران علاقه‌مند به خرید گوشی‌های پرچمدار مشکل چندانی با قیمت بالای اکسپریا 1 مارک 4 نداشته باشند؛ اما شرایط برای افراد متمایل به خرید گوشی‌های میان رده فرق می‌کند و این موضوع می‌تواند در نهایت به ضرر شرکت ژاپنی تمام شود.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی زیبا
  • نمایشگر باکیفیت
  • عمر باتری بسیار خوب
  • عملکرد پردازشی مناسب
  • پشتیبانی از کارت حافظه microSD
  • تاییدیه IP65/68
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

معایب

  • نمایشگر ۶۰ هرتز
  • دوربین متوسط
  • قیمت بالا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*