آیا شارژ سریع، شما را مجبور به تعویض مداوم باتری گوشی می‌کند؟

آیا شارژ سریع، شما را مجبور به تعویض مداوم باتری گوشی می‌کند؟

آیا فناوری شارژ سریع گوشی های هوشمند در کاهش چرخه عمر باتری و نیاز به تعویض آن تاثیرگذار است؟ در ادامه به صحت و سقم این ادعا می‌پردازیم.

سرعت شارژ گوشی های هوشمند، امروزه وارد عصر “فوق‌العاده سریع” شده است. در حال حاضر، فناوری شارژ سریع 120 وات به یک ویژگی متداول و عادی در بسیاری از تلفن‌های پرچم‌دار تبدیل شده است. در این میان، چند دستگاه نیز از شارژ فوق‌ سریع 150 واتی یا بالاتر برخوردار هستند. علاوه بر این، سوپرشارژ 240 واتی آینده شرکت اوپو، نه تنها عمر باتری تلفن همراه را افزایش داده و استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند، بلکه از کاهش عمر باتری نیز جلوگیری خواهد کرد.

اغلب تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در حال حاضر استفاده از باتری‌های لیتیومی را به دیگر نمونه‌ها ترجیح می‌دهند. با این وجود، باتری‌های لیتیوم یون پلیمری عمر محدودی دارند. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که ساده‌ترین بخش قابل تعویض در یک دستگاه، احتمالا باتری آن است.

نیمی از عمر باتری لیتیومی با توجه به تعداد سیکل‌های شارژ و دشارژ محاسبه می‌شود، یعنی توان گوشی هوشمند از 0 تا 100% سپس به 0% یک چرخه کامل محسوب می‌شود. در واقع اگر گوشی خود را هر بار که تا نیمه پر می‌شود، شارژ کنید؛ یک نیم چرخه طی خواهد شد. این بدان معناست که اگر پیش از شارژ مجدد نیز اجازه ندهید تا باتری به 0% برسد، مجددا یک نیم چرخه حساب می‌شود. این محاسبه بر اساس تغییر از انرژی شیمیایی به الکتریکی و سپس از انرژی الکتریکی به شیمیایی برآورد شده است.

طبق استاندارد صنعتی باتری‌های لیتیومی، چرخه عمر باتری گوشی‌های هوشمند حداقل باید 500 بار باشد. در مورد باتری‌های بهتر نیز این چرخه به 700 بار افزایش یافته است؛ یعنی باتری یک تلفن می‌تواند به طور موثر 1200 روز یا معادل 3 سال دوام داشته باشد.

چرخه عمر و تعویض باتری

آیا شارژ سریع، شما را مجبور به تعویض مداوم باتری گوشی می‌کند؟

اگرچه تعداد چرخه‌های باتری لیتیومی محدود است، اما بدین معنا نیست که باتری فورا از بین رفته و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. به طور کلی، پس از صدها چرخه شارژ و دشارژ، عمر باتری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و به طور هم‌زمان عملکرد فناوری شارژ سریع نیز پایین می‌آید. در این مرحله، عمر باتری تلفن همراه تنها حدود 60% از نمونه اولیه است. به بیان دیگر، اگر گوشی هوشمند شما برای هر بار شارژ 100 ساعت عمر داشته باشد، اکنون در هر شارژ، تنها 60 ساعت دوام خواهد داشت.

با افزایش فرکانس شارژ و دشارژ، عمر باتری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. بنابراین باتری لیتیومی گوشی موبایل پس از حداکثر 3 سال کار، نیاز به تعویض خواهد داشت. با این حال، اگر عمر باتری نسبتا بالا باشد یا از گوشی هوشمند استفاده سنگین شود، ممکن است عمر باتری و زمان تعویض آن کوتاه‌تر باشد.

بنابراین تا زمانی که یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد، عمر باتری نیز کاهش خواهد داشت. بدین ترتیب، با سرعت شارژ 120، 150 و 240 وات، اگرچه ظرفیت شارژ بالا است، اما اگر بتوان آن را یک بار در روز شارژ کرد، بهترین نتیجه ممکن با توجه به فناوری فعلی باتری تلفن همراه به‌دست خواهد آمد.

جمع‌بندی

آیا شارژ سریع، شما را مجبور به تعویض مداوم باتری گوشی می‌کند؟

حقیقت این است که چه از فناوری شارژ فوق سریع استفاده کنیم یا خیر، عادات شارژ ما یک نگرانی بزرگ خواهند بود. فارغ از توان 25 یا 240 واتی شارژر، نکته اصلی آن است که هر چند وقت یک‌بار گوشی هوشمند خود را به شارژر وصل می‌کنیم؟ اگر به طور منظم عادت‌های خوب شارژ را رعایت کنیم، به ندرت نیاز به تعویض باتری خواهیم داشت. مگر آنکه عوامل خارجی در کاهش عمر آن دخیل باشند.

عادات رایج بسیاری برای شارژ کردن وجود دارند و شما ممکن است یکی از آنها را انجام دهید. با این حال، این عادات همیشه مثبت نبوده و در واقع، بخش بزرگی از آنها منفی و مخرب هستند. در ادامه، برخی از عادات بد و رایج شارژ را که می‌توانند به سرعت به باتری شما صدمه بزنند را مرور می‌کنیم.

1- شارژ برای مدت طولانی: نسبت جریان به ولتاژ تحت توان بالا به طور طبیعی افزایش می‌یابد. این امر باعث افزایش سریع دما شده که می‌تواند تلفن را در معرض خرابی قطعات و حتی آتش‌سوزی قرار دهد.

2- استفاده از شارژرهای مختلف: اتصال گوشی به شارژرهای گوناگون یک عادت بسیار مخرب است، زیرا برندهای مختلف تلفن همراه ممکن است از پروتکل‌های شارژ متفاوتی استفاده کنند. بنابراین استفاده بی‌رویه از شارژر نامناسب نه تنها باتری را به درستی شارژ نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود دمای گوشی به شدت افزایش یابد. این امر در نهایت موجب آسیب به باتری و نیاز به تعویض زودهنگام آن خواهد شد.

3- رها کردن گوشی برای شارژ در طول شب: این مورد نیز یک عادت بسیار رایج و بد برای باتری دستگاه است. اگرچه بسیاری از برندها در حال حاضر قابلیتی را اضافه می‌کنند که در صورت پر بودن شارژ، فرآیند انتقال انرژی کاهش یابد، اما برای محافظت بیشتر از باتری خود باید از این عادت نیز اجتناب کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*