سیاهچاله بزرگ مرکز کهکشان راه شیری

شکوه و عظمت سیاهچاله بزرگ مرکز کهکشان راه شیری را در این ویدیو ببینید

دانشمندان موفق شده‌اند به کمک تلسکوپ افق رویداد، تصاویر واضح و جذابی از سیاهچاله بزرگ مرکز کهکشان راه شیری ثبت کنند که در ادامه می‌بینیم.

یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین پدیده‌های سرتاسر کیهان، سیاهچاله‌ها هستند. این اجرام چگال و سنگین که مملو از شگفتی و راز هستند همچنان برای انسان‌ها ناشناخته محسوب می‌شوند. با این حال دانشمندان تا به امروز اطلاعات بسیاری از آنها به دست آورده‌اند و روز به روز بر وسعت دانش خود می‌افزایند.

سیاهچاله بزرگ مرکز کهکشان راه شیری را در این ویدیو تماشا کنید

به تازگی اخترشناسان به کمک تلسکوپ بین المللی افق رویداد و برای اولین بار موفق شده‌اند تصویری از سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری را منتشر کنند و ویدیویی که در ادامه خواهد آمد، نمایی شگفت انگیز از این پدیده بی‌نظیر است که نشان می‌دهد بشر تا چه اندازه پیشرفت کرده است.

در این ویدیو به طور متوالی روی سیاهچاله کمان ای (Sgr A) که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد زوم می‌شود و در وهله اول با نمایی وسیع و گسترده از این کهکشان روبه‌رو می‌شویم و سپس به تدریج به درون غبار و گازهای آن شیرجه می‌زنیم. ستارگانی که در این ناحیه قرار دارند سال‌هاست که توسط تلسکوپ بزرگ (VTL) رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) و تداخل‌سنج آن بررسی می‌شوند.

در واقع این سیاهچاله‌ای که امروز از آن عکس‌برداری شده سال‌ها پیش شناسایی شده است. در آن زمان دانشمندان متوجه شدند که کشش گرانشی قدرتمندی ستارگان را منحرف می‌کند و به وجود این سیاهچاله از قبل پی بردند. پس از همه این‌ها به کمان ای می‌رسیم. این عکس همکاری موفقی با تلسکوپ افق رویداد بوده است.

لازم به ذکر است به خاطر این که هیچ چیز نمی‌تواند از سیاهچاله عبور کند (حتی نور)، خود این پدیده جالب توجه در مرکز راه شیری تاریک دیده می‌شود و در نهایت این سیاهچاله توسط یک ناحیه مرکزی تاریک به نام سایه نشان مشخص شده و توسط حلقه‌ای از گاز و غبار درخشان در بر گرفته شده است.

گفتنی است که دانشمندان در طول سال‌های مختلف و مشاهدات فراوان و با امکانات مختلفی که در اختیار داشته‌اند، موفق شده‌اند این جلوه بی‌نظیر را با کنار هم قرار دادن تصاویر درست کنند. همچنین بد نیست بدانید که تصاویر از طول موج‌های مرئی به طول موج‌های فروسرخ یا مادون قرمز می‌رسند و تصویر نهایی در طول موج‌های رادیویی گرفته شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*