کوچکترین ربات جهان

کوچکترین ربات جهان به اندازه پشه است و می‌تواند شکل خود را تغییر دهد

کوچکترین ربات راه رونده جهان که در آمریکا ساخته شده، به اندازه یک کک است و می‌تواند کاربرد زیادی در علم پزشکی داشته باشد.

ربات های کوچک، می‌توانند خود را در هر محیط بسته‌ای جای دهند. آن‌ها به ما در سرهم‌بندی سازه‌های کوچک، انجام عمل‌های جراحی غیر تهاجمی و بسیاری کارهای دیگر کمک می‌کنند. حالا مهندسان دانشگاه شمال غربی ایلینویز، موفق به ساختن چیزی شده‌اند که آن را کوچکترین ربات راه رونده جهان با قابلیت کنترل از راه دور می‌نامند.

اهالی این دانشگاه با چنین ابداعاتی بیگانه نیستند. پیش‌تر آن‌ها کوچکترین ربات پرنده جهان، موسوم به مایکروفلایر (microflier) را هم ساخته بودند. آن ربات که به کوچکی یک دانه شن بود، بال‌های ریزی داشت و قدرت پرواز خود را به جای موتور، از انرژی باد می‌گرفت.

این ربات خرچنگ-مانند 0.5 میلی‌متری هم با رویکرد مشابهی ساخته شده و فاقد قطعات پیشرفته است. با وجود اینکه از هیچ سیستم هیدرولیک یا الکتریکی قدرت نمی‌گیرد، می‌تواند حرکات متنوعی داشته باشد: راه برود، بچرخد، بخزد و خم شود.

این ربات، از یک آلیاژ حافظه‌دار ساخته شده  است که با حرارت دیدن، تغییر شکل می‌دهد. البته مهندسان از یک شیشه پوششی نازک هم در تولید آن استفاده کردند. با گرم یا سرد شدن، ربات شکل خود را از دست می‌دهد و سپس به شکل اصلی خود برمی‌گردد که از این طریق، نیروی محرکه آن ایجاد می‌شود.

برای کنترل ربات از راه دور، محققان از یک اسکنر لیزری استفاده می‌کنند که نقش گرم کردن و تعیین مسیر حرکت آن را برعهده دارد. مثلا اسکن از سمت چپ به راست، باعث حرکت ربات از راست به چپ می‌شود.

البته ساختن ربات با این شکل و ظاهر، دلیل علمی نداشته است. به اعتراف محققان، دانشجویان از این ظاهر خرچنگ-مانند خوششان آمد و همین طرح در نهایت پیاده‌سازی شد. اما این فناوری، به آن‌ها امکان می‌دهد ربات‌ها را در هر شکل و اندازه‌ای بسازند.

فعلا این پروژه در مرحله آزمایشی قرار دارد؛ ولی شاید در آینده، پزشکان از این خرچنگ‌های رباتیک کوچک برای پاکسازی قلب و عروق از لخته‌های خونی یا جداسازی تومورهای سرطانی استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*