موتور جستجو اپل در دست ساخت است؛ از شایعه تا واقعیت

موتور جستجو اپل در دست ساخت است؛ از شایعه تا واقعیت

یکی از افشاگران حوزه فناوری، با انتشار یک توییت از توسعه موتور جستجو اختصاصی اپل برای رقابت احتمالی با گوگل خبر داده است.

در حالی‌که اپل خود را برای شرکت در نمایشگاه سالانه WWDC آماده می‌کند، شایعاتی در ارتباط با ساخت یک موتور جستجو توسط این غول فناوری در حال چرخش است. منبع این شایعه، توییتی از یک وبلاگ‌نویس به نام رابرت اسکوبل است که طی آن از انتظار خود برای انتشار اطلاعیه‌ای رسمی از سوی اپل خبر در این خصوص خبر داده است.

اسکوبل در گفتگو با وب‌سایت TechRadar Pro توضیح داده که اطلاعات خود را بر اساس گفتگو با منابع و گمانه‌زنی‌ها عنوان کرده است.

او افزود:

این گران‌ترین عرضه محصول در تمام دوران خواهد بود.

اسکوبل در ادامه گفت که موتور جستجو اپل قرار نیست طی رویداد هفته آینده WWDC معرفی شود، بلکه احتمالا در ژانویه رونمایی خواهد شد.

آیا موتور جستجو اپل واقعیت دارد؟

کمبود رقابت در بازار موتورهای جستجو و جدال تاریخی میان گوگل و اپل مدت‌هاست بسیاری را به این فکر انداخته که آیا غول مستقر در کوپرتینو در نهایت به ساخت موتو جستجو اختصاصی خود روی خواهد آورد یا خیر.

اگرچه به دلیل نوع گزارش درآمدهای آلفابت، به سختی می‌توان ارزش واقعی جستجوگر گوگل را مشخص کرد، اما می‌دانیم که این موتور جستجو بیش‌ترین بخش از درآمد تبلیغاتی این شرکت را به خود اختصاص داده که در مجموع رقمی معادل 210 میلیارد دلار برای سال 2021 را شامل می‌شود.

با فرض صحت ادعای اسکوبل، اپل تصمیم گرفته است که بخشی از سهم این بازار را به خود اختصاص دهد، اما چرا اکنون؟

موتور جستجو اپل در دست ساخت است؛ از شایعه تا واقعیت

یکی از فرض‌های احتمالی، اعتقاد اپل بر این است که پایه نصب iOS و سافاری به حجم بحرانی رسیده، به‌طوری که می‌تواند یک چالش واقعی برای تاج و تخت گوگل باشد.

اپل سال‌ها از معامله‌ای سود برده (با ارزش بالقوه بیش از 20 میلیون دلار در سال) که موقعیت گوگل را به عنوان موتور جستجو پیش‌فرض سافاری تضمین می‌کند. با توجه به پرونده‌های یک دادخواست جمعی اخیر، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که این شرکت را از راه‌اندازی یک موتور جستجو مستقل منع می‌کند.

اما به‌طور فرضی، اگر اپل قرارداد خود را با اپل ملغی کرده و جایگزینی را به بازار معرفی کند، پایگاه میلیاردی کاربران مرورگر سافاری، پایه محکمی را جهت ساخت آن فراهم خواهد کرد. از آنجایی‌که زمزمه‌هایی مبنی بر تصویب قانون جدید ضدانحصار به گوش می‌خورد، این امکان وجود دارد که در نهایت، اپل به سمت ساخت یک موتور جستجو شخصی سوق داده شود.

با این‌حال، این فرض که دسترسی گسترده، تضمینی برای موفقیت قطعی است، می‌تواند اشتباه از آب در بیاید. برای مثال، مایکروسافت علی‌رغم مدیریت بر بزرگترین سیستم‌عامل جهان، نتوانسته در توسعه موتور جستجو و مرورگر خود آنگونه که انتظار می‌رفت، موفق عمل کند.

برای اینکه اپل به‌طور داوطلبانه قرارداد خود را با گوگل لغو کند، این شرکت باید به اندازه کافی مطمئن شود که درآمد حاصل از تبلیغات می‌تواند میلیاردها دلار از دست رفته را جبران کند.

هم‌چنین این امکان وجود دارد که سرویس شایعه شده چیزی شبیه به یک موتور جستجوی سنتی نباشد. اسکوبل در توییت خود اشاره کرده که سرویس احتمالی، ممکن است برای ارتباط با دستیار سیری اپل طراحی شده باشد، در صورت صحت این ادعا، محصول جدید برای تقویت واکنش‌های ارائه شده توسط دستیار دیجیتالی ساخته شده و خبری از معرفی یک جستجوگر معمولی برای رقابت با گوگل نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*