تلسکوپ جیمز وب

ناسا در این تاریخ اولین عکس رنگی تلسکوپ جیمز وب را منتشر می‌کند

تلسکوپ جیمز وب به زودی دوره شش ماهه آماده‌سازی خود را به پایان می‌رساند و به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. در همین راستا ناسا قصد دارد نخستین تصویر تمام رنگی این تلسکوپ را منتشر کند.

تلسکوپ جیمز وب ناسا که به عنوان بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین رصدخانه فضایی جهان شناخته می‌شود به زودی دوره شش ماهه آماده‌سازی را به پایان خواهد رساند و فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز خواهد کرد. این رصدخانه فضایی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در تاریخ ۱۲ جولای ۲۰۲۲ برابر با ۲۱ تیر ۱۴۰۱ نخستین عکس تمام رنگی و داده‌های طیف‌سنجی خود را منتشر کند.

اریک اسمیت، دانشمند برنامه وب از ناسا در این خصوص عنوان کرد انتشار نخستین تصویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب برای ما یک لحظه بسیار ویژه خواهد بود؛ چرا که می‌توانیم منظره‌ای که بشر تاکنون موفق به دیدن آن نشده را ببینیم. وی افزود این تصاویر نتیجه چندین دهه فداکاری، تلاش و رویاپردازی است.

جزئیات ثبت اولین عکس رنگی تلسکوپ جیمز وب

از حدود 5 سال قبل ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا و موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور طی یک مشارکت بین‌المللی تصمیم گرفتند تا محل فعالیت علمی و ماموریتی وب در فضا چگونه باشد. از این رو این که تلسکوپ فضایی جیمز وب در ابتدا از چه مکانی باید تصویربرداری کند، از مدت‌ها قبل مشخص شده است.

کلاوس پونتوپیدان، ستاره‌شناس و دانشمند پروژه‌ی وب در STScI در همین خصوص بیان کرد ما قصد داریم با انتشار اولین تصاویر و داده‌های جیمز وب، میزان قدرت ابزارهای این تلسکوپ را به نمایش گذاشته و از ماموریت علمی آینده آن پیش‌نمایشی را ارائه دهیم. به نظر می‌رسد این تصاویر اولیه برای بسیاری از ستار‌ه‌شناسان و علاقه‌مندان به فضا هیجان‌انگیز خواهد بود.

پس از این که تمام ابزارهای وب کالیبره، تست و توسط تیم‌های علمی و مهندسی به تایید برسند، نخستین تصویر و داده‌های طیف‌سنجی نیز تولید می‌شوند. تیم ماموریت داده‌ها لیستی از اهدافی که توسط یک کمیته بین‌المللی برای اعمال قابلیت‌های قدرتمند وب انتخاب شدند را ثبت خواهد کرد تا در ادامه تیم تولید، این داده‌ها را به شکل تصاویری برای ستاره‌شناسان و سایر علاقه‌مندان به این حوزه پردازش کند.

آلیسا پاگان، توسعه‌دهنده‌ی تصاویر علمی در موسسه‌ی علمی تلسکوپ فضایی نیز در این خصوص بیان کرد از این که در چنین ماموریتی حضور دارم به خودم افتخار می‌کنم. وی افزود فرایند تبدیل داده‌های خام تلسکوپ به تصاویر نهایی که بتواند اطلاعات علمی در مورد کیهان را نشان دهد، حدود چند هفته تا یک ماه به طول می‌انجامد.

جوزف دی‌پاسکوال، توسعه‌دهنده اصلی تصاویر علمی در موسسه تلسکوپ فضایی در مورد این که در نخستین تصویر رنگی تلسکوپ جیمز وب شاهد چه منظره‌ای خواهیم بود گفت هرچند انتظارات ما از این تصویر از مدت‌ها قبل مشخص شده است، اما به دلیل این که جیمز وب یک تلسکوپ جدید بوده و داده‌های فروسرخ از وضوح بالا بهره می‌برند، تا هنگامی که اولین تصاویر منتشر نشود نمی‌توان دقیقا اعلام کرد نخستین تصویر تمام رنگی جیمز وب چه چیزی را به معرض نمایش خواهد گذاشت.

تصاویر تمام رنگی که طی تیرماه توسط ناسا منتشر خواهد شد اولین تصاویری محسوب می‌شوند که می‌توانند قابلیت‌های علمی کامل تلسکوپ جیمز وب را نشان دهند. علاوه بر این، جیمز وب داده‌های طیف سنجی را نیز به ثبت خواهد رساند که ستاره‌شناسان به کمک آنها قادرند از داده‌های نوری به اطلاعات دقیقی دست پیدا کنند.

همچنین نخستین بسته تصاویر از داده‌های طیف سنجی مواد آغاز کار این تلسکوپ برای بررسی چرخه حیات ستارگان، تکامل کهکشان در طول زمان و جهان اولیه خواهد بود. ناسا علاوه بر انتشار تصاویر تمام رنگی، تمام داده‌های راه‌اندازی وب که در زمان تراز کردن تلسکوپ و آماده‌سازی ابزارها جمع‌آوری کرده است را نیز به شکل عمومی منتشر خواهد کرد.