قمر انسلادوس

هر آنچه باید درباره ماموریت ناسا در قمر انسلادوس زحل بدانید

ناسا برای بررسی قمر انسلادوس زحل یک برنامه ویژه را در نظر گرفت. در ادامه با جزئیات ماموریت ناسا برای کاوش ششمین قمر بزرگ زحل آشنا خواهیم شد.

یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های آینده ناسا کاوش در قمر انسلادوس زحل خواهد بود. در همین راستا ناسا توسعه ماموریت انسلادوس اربیلندر را با هدف اکتشاف در ششمین قمر بزرگ زحل در دستور کار خود قرار داده است که در ادامه با جزئیات این ماموریت آشنا خواهیم شد.

انسلادوس که به عنوان ششمین قمر بزرگ زحل محسوب می‌شود در زیر سطح خود از یک اقیانوس گرم نمکی بهره می‌برد. در این قمر آبفشان‌هایی نیز وجود دارد که مایعات اقیانوس زیر سطح یخی انسلادوس را به فضا پرتاب می‌کنند. از این رو دانشمندان حوزه نجوم، قمر انسلادوس را به عنوان هیجان‌انگیزترین جرم منظومه شمسی معرفی کردند. در ادامه با 7 نکته مهم در خصوص ماموریت انسلادوس اربیلندر ناسا آشنا خواهیم شد.

نکات مهم درباره ماموریت ناسا در قمر انسلادوس زحل

1. جزئیات فرود اربیلندر روی انسلادوس

در این ماموریت فضاپیمای اربیلندر باید به مدت 200 روز و دو بار در روز به دور قمر انسلادوس بچرخد. اربیلندر این فرایند را با هدف نمونه‌برداری از ستون‌هایی که به عنوان ذرات یخ در فضای پیرامون این قمر وجود دارند  به انجام خواهد رساند. پس از این 200 روز، اربیلندر روی انسلادوس فرود خواهد آمد.

با توجه به این که گرانش انسلادوس حدود یک صدم گرانش زمین است، از این رو فرایند فرود اربیلندر روی انسلادوس نسبت به فرود آمدن روی مریخ بسیار آسان‌تر خواهد بود. ناسا قصد دارد اربیلندر را به مدت چند سال روی این قمر زحل نگه دارد که البته طی این مدت برای جمع‌آوری نمونه‌های بزرگتر در مناطق مختلف این قمر به کاوش خواهد پرداخت.

انسلادوس

ناسا برای اربیلندر دوربین‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته تا بتواند از مدار و سطح انسلادوس تصاویر متعددی را به ثبت برساند. همچنین این کاوشگر به یک لرزه‌سنج نیز مجهز شده تا بتواند یخ‌لرزه‌های این قمر را نیز ثبت کند. البته ناسا برنامه‌ای برای بازگشت این کاوشگر به زمین در نظر نگرفته و به همین دلیل اربیلندر پس از این که ماموریت خود را به پایان رساند، برای همیشه در سطح انسلادوس باقی خواهد ماند.

2. اربیلندر در سال 2050 به انسلادوس می‌رسد

طرح مفهومی که ناسا برای اربیلندر در نظر گرفته حاکی از آن است که این کاوشگر در اکتبر سال 2038 میلادی به همراه یک نسخه پشتیبان در نوامبر سال 2039 به سمت ششمین قمر بزرگ زحل پرتاب خواهد شد تا در سال 2050 میلادی در مدار انسلادوس قرار بگیرد. ناسا طرح توسعه این ماموریت را در اواخر سال 2020 را آغاز کرده تا در اوایل دهه 2050 به انسلادوس برسد؛ یعنی دقیقا زمانی که قطب جنوبی انسلادوس در فصل تابستان قرار داشته و بخش زیادی از این قمر در وضعیت روشنی قرار خواهد گرفت.

3. احتمال پرتاب اربیلندر با پرتابگر استارشیپ

انسلادوس

از آنجایی که اربیلندر برای رسیدن به قمر انسلادوس زحل نیازمند یک وسیله پرتاب فوق سنگین است، به احتمال زیاد ناسا آن را با سیستم پرتاب فضایی (SLS) به فضا پرتاب خواهد کرد. البته پرتابگر استارشیپ شرکت اسپیس ایکس نیز می‌تواند این ماموریت را انجام دهد.

4. اربیلندر به دنبال کشف حیات خواهد بود

با توجه به این که قمر انسلادوس زحل از صخره و یخ به همراه توده‌های فعال گاز و ذرات تشکیل شده و همچنین در زیر سطح آن اقیانوس‌هایی وجود دارد، ناسا قصد دارد به کمک اربیلندر در این قمر به دنبال حیات بگردد. از این رو از اهداف اصلی اربیلندر در این ماموریت می‌توان به پیدا کردن نشانه‌هایی از حیات و کسب زمینه ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی برای آزمایش‌های شناسایی حیات اشاره کرد.

5. مشکل کوچک بودن انسلادوس

انسلادوس

یکی از مشکلات اصلی ماموریت اربیلندر کوچک بودن انسلادوس محسوب می‌شود. در واقع خروج فیزیکی از مدار زحل و گردش در مدار ششمین قمر بزرگ زحل چالش‌هایی را برای این ماموریت به وجود خواهد آورد.

6. بودجه 4.9 میلیارد دلاری ناسا برای این ماموریت

ناسا برای توسعه این ماموریت بودجه 4.9 میلیارد دلاری را در نظر گرفته است، اما اگر نتواند این پروژه را به سرانجام برساند به اجرای برنامه B خواهد پرداخت. در واقع این سازمان فضایی برای انجام این ماموریت برنامه ارزان‌تری به مبلغ 900 میلیون دلار را در نظر گرفته است.

انسلادوس

در ماموریت ارزان‌تر، ناسا قصد دارد فقط نمونه‌هایی از ستون مواد را در حین سفر با سرعت 4 کیلومتر بر ثانیه جمع‌آوری کند. البته این ماموریت اطلاعات زیادی را برای دانشمندان تهیه نخواهد کرد؛ چرا که اطلاعات این برنامه حدود 100 برابر کمتر از اطلاعاتی است که با اربیلندر می‌توان تهیه کرد. ضمن این که با این برنامه نمی‌توان به جستجوی حیات در انسلادوس پرداخت.

7. احتمال موفقیت اربیلندر زیاد است

با وجود این که اربیلندر ماموریت‌های مفهومی رقیب نظیر کاوشگر اروپا، کاوشگر عطارد، نپتون-تریتون ادیسه فلگشیپ و ونوس فلگشیپ را شکست داده، اما تنها پس از مدارگرد و فرودگر اورانوس، دومین ماموریت پرچمدار جدید با اولویت محسوب می‌شود. البته از آنجایی که ناسا مدتی قبل در ماموریت بازآوری نمونه مریخ توانسته با مریخ نورد استقامت صخره‌هایی را برای کشف حیات نمونه‌برداری کند، احتمال این که ماموریت کاوش اسلاندوس با اربیلندر نیز تحقق پیدا کند نیز زیاد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*