بزرگ ترین کلونی گیاهی جهان

قدیمی ترین و بزرگ ترین کلونی گیاهی جهان با ابعادی حیرت انگیز در استرالیا کشف شد

بزرگ ترین کلونی گیاهی جهان با قدمتی ۴۵۰۰ ساله در استرالیا قرار دارد. این کلونی توانسته با تغییرات محیطی سازگار شود و به ابعادی حیرت انگیز برسد.

وقتی صحبت از بزرگترین گیاه جهان می‌شود، شاید اسامی مختلفی به ذهن شما برسد؛ اما امروز می‌خواهیم به بزرگترین کلونی گیاهی جهان بپردازیم که توانسته در طول ۴۵۰۰ سال گذشته رشد کند. خلیج کوسه در غربی‌ترین نقطه استرالیا، میزبان جانوران مختلفی است که از علف دریایی تغذیه می‌کنند.

یک علف دریایی بزرگ ترین کلونی گیاهی جهان را شکل داده است

عفل دریایی پوسایدن

این علف دریایی روبان پوسایدن (Poseidonia australis) نام دارد و یک گیاه باستانی است که توانسته در طول ۴۵۰۰ سال گذشته از طریق همسانه‌سازی رشد کند. پژوهشگران دانشگاه Western Australia و دانشگاه Flinders به دنبال بررسی ارگانیسم‌هایی بودند که در خلیج کوسه زندگی می‌کنند و به همین خاطر نمونه‌هایی از آنها را برای آزمایش DNA جمع‌آوری کردند.

آنها در کمال تعجب متوجه شدند این دشت پوشیده از علف دریایی که ۱۸۰ کیلومتر طول دارد، تنها از یک نوع گیاه تشکیل شده و بدین ترتیب بزرگترین کلونی گیاهی شناخته شده جهان است. برای افراد زیادی این سوال پیش آمده بود که چند گیاه در دشت‌های علف دریایی می‌رویند. Jane Edgeloe، نویسنده اصلی مقاله مربوطه و دانشجوی دانشگاه Western Australia گفت:

علف دریایی پوسایدن

جواب این سوال ما را شگفت‌ زده کرد. تنها یک نوع گیاه! همین. فقط یک گیاه ۱۸۰ کیلومتر در خلیج کوسه گسترش یافته است که یعنی با بزرگترین کلونی گیاهی جهان طرف هستیم.

علف دریایی پوسایدن ظاهرا با جوانه‌های جدید از سمت ریشه گسترش پیدا کرده است. این گیاه به صورت جنسی تولید مثل نمی‌کند؛ زیرا به احتمال زیاد توانایی این کار را ندارد. این ارگانیسم از انواع پلی پلوئیدی است که یعنی ۱۰۰ درصد از ژنوم‌های والدین (به جای ۵۰ درصد از هرکدام) را دریافت می‌کند.

از آنجایی که پلی پلوئیدی اغلب منجر به عدم توانایی تولید مثل در گیاه جدید می‌شود، بهترین راه برای علف دریایی پوسایدن همسانه‌سازی بوده است. دکتر Elizabeth Sinclair بر این باور است که شاید پلی پلوئیدی این گیاه را مقاوم‌تر از سایر گیاهان مشابه کرده باشد. این علف دریایی می‌تواند با شرایط محیطی مختلف کنار بیاید که در مواجه با تغییرات اقلیمی بسیار مهم است.

بزرگ ترین کلونی گیاهی جهان

دانشمندان قصد دارند با مطالعه بیشتر این گیاه به راز مقاومت آن پی ببرند تا در آينده برای گسترش علف دریایی در شرایط سخت‌تر به کار آيد و از آن در اکوسیستم فعلی نیز حفاظت کنند. البته اگرچه علف دریایی پوسایدن توانسته ۴۵۰۰ سال دوام بیاورد و بزرگ ترین کلونی گیاهی جهان را شکل دهد؛ اما این روزها توسعه ساحل و تغییرات اقلیمی مدرن آن را تهدید می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*