چری تیگو 7

چری تیگو 7 در برابر هایما S7 توربو ؛ کدام برنده مقایسه است؟

چری تیگو 7 و هایما S7 توربو به عنوان دو شاسی بلند پرفروش بازار ایران محسوب می‌شوند، اما کدام یک برای خرید گزینه بهتری است؟ در ادامه طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات این دو خودرو را بررسی خواهیم کرد.

مشتریان ایرانی هنگام خرید یک خودرو شاسی بلند در انتخاب میان چری تیگو 7 و هایما s7 توربو به عنوان دو شاسی بلند پرفروش بازار دچار تردید می‌شوند؛ چرا که با بودجه خرید مدل صفرکیلومتر هایما s7 توربو می‌توان مدل کارکرده چری تیگو 7 IE را خریداری کرد. در ادامه طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات این دو خودرو را بررسی خواهیم کرد.

ایران خودرو در سال ۱۳۹۴ هایما اس 7 را با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی به بازار عرضه کرد، اما عملکرد فنی نامناسب آن با اعتراض مشتریان همراه شد. در همین راستا ایران خودرو برای جلب رضایت مشتریان، مدل فیس لیفت آن را با پیشرانه قوی‌تر ۱.۸ لیتری توربوشارژ به بازار عرضه کرد.

هایما s7 توربو به دلیل ظاهر جذاب‌تر و عملکرد فنی بهتر توانست آمار فروش بهتری را نسبت به مدل 2 لیتر تنفس طبیعی به ثبت برساند. مدیران خودرو نیز در سال ۱۳۹۶ چری تیگو 7 را در نسخه اکسلنت به بازار عرضه کرد، اما مدتی بعد در سال ۹۷ تیپ IE این خودرو نیز روانه بازار شد. تیگو 7 IE از نظر ظاهری با نسخه قبلی تفاوتی ندارد، اما در بخش امکانات ارتقا پیدا کرده است.

مقایسه چری تیگو 7 با هایما S7 توربو

بخش طراحی ظاهری

چری تیگو 7

چری تیگو 7 از طراحی ظاهری اسپرت و به‌روزتری نسبت به رقیب خود بهره می‌برد. در طرف مقابل هایما s7 توربو نیز با وجود طراحی ساده و قدیمی‌تر همچنان یک شاسی بلند محبوب در بازار شناخته می‌شود.

چری تیگو 7

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد چری تیگو 7 با ظاهر جذاب و مدرن‌تر خود با سلیقه مشتریان سنتی بازار ایران همخوانی نداشته و برخی از مشتریان هایما s7 توربو ایران خودرو را برای خرید گزینه مناسب‌تری می‌دانند.

شاسی بلند ایران خودرو

هایما اس 7 توربو

هایما s7 توربو به داشبورد عامه‌پسندتری مجهز شده و با سلیقه مشتریان ایرانی سازگاری بیشتری دارد. طراحان از متریال مناسبی برای این بخش استفاده کردند تا بتواند رضایت مشتریان را جلب کند.

چری تیگو 7

چری تیگو 7

در طرف مقابل چری تیگو 7 از فاصله محوری بیشتری نسبت به هایما s7 توربو بهره می‌برد و به همین دلیل مشتریان به فضای بیشتری در این خودرو دسترسی خواهند داشت.

مشخصات فنی

هایما s7 توربو به پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند. در طرف مقابل چری تیگو 7 از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر را تولید کند.

شاسی بلند ایران خودرو

در بخش شتاب نیز آمارها نشان می‌دهد میان این دو خودرو اختلاف زیادی وجود ندارد. در واقع هایما s7 توربو ظرف مدت ۱۰.۵ ثانیه و چری تیگو 7 ظرف مدت ۱۰.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند. هرچند روی کاغذ چنین ارقامی از قدرتمندتر بودن پیشرانه شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو حکایت دارد، اما در عمل میان پیشرانه این دو خودرو تفاوت چندانی وجود نداشته و حتی چری تیگو 7 کمی چابک‌تر است.

در بخش تجربه رانندگی نیز این دو شاسی بلند چینی به دلیل برخورداری از سیستم تعلیق مشابه از کیفیت سواری یکسانی نیز بهره می‌برند. البته این دو خودرو از نظر چابکی و عملکرد فنی در یک سطح قرار دارند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هندلینگ و پایداری تیگو 7 در سرعت‌های بالا نسبت به هایما s7 توربو بهتر بوده و حرکات عرضی بدنه آن در هنگام عبور از جاده‌های پرپیچ نسبت به هایما s7 توربو کمتر است.

چری تیگو 7

میزان هماهنگی بین موتور و گیربکس این دو شاسی بلند پرفروش بازار ایران نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. گفتنی است گیربکس‌های اتوماتیک AT نسبت به گیربکس‌های دو کلاچه استهلاک کمتری را به همراه دارند و در آنها کمتر مشکل داغ شدن زیاد در ترافیک‌های سنگین یا سربالایی‌ها مشاهده می‌شود. ضمن این که راندمان گیربکس‌های دو کلاچه در طول زمان زودتر از  گیربکس‌های AT کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، گیربکس دو کلاچه از مزایایی چون مصرف سوخت کمتر و تعویض دنده‌ها بدون افت توان نیز بهره می‌برد و همین موضوع برای چری تیگو 7 یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. در ادامه جدول مشخصات فنی این دو خودرو را مشاهده می‌کنید:

مقایسه مشخصات فنی چری تیگو 7 با هایما S7 توربو

نام خودروچری تیگو 7 IEهایما اس 7 توربو
موتور4 سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها4 سیلندر توربوشارژ آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۸ لیتر
حداکثر قدرت۱۴۷ اسب بخار در 5200 دور۱۷۰ اسب بخار در 5750 دور
حداکثر گشتاور۲۱۰ نیوتن‌متر در دور 2 هزار تا 4 هزار230 نیوتن‌متر در دور 4300 تا 4500
گیربکس6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه (DCT)اتوماتیک 6 دنده AT6
مصرف سوخت ترکیبی6.7 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر8.34 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت۱۰.۲ ثانیه۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

بخش امکانات رفاهی

چری تیگو 7

چری تیگو 7 و هایما s7 توربو در بخش امکانات تفاوت زیادی ندارند و از آپشن‌های مشابهی بهره می‌برند. البته چری تیگو 7 در بخش امکانات در مواردی چون دوربین جلو، نمایشگر 4.8 اینچی صفحه‌آمپر، دو حالت رانندگی اکو و اسپرت، اتوهلد، ترمز پارک برقی، تهویه دوگانه، خروجی برق ۱۲ ولت و سقف پانوراما نسبت به هایما s7 توربو در سطح بالاتری قرار دارد.

از تجهیزات مشترک این دو شاسی بلند پرفروش بازار ایران نیز می‌توان به سانروف، آینه‌های بغل تاشونده برقی با گرمکن، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، اتولایت، دی لایت، کروز کنترل، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰، نمایشگر لمسی داشبورد، سیستم صوتی با شش اسپیکر، فرمان برقی با روکش چرم و کلیدهای کنترل اشاره کرد.

بخش امکانات ایمنی

شاسی بلند ایران خودرو

در بخش ایمنی، چری تیگو 7 توانست از موسسه سی انکپ چین 5 ستاره ایمنی را دریافت کند. این در حالی است که جزئیاتی از تست‌های ایمنی هایما اس 7 توربو منتشر نشده است. از این رو نمی‌توان این دو خودرو را در بخش ایمنی مورد مقایسه قرار داد. البته هایما اس 7 نسبت به بسیاری از خودروهای بازار ایران از لحاظ ایمنی در سطح مناسب‌تری قرار دارد. در ادامه جدول مقایسه‌ی امکانات ایمنی چری تیگو 7 و هایما اس 7 توربو را مشاهده می‌کنید:

نوع تجهیزاتچری تیگو 7هایما اس 7 توبو
تجهیزات ایمنی و حفاظتیسیستم ضد سرقت، کمربند ایمنی پیش‌کشنده برای سرنشینان جلو، حسگر پارک جلو و عقب، سنسور باد لاستیک TPMSسنسور دنده عقب، نمایش میزان باد لاستیک‌ها، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوق عقب در مواقع اضطراری، قفل کودک درهای عقب، سیستم ضد سرقت، کمربندهای پیش کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای عقب، ایزوفیکس
ایربگ ایمنیشش عدد شامل راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای سرنشینان جلوچهار عدد شامل راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو
سیستم ترمز و پایداریترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیبترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم ترمز ضد قفل (EBD+ABS)، سیستم کمکی در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل کشش

جمع‌بندی

چری تیگو 7 و هایما s7 توربو طی سال‌های گذشته توانستند آمار فروش بالایی را به ثبت برسانند و به گزینه‌های محبوب در میان مشتریان تبدیل شوند؛ از این رو نسخه‌های کارکرده این خودروها نیز در بازار به خوبی مورد استقبال قرار می‌گیرد. البته در حال حاضر قیمت مدل صفرکیلومتر چری تیگو 7 به بیش از ۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و این خودرو قدیمی بازار در کنار خود رقبای سرسختی چون لاماری ایما، فیدلیتی بهمن موتور و فردا T5 را می‌بیند.

به طور کلی چری تیگو 7 از طراحی به‌روزتر، شتاب و چالاکی بهتر، سواری نرم‌تر، مصرف سوخت پایین‌تر و آپشن‌های بیشتری بهره می‌برد که همین موضوع آن را به گزینه جذابی برای جوانان تبدیل تبدیل می‌کند. البته هایما اس 7 توربو صفر کیلومتر در بازار حدود 20 درصد نسبت به چری تیگو 7 صفر کیلومتر ارزان‌تر است. همچنین در طرف مقابل هایما s7 توربو با کابین زیبا، لوازم یدکی و قطعات بدنه ارزان‌تر، قیمت پایین‌تر و بازار دست دوم مناسب می‌تواند برای خانواده‌های با توان مالی پایین‌تر به گزینه مناسبی تبدیل شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام … موتوراشون مال چخ کارخانه هایی است ؟؟؟