مومیایی

کشف 250 مومیایی جدید در گورستان مرموز مصر

وزارت آثار باستانی مصر از کشف 250 تابوت مومیایی و مجسمه‌های برنزی در قبرستان ساقارا خبر داد.

وزارتخانه گردشگری و آثار باستانی مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تابوت‌ مومیایی های تازه کشف شده متعلق به دوره پایانی مصر باستان و اواخر حاکمیت امپراتوری بطلمیوس است. مومیایی ها از مکان‌های مختلفی بیرون کشیده شده‌ و محل دفن‌شان پراکنده بود، ولی تعدادی از آن‌ها در مسیر یک راهروی شیب‌دار که به یک اتاق دفن اصلی ختم می‌شود، قرار داشتند. افزون بر این قبرها، مجسمه‌های برنزی، كتیبه‌های هیروگلیف (خط مصر باستان)، تعدادی ظروف کوچک سفالی، آهکی و مرمری، اشیاء پیشکش شده به خدایان مصری، استخوان انسان و حیوان و همچنین تخته‌های تشییع جنازه، توسط باستان شناسان از ساقارا کشف شده است.

با توجه به اخبار اعلام شده، تابوت این مومیایی ها و سایر نمونه‌ها آخرین آثار باستانی کشف شده از گورستان ساقارا هستند. ساقارا گورستانی وسیع در ممفیس، پایتخت مصر باستان است که مانند آثاری همچون دوازده اهرام، مکان های دفن حیوانات، و صومعه های باستانی قبطی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

مومیایی

مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، در مصاحبه‌ای به خبرنگاران گفت که در میان مجسمه‌های برنزی کشف شده، یکی از مجسمه‌ها متعلق به آمنهوتپ است، کسی که معماری را در دنیای مصر باستان بنیادی کرد و بعدها به عنوان خدای پزشکی شناخته شد. آمنهوتپ که در هزاره سوم پیش از میلاد زندگی می‌کرد، هرم پلکانی جوسر را ساخت که یکی از اولین هرم‌های مصر باستان به حساب می‌آید. وزیری هدف از تمامی این مأموریت‌های اکتشافی را یافتن مقبره آمنهوتپ بیان کرد.

بر اساس بیانیه‌ای دیگر از  وزارت گردشگری و آثار باستانی، سایر مجسمه‌های کشف شده خدایان و الهه های مختلفی از جمله باستت، آنوبیس، اوزیریس، آمونمین، ایسیس، نفرتوم و هاتور را به تصویر می‌کِشند. کشف اصلی این کاوش پیدایش 250 تابوت چوبی است که درون آن‌ها مومیایی وجود دارد.مومیایی هایی که قدمت هریک از آن‌ها مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد مسیح است. تیم اکتشاف در داخل یکی از این تابوت‌ها، یک پاپیروس دست نخورده و مهر و موم شده پیدا کرد. طبق گزارش‌ها این پاپیروس برای بازسازی و مطالعه کامل به آزمایشگاه موزه مصر در مرکز قاهره منتقل شده است.

وزیری گفت: این پاپیروس که طول آن 9 متر (9.9 یارد) تخمین زده می‌شود، احتمالاً حاوی فصل‌هایی از کتاب مردگان است (کتاب مردگان: مجموعه‌ای از متون تشییع جنازه متشکل از طلسم‌هایی که مصری‌ها برای راهنمایی مردگان در دنیای زیرین استفاده می‌کردند). سایر تابوت‌ها نیز به موزه بزرگ مصر منتقل خواهند شد.

مومیایی

مقامات امیدوارند پس از تأخیرهای مکرر در مراسم افتتاحیه، بتوانند در اواخر امسال این موزه را افتتاح کنند. امید است که موزه جدید علاوه بر نمایش اکتشافات باستان‌شناسی سال‌های اخیر، به احیای صنعت حیاتی گردشگری کشور مصر نیز کمک کند. بخش گردشگری طی اتفاقات ناگواری از جمله انقلاب 2011 و ناآرامی‌های متعاقب آن، همه‌گیری ویروس کرونا و عدم بازدید گردشگران روسی و اوکراینی، که بخش بزرگی از گردشگران و بازدیدکنندگان این کشور را تشکیل می‌دادند، ضربه بزرگی خورده است.

از جمله یافته‌های دیگر قبرستان ساقارا در سال‌های اخیر می‌توان به رونمایی از پنج مقبره باستانی فراعونی و کشف بیش‌از 50 تابوت چوبی متعلق به پادشاهی مصر باستان اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. گجت جان جدیدا زیر مطالب علمی و تاریخیت کامنتهای چیپ زیادی رو تایید میکنی

  2. من همیشه نگران مومیایی های ساقارا بودم … مرسی که مسیر زندگیمو با این اطلاعات جهت میدی 🥲

  3. بچسب به خبرت، بازیو ول کن
    دست منم تو خبرگذاریت بند کن نیاز دارم 💔😐
    شوخوش