گوشی های هوشمند کوچک، به این دلایل محبوبیت خود را از دست داده‌اند

گوشی های هوشمند کوچک، به این دلایل محبوبیت خود را از دست داده‌اند

گوشی های هوشمند کوچک، امروزه دوران کم‌فروغی را تجربه می‌کنند و با کاهش فروش و عدم استقبال مواجه‌اند. در این مطلب به سه دلیل اصلی افت محبوبیت این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

احتمالا بسیاری هنوز در یاد دارند که استیو جابز، بیش از ده سال پیش در مراسم رونمایی از آیفون 4S گفت که نمایشگر 3.5 اینچی آن، اندازه‌ای طلایی است و هیچ‌کس تلفنی با صفحه‌نمایش بزرگ را خریداری نخواهد کرد! امروزه، با نگاهی کلی به صنعت حال حاضر این حوزه، تنها تعداد انگشت‌شماری از تولیدکنندگان هم‌چنان به ساخت گوشی‌ های هوشمند کوچک اصرار دارند. با این‌حال، هنوز گروه اندکی از مردم وجود دارند که از علاقه‌مندان و کاربران این دستگاه‌ها به‌ شمار می‌روند.

با این وجود، امروزه شکاف زیادی میان گوشی‌های هوشمند کوچک و امکانات کامل و به‌روز این گجت‌ها به وجود آمده است. بدین ترتیب، ممکن است به ویژگی‌های خاصی از یک تلفن هوشمند نیاز داشته باشید که در این نمونه‌های کوچک جایی ندارند.

امروزه صنعت گوشی های هوشمند در عصر 6 اینچی قرار دارد و به سختی می‌توان دستگاه‌هایی با نمایشگر کوچک‌تر از این ابعاد را پیدا کرد. به همین جهت، بسیاری از مردم در تعجب هستند که چرا گوشی های کوچک محبوبیت خود را به مرور از دست داده‌اند. چه تولیدکنندگان و یا کاربران نهایی را در نظر بگیریم، گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش کوچک به سرعت در حال محو شدن از بازار هستند. در این میان، سه عامل مهم وجود دارند که نشان می‌دهند چرا دستگاه‌های کوچک مانند گذشته مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

سه دلیل کاهش محبوبیت گوشی های هوشمند کوچک

1- با نیازهای بازار منطق نیستند

گوشی های هوشمند کوچک، به این دلایل محبوبیت خود را از دست داده‌اند

بازار امروز با بازار گوشی‌های هوشمند ده سال پیش بسیار متفاوت است. در گذشته، هیچ‌کس واقعا به ویژگی‌های یک تلفن هوشمند اهمیت نمی‌داد، بلکه صرفا داشتن یک گوشی زیبا با کارایی محدود خود در آن زمان کافی بود. اما اکنون ویژگی‌های مورد نیاز این دستگاه‌ها به شدت گسترش یافته و کاربران پیش از خرید اقدام به مقایسه مشخصاتی نظیر پردازنده، ظرفیت ذخیره‌سازی، دوربین، صفحه‌نمایش، باتری و سایر جنبه‌ها می‌کنند.

فارغ از آنکه یک دستگاه عملا چقدر خوب است، اگر مشخصات روی کاغذ ضعیف باشند، احتمالا در فروش گوشی تاثیر منفی خواهد داشت. در این میان، اقبال عمومی در ارتباط با نمایشگرهای بزرگ و بزرگ‌تر سیر صعودی داشته و از ابعاد 6 اینچ تا حتی نمونه‌های تاشوی 8 اینچی را شامل می‌شود. کاربران تلفن‌های هوشمند اکنون کاربردهای وسیع‌تری را از دستگاه‌های خود طلب می‌کنند که در اندازه‌های کوچک نمایشگر کاربرد ندارند. برای مثال، مرور وب، بازی، کلاس‌ها یا جلسات آنلاین و غیره مواردی هستند که کاربران را به استفاده از یک صفحه نمایش بزرگ تشویق می‌کنند. بنابراین یک نمایشگر 4 اینچی قطعا پاسخ‌گوی نیازهای امروزی کاربران نخواهد بود.

از یک سو، تقاضای مصرف‌کنندگان برای تلفن همراه با نمایشگرهای بزرگ‌تر روز به روز در حال افزایش است. بنابراین سازندگان چاره‌ای ندارند جز اینکه به تقاضای کاربران پاسخ دهند. از سوی دیگر، طبق دیدگاه سازنده، توسعه تلفن‌های همراه با صفحه کوچک‌ در واقع چالش بزرگ‌تری است. این اعتقاد به این علت است که بسیاری از گوشی‌ های هوشمند با نمایشگر های کوچک به باتری‌های بزرگ و سیستم‌های خنک‌کننده خاص نیاز دارند. این یک فرآیند بسیار پیچیده برای تولیدکنندگان بوده که برای دستیابی به آن با دشواری‌هایی مواجه هستند. بنابراین، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند با توجه به نیاز اکثریت بازار، به‌طور عمده تلفن‌هایی با نمایشگرهای بزرگ را توسعه دهند.

2- اندازه کوچک به معنای کمبود فضا برای ویژگی‌های خوب است

گوشی های هوشمند کوچک، به این دلایل محبوبیت خود را از دست داده‌اند

فارغ از تمایل برخی از کاربران به گوشی‌های کوچک، فناوری استفاده شده در این دسته نیز حائز اهمیت است. بسیاری از این فناوری‌ها به فضای زیادی نیاز دارند. برای مثال، یک دوربین تله‌فوتو پریسکوپ را در نظر بگیرید، این دوربین می‌تواند بیش از 25% از قسمت پشتی یک گوشی هوشمند 6 اینچی را تصرف کند. قرار دادن آن در یک نمونه 4 اینچی بدین معنا است که مطلقا فضایی برای تعبیه باتری، بلندگو و سایز اجزا باقی نخواهد ماند.

اکثر کاربران علاقه‌مند به گوشی‌ های هوشمند کوچک، تنها به یک دستگاه قابل حمل نیاز دارند که بتوانند آزادانه و با یک دست از آن استفاده کنند. بنابراین، تلفن‌های همراه با نمایشگر کوچک همیشه مورد علاقه مردان یا زنان کوچک دست بوده است.

با این‌حال، فشرده‌سازی یک گوشی هوشمند امروزی به دستگاهی کوچک، باعث ایجاد محدودیت‌هایی در سخت‌افزار و فناوری خواهد شد. هم‌چنین چیدمان متراکم داخلی نیز به افزایش حرارت و داغ کردن گوشی منجر خواهد شد که باعث افت عملکرد دستگاه و عدم کارایی مناسب آن می‌شود.

علاوه بر این، گوشی‌ های هوشمند با صفحه‌نمایش کوچک مانند آیفون 12 مینی، آیفون 13 مینی و iPhone SE 3 فاقد تنظیمات آماده به کار برای استفاده هم‌زمان از دوسیم‌کارت هستند که باعث می‌شود بسیاری از کاربران دو سیم کارته از خرید این دستگاه‌ها منصرف شوند.

3- فروش ضعیف و عدم استقبال در بازار

گوشی های هوشمند کوچک، به این دلایل محبوبیت خود را از دست داده‌اند

دلیل سوم، اساسا متاثر از سازنده است. زمانی‌که یک محصول عملکرد خوبی در بازار نداشته باشد، تولیدکننده چاره‌ای جز حذف آن از خط تولید نخواهد داشت. برای مثال، آیفون 12 مینی و 13 مینی که نمایشگرهای کوچکی داشتند، پایین‌ترین فروش را در میان خانواده آیفون‌ها تجربه کردند. بدین ترتیب، اپل مجبور شد در سری آیفون 14، نسخه مینی را حذف کند. بنابراین تمام مدل‌های این نسل به نمایشگرهای 6 اینچ به بالا مجهز خواهند بود.

هم‌چنین در آینده، لوازم جانبی تلفن‌های همراه کوچک نیز کاهش یافته و تولید آنها نیز متوقف خواهند شد. برای مثال، قطعاتی نظیر صفحه‌کلید، باتری و سایر اجزا به دلیل عدم تامین، موجود نخواهند بود.

در حال حاضر، گوشی های هوشمند امروزی با صفحه‌نمایش کوچک در بازار دارای نمایشگرهایی با ابعاد بین 6 تا 6.3 اینچی هستند. از سوی دیگر، نمونه‌های بزرگ نیز ابعادی بین 6.7 تا 6.9 اینچ دارند که معمولا تحت عنوان سری Max عرضه می‌شوند.

جمع‌بندی

نمی‌توان انکار کرد که تلفن‌های همراه کوچک در بین کاربرانی که دوست دارند صرفا با یک دست کار کنند، بسیار محبوب هستند. امروزه، سازندگانی که هم‌چنان بر تولید گوشی های هوشمند با صفحه نمایش کوچک اصرار دارند، محصولات مرتبط را طبق درخواست این دسته از مشتریان عرضه می‌کنند. با این‌حال، از آنجایی که فروش تلفن‌های همراه با صفحه‌نمایش کوچک هم‌چنان رو به کاهش است، به‌طور قطع این نمونه در آینده‌ای نزدیک به تاریخ می‌پیوندد.

در حال حاضر، این دسته از گوشی‌های هوشمند از فروش کمی برخوردار هستند و کاربران آنها نیز از مشکلات باتری یا حرارت دستگاه‌ها شکایت دارند. بنابراین، سازندگان چاره‌ای ندارند که گوشی های هوشمند با صفحه نمایش کوچک را به طور کامل کنار بگذارند و بر روی نمایشگرهای بزرگ‌تر که مورد استقبال اکثریت بازار است، تمرکز کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*