بالگردهای تهاجمی جهان

نگاهی به مخوف ترین بالگردهای تهاجمی جهان ؛ ماشین های کشتار پرنده!

با مخوف ترین بالگردهای تهاجمی جهان آشنا شوید. در این لیست نام هلیکوپترهای معروفی چون آپاچی AH-64، یوروکوپتر تایگر و کاموف کا 50 به چشم می‌خورد.

بالگردهای تهاجمی به آن دسته از بالگردهایی گفته می‌شود که از سلاح‌های قدرتمندی بهره می‌برند و به گونه‌ای طراحی شدند تا بتوانند به اهداف مختلفی چون سنگر دشمن، پیاده نظام، تجهیزات و وسایل نقلیه نظیر تانک‌های جنگی حمله کنند.

بالگردهای نظامی که به گانشیپ معروف هستند از سامانه‌های اضافی نیز بهره می‌برند تا بتوانند در میدان نبرد فعالیت‌های بیشتری داشته باشند و از حملات دشمنان در امان بمانند. همچنین بالگردهای نظامی به عنوان یکی از قدرتمندترین سلاح‌های تهاجمی در زرادخانه هر ارتش مدرنی به‌شمار می‌روند. در همین راستا قصد داریم شما را با مخوف ترین بالگردهای تهاجمی جهان آشنا کنیم.

آشنایی با مخوف ترین بالگردهای تهاجمی جهان

آپاچی AH-64 متعلق به ارتش آمریکا

بالگردهای تهاجمی جهان

آپاچی AH 64 به عنوان بالگرد تهاجمی اصلی زرادخانه ارتش آمریکا محسوب می‌شود که اولین بار در سال ۱۹۸۵ رونمایی شد. همچنین آگوستا وستلند آپاچی نیز به عنوان نسخه‌ای از همین بالگرد بوده که برای ارتش انگلیس طراحی شده است. این بالگرد تهاجمی به توربوشفت دوقلو مجهز شده و از کابینی دو نفره بهره می‌برد.

برای این بالگرد سامانه‌های مختلفی با هدف افزایش قابلیت زنده ماندن در میدان نبرد در نظر گرفته شده است. آمریکا از این بالگرد در ماموریت‌های مختلفی در سراسر جهان استفاده کرده و ارتش‌های متحد آمریکا نیز از آن بهره می‌برند.

سایک Z-10 متعلق به ارتش چین

بالگردهای تهاجمی جهان

سایک Z-10 به عنوان یکی دیگر از مخوف ترین بالگردهای تهاجمی جهان محسوب می‌شود. هرچند چین بالگرد سایک Z-10 را برای نبردهای ضد تانک طراحی کرده است، اما این بالگرد تهاجمی در نبردهای هوایی نیز از توانایی‌های بسیار مناسبی برخوردار است. این بالگرد اولین بار در سال ۲۰۰۳ به پرواز درآمد، اما از سال ۲۰۱۲ به شکل رسمی معرفی و در ارتش چین به کار گرفته شد. گفتنی است کاموف دیزاین روسیه در طراحی سایک Z-10 با چینی‌ها همکاری کرده است.

یوروکوپتر تایگر متعلق به ارتش آلمان، فرانسه و استرالیا

بالگردهای تهاجمی جهان

یوروکوپتر تایگر به عنوان یک بالگرد تهاجمی اروپایی از سال ۲۰۰۳ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. البته اروپایی‌ها در پاسخ به بالگرد تهاجمی آمریکایی آپاچی این بالگرد را طراحی کردند، اما میزان تولید آن نسبت به آپاچی بسیار اندک است. یوروکوپتر تایگر در ارتش‌های آلمان، فرانسه و استرالیا به کار گرفته شده است.

اروپایی‌ها بالگرد یوروکوپتر تایگر را به عنوان هواگرد ضد تانک توسعه دادند، اما در حال حاضر در قالب یک بالگرد تهاجمی چند منظوره  مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اروپایی‌ها از این بالگرد در میدان‌های نبرد مختلفی مثل مالی، لیبی و افغانستان استفاده کردند.

میل Mi-28 متعلق به ارتش روسیه

بالگردهای تهاجمی جهان

میل Mi-28 به عنوان یکی دیگر از مخوف ترین بالگردهای تهاجمی جهان شناخته می‌شود که توسط روسیه ساخته شده و ناتو آن را با نام هاووک (Havoc) می‌شناسد. این بالگرد ضد زره بوده و به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند در شرایط آب و هوایی مختلف و در تمام ساعات شبانه‌روز به فعالیت بپردازد.

این بالگرد تهاجمی برای اولین بار در زمان اتحاد جماهیر شوروی و در سال ۱۹۸۲ میلادی رونمایی شد، اما روسیه از سال ۲۰۰۹ به شکل رسمی آن را در ارتش خود به کار گرفت.

کاموف Ka-50 متعلق به ارتش روسیه

بالگردهای تهاجمی جهان

اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۲ میلادی کاموف Ka-50 را طراحی کرد، اما سرانجام این بالگرد در سال ۱۹۹۵ میلادی در ارتش روسیه به کار گرفته شد. روسیه از این بالگرد تک نفره به عنوان یک بالگرد دیده‌ور که به سلاح‌های مختلفی مجهز شده استفاده می‌کند. کاموف Ka-50 که به کوسه سیاه معروف است به عنوان اولین بالگرد عملیاتی مجهز به سامانه خروج اضطراری نیز شناخته می‌شود. ضمن این که نسخه دوم این بالگرد با نام Ka-2-50 از دو کابین بهره می‌برد و در ناتو با نام تمساح معروف است.

هاربین Z-19 متعلق به ارتش چین

هلیکوپتر تهاجمی

چین بالگرد هاربین Z-19 را با اهداف شناسایی و تهاجمی طراحی کرده و از سال ۲۰۱۲ از آن استفاده می‌کند. این بالگرد به عنوان نسخه تهاجمی از بالگرد فرانسوی یوروکوپتر دلفین به‌شمار می‌رود که در حقیقت به صورت تحت لیسانس در چین به تولید رسیده است. البته ساخت تجهیزات نظامی غربی تحت لیسانس در چین به ندرت انجام می‌شود.

دنل رویوالک متعلق به ارتش آفریقای جنوبی

هلیکوپتر تهاجمی

دنل رویوالک به عنوان یکی دیگر از مخوف ترین بالگردهای تهاجمی جهان محسوب می‌شود که آفریقای جنوبی آن را طراحی کرده و در تعداد محدود به تولید رسانده است. این بالگرد در سال ۱۹۹۰ برای اولین بار به پرواز درآمد و از سال ۲۰۱۱ در ارتش آفریقای جنوبی به کار گرفته شد. گفتنی است رویوالک در زبان آفریقایی به معنای شاهین سرخ است.

از آنجایی که فقط ۱۲ دستگاه از این بالگرد به تولید رسیده، دنل رویوالک به عنوان یکی از بالگردهای تهاجمی با تولید بسیار محدود در جهان محسوب می‌شود. البته طراحی و تولید چنین بالگرد تهاجمی پیشرفته‌ای توسط آفریقای جنوبی بسیار حائز اهمیت است.

میل Mi-24 متعلق به اتحاد جماهیر شوروی

هلیکوپتر تهاجمی

اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۲ از میل Mi-24 استفاده کرد؛ بالگردی که ناتو آن را با نام هند (Hind) می‌شناسد و همچنین با عملکرد ترسناکش به کروکودیل نیز معروف شده است. این بالگرد گانشیپ در آن زمان به میزان چشمگیری به تولید رسید و در ماموریت‌های متعددی به کار گرفته شد. همچنین خلبانان روسی برای این بالگرد لقب تانک پرنده را در نظر گرفتند. ضمن این که در حال حاضر حدود ۴۸ کشور از این بالگرد استفاده می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. در حمله روسیه به اروپا تا الان حدود 500 فروند از این بالگرد ها منهدم شد
    با ضد هوایی مثل استینگر و S400