بمب اتم

نیروی هوایی آمریکا چند بار بمب اتم را روی ایالت‌های خودش انداخته است!

نیروی هوایی آمریکا علاوه بر بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی، چند بار بمب اتم را روی ایالت‌های خودش انداخته است. در ادامه ماجرای سقوط بمب اتم در کارولینای جنوبی آمریکا را بررسی خواهیم کرد.

بسیاری از مردم از بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی توسط نیروی هوایی آمریکا اطلاع دارند، اما جالب است بدانید آمریکا در دوران جنگ سرد چند بمب اتم را روی ایالت‌های خود انداخته که البته به دلیل نداشتن تلفات جانی، آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است. در همین راستا مدتی قبل رسانه آمریکایی دیلی بیست و مجله خبری دیلی میل انگلیس گزارشی را بازنشر کردند که در آن به یکی از معروف‌ترین بمباران اتمی نیروی هوایی آمریکا در ایالت‌های این کشور اشاره شده است.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد بمب های اتمی که آمریکا روی ایالت‌های خود انداخته نسبت به بمب های اتمی استفاده شده در هیروشیما و ناگاساکی بسیار قدرتمندتر بودند، اما این بمباران که به دلیل اشتباهات ارتش آمریکا رخ داد به واسطه شانس یا اقدامات احتیاطی مهندسان به شکل کامل منفجر نشد و تلفات جانی به همراه نداشت.

جزئیات سقوط بمب اتم در کارولینای جنوبی

یکی از معروف‌ترین اشتباهات ارتش آمریکا در تاریخ ۱۱ مارس سال ۱۹۵۸ رخ داد؛ هنگامی که نیروی هوایی آمریکا به اشتباه یک بمب اتم را روی خانه‌ای در کارولینای جنوبی انداخت. در روز سه شنبه ۱۱ مارس سال ۱۹۵۸ میلادی خانواده گرگ (Gregg) که در حیاط خانه حضور داشتند، با عبور ناگهانی یک بمب افکن بوئینگ B-۴۷ مواجه شدند که خدمه آن به اشتباه دسته رهاسازی اضطراری بمب را می‌کشد و آن را روی محوطه پشتی این خانه در منطقه مارس بلاف ایالت کارولینای جنوبی می‌اندازد. البته در این حادثه تمام اعضای خانواده به شکل معجزه‌آسایی نجات پیدا کردند و این بمب اتم نیز به شکل کامل منفجر نشد.

 بمب اتم

بررسی‌ها انجام شده نشان داد در این حادثه فقط چاشنی TNT منفجر شد. البته برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند بخش هسته‌ای بمب در قسمت جداگانه‌ای از هواپیما قرار داشت. البته برخی دیگر بر این باورند که بمب اتم به شکل کامل فعال بود و فقط به دلیل خوش‌شانسی منفجر نشد.

 بمب اتم

گفتنی است در این حادثه اعضای خانواده گرگ با آسیب‌های جزئی مواجه شدند و فقط به اموال آنها آسیب وارد شد. بمب اتمی که به اشتباه در محوطه پشتی این خانواده فرود آمد، یک حفره به عرض 50 فوت با عمق 30 فوت را ایجاد کرد و به خانه و خودروهای آنها نیز آسیب زد.

 بمب اتم

همچنین مجله امریکن هریتج که روایتگر تاریخ آمریکا است در سال 2000 میلادی در گزارشی مربوط به این حادثه نوشت در ساعت 4 بعد از ظهر ۱۱ مارس سال ۱۹۵۸ دو خواهر خانواده گرگ به همراه یکی از بچه‌های فامیل پس از این که از بازی در جنگل پشت خانه خسته شده بودند، برای ادامه بازی به حیاط کناری خانه می‌روند که همین موضوع باعث نجات جان آنها شد؛ چرا که حدود 20 دقیقه بعد نیروی هوایی امریکا به اشتباه یک بمب اتم مدل Mark ۶ را بدون کلاهک جنگی با وزن حدود 3400 کیلوگرم از ارتفاع ۱۵ هزار پایی روی محل بازی این کودکان انداخت.

 بمب اتم

والتر گرگ به عنوان پدر این خانواده در سال ۲۰۰۳ میلادی که در آن زمان سن او به 82 سال رسیده بود طی مصاحبه با مجله سان نیوز عنوان کرد وی و همسرش Effie در زمان سقوط بمب اتم در خانه حضور داشتند. طبق گفته والتر گرگ، خاکی که از انفجار چاشنی این بمب به هوا پرتاب شده بود اجازه نمی‌داد تا فاصله 3.5 متری خود را ببینند. وی افزود «در آن زمان تصور کردم یک هواپیما در حیاط خانه‌ام سقوط کرده است.»

 بمب اتم

مجله امریکن هریتج در خصوص دلیل وقوع این حادثه نوشت بمب افکن بی 47 به دلیل برخی نقص‌های طراحی نتوانست بمب اتمی مدل Mark ۶ را به خوبی حمل کند. پس از این حادثه، پرسنل نیروی هوایی آمریکا از دو پایگاه نزدیک به منطقه خود را به مارس بلاف رساندند و پس از بررسی‌های فوری متوجه شدند هیچ نوع تشعشع رادیو اکتیوی در محل وجود ندارد.

 بمب اتم

وقوع چنین حادثه‌ای باعث شد تا پروتکل‌های نگهداری بمب اتم توسط دولت آمریکا تغییر پیدا کند. البته این حادثه مانع پرواز بمب افکن‌های مجهز به سلاح هسته‌ای در آمریکا نشد؛ چرا که در سال ۱۹۶۰ میلادی این پروازها طی عملیات Chrome Dome به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد.

 بمب اتم

گفتنی است دولت آمریکا در ابتدا به دلیل خسارت به خانه، گاراژ، خودرو و اتاقک ابزار که طی این حادثه آسیب دیدند به خانواده گرگ مبلغ حدود 44 هزار دلار را پیشنهاد کرد، اما این خانواده آن پیشنهاد را قبول نکردند و با شکایت از نیروی هوایی آمریکا در دادگاه توانستند پس از 2 سال حدود 54 هزار دلار را به عنوان خسارت دریافت کنند. علاوه بر این، محل حادثه نیز در حال حاضر به مکانی برای بازدید عموم تبدیل شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*