دریچه مرموز کشف شده روی مریخ

ناسا اسرار دریچه مرموز کشف شده روی مریخ را فاش کرد

هفته پیش تصویر عجیبی از یک دریچه روی مریخ منتشر شد. اکنون ناسا اسرار دریچه مرموز کشف شده روی مریخ را فاش کرده است. حقیقت چیست؟

مدتی پیش عکسی از مریخ منتشر شد که نشان می‌داد در یک صخره بزرگ شکافی شبیه به یک درب تراش خورده وجود دارد. این شکاف طوری به نظر می‌رسید که انگار مصنوعی است و نظریه‌های مختلفی پیرامون آن به وجود آمد. امروز دانشمندان راز این مکان عجیب را فاش کرده‌اند.

افشای اسرار دریچه مرموز کشف شده روی مریخ

تمام تصاویری که از مریخ و از نمای دور ثبت و به زمین ارسال می‌شوند در وهله اول ممکن است تار و ناواضح باشند. برای مثال تاکنون تصاویر زیادی منتشر شده که یک تخته سنگ را به شکل خرگوش درآورده‌اند یا شکل خاص برخی از این تخته سنگ‌ها و سایه آنها شبیه به انسان یا حیوانات روی زمین بوده است و جالب اینجاست که با کمی کنکاش بیشتر دانشمندان متوجه شده‌اند این گمانه‌زنی‌ها اشتباه بوده است.

مریخ نورد کنجکاوی

به نظر می‌رسد که امروز نیز شاهد یکی دیگر از همین گمانه‌زنی‌های نادرست هستیم. همان‌طور که گفتیم، هفته گذشته تصویری از سطح مریخ منتشر شد و نشان می‌داد روی یک صخره، دریچه‌ای مستطیلی‌شکل و مرموز وجود دارد و به طرز عجیبی نیز این دریچه تراش خورده به نظر می‌آمد.

این تصویر را مریخ نورد کنجکاوی کشف کرده بود و مثل همیشه نظریه‌های توطئه پیرامون آن شکل گرفت. برخی از نظریه‌پردازان توطئه به این سمت و سو رفتند که این دریچه که شبیه ورودی یک غار است نشان می‌دهد حیات فرازمینی روی سیاره سرخ وجود دارد.

اکنون محققان به این نتیجه رسیده‌اند که توضیح ساده‌ای برای این دریچه وجود دارد. به گفته پروفسور سانجیو گوپتا در امپریال کالج لندن، این تصویر نشان دهنده یک ویژگی است که در نتیجه فرآیندهای معمول زمین‌شناختی ایجاد شده است. در واقع شکاف‌های عمیق و شیارهایی که ایجاد می‌شود نشان می‌دهند این شکاف در صخره طی چند صد میلیون سال ایجاد شده و مشابه آن را روی زمین نیز دیده‌ایم. گوپتا در این باره می‌گوید:

این ترک در حقیقت یک شکاف است و نمونه‌های مشابه زیادی در مریخ و زمین وجود دارد. برای ایجاد این شکاف‌ها نیازی به وقوع زلزله در مریخ نیست. هیچ نکته عجیبی در این تصویر وجود ندارد و آنچه دیده می‌شود در نتیجه فرآیندهای معمول زمین شناسی است.

اسرار دریچه مرموز کشف شده روی مریخ

گفتنی است محققان معتقدند که باید منظره و موقعیت ایستادن کاوشگر را نیز در نظر گرفت و ناسا اعلام کرده که این شکاف در حقیقت شبیه یک دریچه کامل به نظر می‌رسد، چرا که درجه بزرگنمایی آن بسیار زیاد است. سخنگوی ناسا گفته است که این شکاف تنها یک شیار کوچک در صخره است.

آن طور که تیم محققان گفته‌اند، اندازه این شکاف 30 تا 45 سانتی‌متر است و در آن نقطه شکاف‌های خطی زیادی وجود دارد و مکانی که در عکس دیده می‌شود در حقیقت محل تقاطع چند شکاف خطی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*