بهترین نسخه های فیفا

بهترین نسخه های فیفا؛ از جام جهانی 98 تا فیفا استریت

سری بازی‌های FIFA در گذشته پستی‌ها و بلندی‌های زیادی را به خود دیده است. در این متن نگاهی خواهیم داشت به بهترین نسخه های فیفا در تاریخ و به معرفی مختصر هریک از این نسخه‌های خاطره‌انگیز می‌پردازیم.

در سال‌های گذشته، سری بازی‌های فیفا پای ثابت تفریحات اکثر جوانان علاقمند به ویدیوگیم در سرتاسر دنیا بوده‌اند و سازندگان آن توانستند با خلق یک تجربه شبیه‌سازی بی‌بدیل از ورزش فوتبال هر ساله مهمان خانه‌های بسیاری افراد شوند. سری بازی‌های FIFA در طول تاریخ پذیرای نسخه‌های مختلفی بر روی اکثریت پلتفرم‌های پلی استیشن، ایکس باکس، نینتندو و PC بوده‌اند و علیرغم اینکه پاره‌ای اوقات مبارزه را به رقیب دیرینه خود، سری Pro Evolution Soccer واگذار می‌کردند، اما به واسطه نوآوری‌ها و قابلیت‌های خود، خیلی زود موفق شدند به عنوان سلطان بازی‌های شبیه‌سازی ورزشی شناخته شوند.

امروز نگاهی خواهیم داشت به بهترین نسخه های فیفا از ابتدای معرفی این مجموعه در سال 1993 تا به امروز. بررسی این مطلب قطعا برای گیمرهای قدیمی‌تری که نسخه 1998 و جام جهانی یا فیفا 2000 و خوشحال‌های فوق‌العاده پس از گل آن را به یاد می‌آورند، خاطره‌انگیز خواهد بود. با گجت نیوز همراه باشید.

بهترین نسخه های فیفا در طول تاریخ

FIFA 11

بهترین نسخه‌های فیفا

نخستین عنوان حاضر در لیست برترین نسخه های FIFA، فیفا 11 است که در سال 2010 روانه بازار شد. عرضه این نسخه از فیفا با انتقال از کنسول‌های نسل ششم به هفتم همزمان شده بود و در نتیجه گیمرهای پلتفرم‌های پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 شاهد پیشرفت شگرف گرافیکی در این عنوان بودند. در عین حال فیفا 11 موفق به ارائه یکی از بهترین زمین‌های تمرینی در تاریخ بازی‌های ویدیویی شد و از سوی دیگر موزیک‌های فوق‌العاده‌ای را هم به گیمرهای ارائه می‌کرد. همچنین در این نسخه از فیفا تاکید فراوانی بر روی بازیکنان کلیدی انجام شده بود و این دسته بازیکنان نظیر رونالدو، دروگبا، کاکا، رونی، اشنایدر و ژاوی عملا قادر بودند در لحظاتی خاص ورق بازی را کاملا برگردانند. بعلاوه، مدهای متنوع بازی FIFA 11 باعث شده بود این بازی به یکی از سرگرم‌کننده‌ترین تجربه‌های ورزشی در زمان خود تبدیل شود.

FIFA 07

Best FIFA games

فیفا 07 بیشتر بخاطر یک باگ بر سر زبان‌ها افتاد که با استفاده از آن می‌شد از مرکز زمین به سادگی توپ را با یک شوت وارد دروازه حریف کرد! در عین حال این بازی بر پایه موتور جدیدی ساخته شد که با فیفا 2004 معرفی شده بود و تمرکز ویژه‌ای بر روی حرکت‌های بدون توپ و فرارهای در عمق داشت. علاوه بر این، FIFA 07 سیستم جدیدی تحت عنوان هماهنگی یا شیمی بازیکنان را مطرح کرد که بر اساس شناخت بازیکنان مختلف یک تیم از یکدیگر، شانس پاسکاری یا ایجاد موقعیت آن‌ها را افزایش یا کاهش می‌داد. به عنوان مثال، اینیستا و مسی به دلیل هماهنگی بسیار بالا با هم خیلی سریع و بی‌دردسر یکدیگر را در زمین بازی پیدا می‌کردند.

البته رنگ عجیب و غریب چمن زمین فوتبال در این بازی در کنار تعیین تیم‌بندی باشگاه‌ها چهار روز پیش از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات در دنیای واقعی از جمله ایرادات مهمی بودند که اعتبار این نسخه از فیفا را تا حدی خدشه‌دار کردند. با این حال فیفا 07 توانست اثر خود را در دی ان ای این فرنچایز ثبت کند و به یکی از بهترین نسخه های فیفا تبدیل شود.

FIFA 17

بهترین نسخه‌های فیفا

«الکس هانتر» نامی بود که فیفا 17 را در زمره برترین عناوین فوتبالی EA Sports قرار داد! این بازی موفق شد با ارائه تجربه جدیدی تحت نام The Journey برگ برنده‌ای را در رقابت با مجموعه PES رو کند که تا چند سال پس از آن هم اثرات آن در فرنچایز FIFA باقی ماند. این مد داستانی روایتگر ماجرای فوتبالیستی نوجوان بود که روند پیشرفت را ذره ذره طی کرد و سرانجام به یک فوتبالیست شناخته‌شده در سطح جهانی تبدیل شد. همین مد داستانی که به عقیده بسیاری از زندگی حرفه‌ای مارکوس رشفورد الهام گرفته بود، به خوبی توانست نوآوری جدیدی را به سری فیفا بیاورد و علاقمندان زیادی را با خود همراه کند.

به جز مد The Journey، این نسخه همچنین بهبودهای چشمگیری را هم در مد Career Mode ایجاد کرد و گیم پلی تاکتیکی‌تری را معرفی نمود. در این سیستم گیم پلی، مدافعان قادر بودند بازیکنان سایر توپ و دیگر هم‌تیمی‌های رقیب را پرس کنند و با آغاز باز‌سازی از عقب، ضد حملات سریع و برق‌آسایی را پایه‌ریزی کنند. این بخش از گیم پلی در نسخه‌های بعدی پیشرفت‌های چشمگیری داشت و مورد استقبال فراوانی واقع شد.

FIFA Football 2005

فیفا 2005

این نسخه از فیفا مهم‌ترین المان‌های خود را از نسخه فوق‌العاده محبوب یورو 2004 که چند ماه قبل از آن منتشر شده بود به عاریت گرفت. فیفا فوتبال 2005 یکی از نسخه‌های کلیدی این فرنچایز به شمار می‌رفت و حتی چند ماه بعد، اسپین آف لیگ قهرمانان اروپا از این عنوان نیز روانه بازار شد.

FIFA Football 2005 برای نخستین بار قابلیت لمس نخست توپ را معرفی کرد که به واسطه آن بازیکنان تکنیکی یا حرفه‌ای می‌توانستند با یک ضربه سریع به توپ دریافتی، مدافع مستقیم خود را به سادگی از جریان بازی خارج کنند یا توپ‌های بلند را با مهارت بالا دریافت کرده و زمینه‌ساز حرکت بعدی تیم شوند. همچنین دیگر قابلیت مهم این بازی، فروشگاه جدیدی بود که به آن اضافه شده بود و بازیکنان می‌توانستند با استفاده از امتیازاتی که در بازی جمع‌آوری کرده‌اند، آیتم‌های اضافی جذاب نظیر داور کاریزماتیک دنیای فوتبال، پیرلوییجی کولینا را آنلاک کرده و در بازی مورد استفاده قرار دهند.

FIFA 15

بهترین نسخه‌های فیفا

در فیفا 15 فرآیند انتقال از نسل هفتم به هشتم کنسول‌های ویدیویی که با فیفا 14 آغاز شده بود به تکامل رسید و در نتیجه سطح جزئیات آن به طرز فاحشی افزایش یافت. جزئیاتی نظیر بلندی جوراب بازیکنان یا تنوع فوق‌العاده‌ای از شرت، لباس و کفش‌های ورزشی از برندهای مختلف، شخصی‌سازی بسیار مناسبی را برای این نسخه از بازی به ارمغان آوردند. در این عنوان حتی امکان تعیین اندازه تی‌شرت بازیکنان نیز وجود داشت و یک شبیه‌سازی کامل از این حیث به شمار می‌رفت.

البته، جزئیات بصری و شخصی‌سازی تنها محاسن این نسخه از فیفا نبودند. هوش مصنوعی بازیکنان در این نسخه به شدت افزایش یافته بود و شوت‌های برگشتی و ریباندها با جزئیات فراوانی نمایش داده می‌شدند. همچنین سایر جزئیاتی نظیر شبیه‌سازی چشم‌نواز تکل زدن و لغزیدن بازیکنان مختلف در شرایط نامساعد جوی در کنار دروازه‌بان‌هایی در کرنرها یا ضربات ایستگاهی لحظات پایانی مسابقه برای کمک به تیم وارد محوطه جریمه حریف می‌شدند، باعث شدند فیفا 15 پر از لحظات خاطره‌انگیز برای گیمرها باشد.

FIFA: RWC 98

فیفا 98

از بسیاری جنبه‌ها FIFA: RWC مستحق حضور در لیست بهترین نسخه های فیفا است. در این بازی شاهد حضور چهره دیوید بکهام در لباس سه‌شیرها بر روی کاور بودیم. علاوه بر این، آهنگ به شدت نوستالژیک و خاطره‌انگیز Song 2 از Blur هم به عنوان یکی از ترک‌های صوتی اصلی بازی انتخاب شده بود. از سوی دیگر، برخی المان‌های نوستالژیک این بازی در دوران پلی استیشن 1 و یا نینتندو 64 نظیر سریع‌تر دویدن بازیکنان با فشردن پی در پی کلید Sprint تا مدت‌ها از ذهن گیمرها پاک نشدند.

در کنار همه این موارد، مهم‌ترین المان به کار رفته در این بازی را باید معرفی مد فوتسال در این بازی دانست. به این ترتیب گیمرها قادر بودند تجربه چمن استادیوم‌ها را با زمین براق فوتسال عوض کنند و تجربه‌ای جدید را خلق کنند. در این میان، افکت‌های صوتی فوق‌العاده مرتبط با بازی در سالن نیز به لذت‌بخش‌تر شدن این تجربه کمک شایانی کرد.

FIFA Football 2003

فیفا 2003

فیفا 2003 را باید بهترین نسخه از این فرنچایز دانست که با کنار هم قرار دادن المان‌های مختلفی که در بازی جام جهانی 2002 شاهد استفاده از آن‌ها بودیم، تجربه‌ای تر و تمیز و دوست‌داشتنی را به گیمرها ارائه داد. با این حال، عنوان فوق‌العاده کونامی، Pro Evo 2 در آن سال توانست در دنیای بازی‌های ویدیویی غوغا کرده و تمام توجهات را به خود خیره کند. بنابراین FIFA Football 2003 حقیقتا به آنچه مستحقش بود، نرسید!

یکی از مهم‌ترین عناصر جدید گیم پلی که با هنرمندی در فیفا 2003 تعبیه شده بود، بازطراحی ضربات آزاد بود که بسته به محل وارد شدن ضربه به توپ و قدرت آن، گزینه‌های فوق‌العاده‌ای را پیش روی بازیکنان قرار می‌داد. نتیجه این سیستم، آزادی عمل بسیار زیاد بازیکنان بود؛ به طوری که موقعیت‌های مختلفی برای تبدیل کردن یک ضربه کاشته به گل پیش روی گیمرها قرار داشت؛ خصوصا زمانی که بازیکنانی نظیر روبرتو کارلوس، الساندرو دل پیرو یا جونینیو پرنامبوکانو پشت توپ قرار می‌گرفتند!

FIFA Street

فیفا استریت

البته که فیفا استریت به هیچ عنوان یک نسخه اصلی از مجموعه FIFA به شمار نمی‌رود؛ اما جذابیت‌های این بازی و نگاه متفاوتی که به مقوله فوتبال خیابانی داشت، باعث شد که جایگاهی در لیست بهترین نسخه های فیفا را به این عنوان اختصاص دهیم. این نسخه از بازی که در سال 2005 روانه بازار شد، روند عرضه خطی نسخه‌های مختلف این فرنچایز را کنار گذاشت و تجربه‌ای آزمایشی از فوتبال خیابانی که پر از حرکات نمایشی، ترک‌های صوتی تکرارنشدنی و البته مدهای گیم پلی بی‌نظیر بود را ارائه کرد.

بازیکنان عموما در قالب تیمی‌هایی چهار نفری در برابر هم قرار می‌گرفتند و مجموعه‌ای متنوع از حرکات نمایشی که امکان انجام آن‌ها در مجموعه اصلی فیفا وجود نداشت را اجرا می‌کردند. همچنین مکان‌های مختلف در نظر گرفته شده برای بازی نظیر حاشیه ریودوژانیرو در برزیل یا زیرزمین‌های لندن نیز حس تجربه یک بازی خیابانی را به بهترین شکل به گیمرها منتقل می‌کردند. به این مجموعه امکان استفاده از بازیکنانی تکنیکی نظیر رونالدینیو، تیری آنری، آدریانو یا زین الدین زیدان را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید با چه مجموعه کاملی سر و کار داشته‌ایم!

FIFA 99

بهترین نسخه‌های فیفا

فیفا 99 نخستین عنوانی بود که برندهای مختلف را با اهداف تبلیغات به اطراف زمین بازی در استادیوم‌ها آورد و تجربه‌ای واقع‌گرایانه‌تر از بازی فوتبال را ارائه داد. علاوه بر این، سیستم کنترل بازیکنان در هوا نیز به خوبی در این نسخه ارتقا یافته بود؛ به طوری که امکان انجام حرکاتی نظیر قیچی برگردون یا شوت‌های سرضرب با سادگی بیشتری فراهم شده بود. بازیکنان در این نسخه می‌توانستند توپ را با سینه خود متوقف کنند و پس از یک چرخش، توپ را وارد دروازه کنند.

همچنین، فیفا 99 نخستین عنوانی بود که حرکت نمادین تکل زدن بر روی دروازه‌بان را معرفی کرد! گیمرهای قدیمی‌تر قطعا به یاد دارند که چگونه در لحظات واپسین بازی ترغیب به تکل زدن روی دروازه‌بان می‌شدند؛ حرکت بی‌فایده‌ای که اخراج مستقیم را در پی داشت!

در این میان، استفاده از چهره‌های سرشناسی چون دنیس برگکمپ، پیتر اشمایکل یا مایکل اوون، در کنار استفاده از ترک‌های صوتی جذاب باعث شده بود که FIFA 99 به ویترینی برای نمایش تجمل و شکوه شبیه‌سازی فوتبال در دهه 90 تبدیل شود.

FIFA 12

بهترین نسخه‌های فیفا

در میان تمامی نسخه‌های فیفا، فیفا 12 عنوان ویژه‌ایست که حتی تماشای صفحه اول آن نیز حس خوبی به ما می‌بخشد! مهم‌ترین تغییری که این نسخه با خود به همراه آورد، تغییر بنیادی سیستم دفاع در بازی بود. در این نسخه از بازی مدافعین تنها با پایین نگه داشتن یک کلید، قادر به کنترل مهاجم نبودند و برای این کار نیاز به نگاهی تاکتیکی‌تر به زمین بازی و فضاهای باز آن بود. با این حال کلید موفقیت در سیستم دفاعی فیفا 12 که در نسخه‌های بعدی هم بارها مورد استفاده قرار گرفت، زمانبندی صحیح بود. در نتیجه این امر، گیم پلی این بازی بسیار واقع‌گرایانه‌تر از نسخه‌های پیشین خود بود.

علاوه بر این، فیفا 12 تغییرات مهمی را نیز در بخش شوت‌زنی بازی ایجاد کرد و با بهینه‌سازی‌های انجام شده، شوت‌های از راه دور را با سطح جدیدی از واقع‌گرایی شبیه‌سازی می‌کرد. بعلاوه، موفقیت چشمگیر بخش‌های مختلفی نظیر فصل‌های رو در رو که به بخشی معتادکننده تبدیل شد، در کنار تجربه FUT که مثل بمب در میان هواداران صدا کرد، باعث شد FIFA 12 به بهترین نسخه فیفا تبدیل شود که حتی تا به امروز، هیچ نسخه‌ای از این مجموعه نتوانسته از حیث محبوبیت به آن نزدیک شود.

انتخاب شما از میان بیش از 25 نسخه مختلف سری فیفا کدام نسخه است؟ فکر می‌کنید جای کدام نسخه از این فرنچایز در لیست برترین‌های آن خالی است؟