فیلم های علمی تخیلی

بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه 80 میلادی

در این مقاله قصد داریم به معرفی لیستی از بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه 80 بپردازیم که به خوبی نشان‌گر آن زمان جادویی هستند.

به طور خلاصه، دهه 80 میلادی دورانی باشکوه برای فیلم های علمی تخیلی بود. صنعتگران پشت این جلوه‌های عملی، در راس بازی خود قرار داشتند و بسیاری از این فیلم‌ها دارای برخی از بهترین جلوه های بصری دیده شده تاکنون هستند. همگی این جلوه‌ها برای کمک به بیان داستان‌هایی استفاده می‌شوند که هنوز هم در دنیای امروز جذاب و پرطرفدار هستند و موضوعاتی جالب و دیدنی را پوشش می‌دهند.

بسیاری از چیزهایی که ما در فیلم‌ها دلباخته‌شان هستیم، از این دوره سر بر آورده‌اند. در این دهه بلاک‌باسترهای تابستانی به حد اعلی رسیدند، فیلم‌های نیمه‌شب حمایت شدند و این‌که فیلم‌ها به خانه‌هایمان راه یافتند.

آنچه از آن سینما و جهان آن فیلم‌ها باقی مانده، تعدادی فیلم معرکه است که نمونه‌ی آن در هیچ دورانی یافت نمی‌شود. از این منظر سینمای علمی تخیلی بسیار مدیون دهه‌ی هشتاد میلادی است؛ چرا که به این ژانر هویت داد و باعث شد این گونه‌ی سینمایی به پدیده‌ای جهانی تبدیل شود. در ادامه به بررسی و یادآوری 20 مورد از بهترین فیلم های علمی تخیلی این دهه خواهیم پرداخت.

20. آدم‌فضایی (Starman)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1984

کارگردان: جان کارپنتر

بازیگران: جف بریجز، کارن آلن، چارلز مارتین اسمیت، ریچارد جاکل، دیوید ولز، درک بلاکر، جورج باک فلاور، جان کارپنتر، ام. سی. گینی، تد وایت

جان کارپنتر مهارت خارق‌العاده‌ای در ساخت فیلم در انواع ژانرهای اکشن، اسلشر، ترسناک، علمی تخیلی و عاشقانه داشت؛ ولی در فیلم آدم‌فضایی توانست با ترکیب تمامی این ژانرها یک اثر منحصربه‌فرد بسازد. کارپنتر با درآميختن مؤلفه‌هاي فیلم های علمی تخیلی، فيلم هاي جاده‌اي و سرگذشت‌هاي عاشقانه، در مجموع روايتي هر چند ديرباور، اما سرگرم کننده را بازگو مي‌کند و براي اثربخشي هرچه بيش‌تر، از بازي‌هاي پر قدرت بريجز و آلن سود مي‌جويد.

بسیاری از داستان‌های مختلف دهه 1980 با موضوع ارتباط با بیگانگان ساخته شده‌اند، به‌طوری که بیگانگان راهی برای ورود به زمین پیدا می‌کنند. این فیلم نیز در راستای همین موضوع ساخته شد: ويسکانسين، بيستم اوت سال 1977. جني هيدن (آلن) بيوه‌اي جوان است که شبي نوري آبي رنگ وارد اتاقش مي‌شود و کم کم شکل و شمايل و مشخصه‌هاي همسر مرحومش را به خود مي‌گيرد. اين موجودي بيگانه (بريجز) است، که سعي مي‌کند با جني ارتباط برقرار کند. با گذشت زمان آن‌ها باهم خو گرفته و عاشق یگدیگر می‌شوند. جنی باردار شده و پسری به دنیا می‌آورد که آدم‌فضایی او را با خود به آسمان می‌برد.

در حالی که بسیاری از داستان‌های این فهرست در مورد هیولاها، مرگ و نبرد هستند، این یک داستان عاشقانه ساده است که به لطف بازی‌های قوی از بازیگران اصلی آن، جف بریجز و کارن آلن، به یاد ماندنی شده است.

19.پرواز مسیریاب (Flight of the Navigator)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1986

کارگردان: رندل کلایسر

بازیگران: جوئی کرامر، پل روبنز، کلیف دیانگ، ورونیکا کارترایت، مت ادلر، سارا جسیکا پارکر

این فیلم یک اثر سرگرم‌کننده و جذاب درباره پسر جوانی به نام دیوید است. او متوجه می‌شود که هشت سال به آینده، از سال 1978 تا 1986 منتقل شده است. پس از این اتفاق در یک بیمارستان تحت درمان و آزمایش قرار می‌گیرد که ناگهان صدای عجیبی به گوشش می‌رسد. این صدا متعلق به موجوداتی عجیب در یک فضاپیمای بیگانه بود که باهم به ماجراجویی می‌روند تا دیوید را به خانه و نزد خانواده‌اش برگردانند.

پرواز مسیریاب در دنیای امروز از جذابیت کمی برخوردار است، اما در زمان خود اولین و برترین فیلمی بود که از جلوه‌های ویژه‌ی CGI استفاده کرد و توانست به فیلمی محبوب تبدیل شود. این‌گونه به نظر می‌رسد که این فیلم فقط داستانی کوتاه در مورد خاطرات و خانواده است، اما در واقع هدف از ساخت آن اشاره‌ به جهانی بزرگ‌تر است.

18. ماجراهای بوکارو بانزایی (The Adventures of Buckaroo Banzai)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1984

کارگردان : و. د. ریشتر

بازیگران: پیتر ولر، الن بارکین، جان لیسگو، جف گلدبلوم

پیتر ولر در این فیلم، نقش یک ماجراجو و جراح مغز به نام بوکارو بانزایی را بازی می‌کند. او باید با کمک گروه راک خود (تیم مبارزه با جرم و جنایت)، بیگانگان از بعد 8 به رهبری جان بیگبوته را از حمله به زمین باز دارد. داستان این فیلم به عقیده بینندگان مزخرف و احمقانه، اما سرگرم کننده است. این یک داستان تک شات در مورد یک قهرمان افسانه‌ایست، اما سال‌ها قبل از اینکه همه مردم با نظریه لور آشنا شوند پخش شد و همین موضوع سبب شد به عقیده بسیاری از مردم جالب به‌نظر نیاید.

17. فلش گوردون (Flash Gordon)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1980

کارگردان: مایک هاجز

بازیگران: سام جی. جونز، ملودی اندرسون، اورنلا موتی، ماکس فون سیدو، خیم توپول، تیموتی دالتون، ماری‌آنجلا ملاتو، برایان بلسد، پیتر وینگارد

فلش گوردون به‌نوعی نقطه‌ی پیوند دو جریان بزرگ و پرطرفدار در فرهنگ عامه است: کمیک‌های ابرقهرمانی و اپرای فضایی. در داستان این فیلم، مینگ سنگدل، دیکتاتور پلید سیاره‌ی مانگو (Mango) از روی بی‌حوصلگی تصمیم می‌گیرد زمین را نابود کند، ولی فلش گوردون، دیل آردن و هانز زوکوف برای نجات دادن زمین به سیاره‌ی مانگو منتقل می‌شوند.

تصور کنید کسی بخواهد همه شخصیت‌ها و مکان‌های اساطیر یونان را به یکباره و تنها در دو ساعت به شما معرفی کند. فلش گوردون چنین احساسی را منتقل می‌کند. این فیلم داستانی غنی و عظیم با ده‌ها شخصیت دارد که احساس می‌کنند قبل و بعد از تیتراژ فیلم زندگی می‌کنند.

داستان فلش گوردون درباره‌ی ماجراجویی بوده و تلاش نداشته مفاهیم پیچیده و عمیق را، حتی به شکلی زیرپوستی یا قابل‌دسترس، به مخاطب عرضه کند. عمیق‌ترین مفهومی که می‌توان از داستان استخراج کرد، تقابل بین آزادی‌خواهی و استبداد است.

اگر بگوییم فلش گوردون با استانداردهای امروزی متناسب است، اغراق کرده‌ایم. با‌این‌حال فیلم از جلوه‌های بصری بسیار جذابی بهره برده و در زمان خود اثری درخشان بوده است.

16. آن‌ها زنده‌اند (They Live)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید‌: 1988

کارگردان: جان کارپنتر

بازیگران: کیث دیوید، مگ فاستر، ریموند سنت ژاکوس، جورج باک

جان کارپنتر در دهه 80 با ساختن این فیلم جایگاه دیگری را به‌عنوان سازنده بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تصاحب می‌کند. این اثر در زمان انتشار به شدت مورد انتقاد قرار گرفت اما با این‌ وجود طرفدارانی نیز داشت.

آن‌ها زنده‌اند داستان مردی‌ست که در ابتدا یک آدم آس‌وپاس به نظر می‌رسد که بیش‌ازحد خوش‌بین و آرام است. قهرمان فیلم جرج نادا به اداره‌ی کار رجوع می‌کند و دنبال شغل می‌گردد. وقتی که از اداره‌ جواب سربالا می‌شنود همچنان امیدوار به مسیرش ادامه می‌دهد و آخر به عنوان کارگر ساختمانی پذیرفته می‌شود.

نادا در ادامه داستان یک عینک آفتابی پیدا می‌کند که جهان را تک رنگ می‌کند، اما پیام‌های ناخودآگاه را برای همنوایی و اطاعت در سراسر شهر می‌فرستد و همچنین چهره واقعی بسیاری از بیگانگانی که در میان بشریت زندگی می‌کنند را آشکار می‌کند.

مضامین کنترل ذهن، اطلاعات نادرست، و قدرت رسانه‌ها در این فیلم گنجانده شده‌اند. مضامینی که امروزه نیز به همان اندازه قدرتمند هستند که در سال 1988 بودند.

15. آخرین مبارز ستاره‌ای (The Last Starfighter)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1984

کارگردان: نیک کسل

بازیگران: لنس گست، رابرت پرستون، کاترین ماری استوارت، دن اوهرلیهی، نورمن اسنو

آخرین مبارز ستاره‌ای سال ۱۹۸۴ به نمایش درآمد و در دوران خودش یکی از فیلم‌های ساختارشکن و جریان ساز به حساب می‌آمد. به همین دلیل با استقبال بالای مخاطبان و منتقدان همراه شد. فیلم ماجراهای پسری به نام الکس روگان را روایت می‌کند که هنگامی که مشغول بازی ویدیویی به نام آخرین مبارز ستاره‌ای است، به سیاره‌ی دیگری منتقل می‌شود و برای نجات دنیا باید به گروه جنگجویان افسانه‌ای بپیوندد.

این فیلم در ژانر خودش به اندازه‌ای جریان ساز بود که مخاطبان منتظر ساخت دنباله‌ی سینمایی آن بودند اما این اتفاق چهار دهه به تعویق افتاد تا این که بالاخره جاناتان بتوئل نویسنده‌ی فیلم اصلی از احتمال ساخت این دنباله‌ی سینمایی خبر داد.

14. راهزنان زمان (Time Bandits)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید:1981

کارگردان: تری گیلیام

بازیگران: جان کلیز، شان کانری، شلی دووال، کاترین هلموند، ایان هولم، پالین، رالف ریچاردسن، پیتر وان، دیوید وارنر، دیوید راپاپورت

ظاهراً مخاطبان این فیلم فانتزی، کودکان و نوجوانان هستند، ولی اثر از چنان جذابیت و تخیلی برخوردار است که هرکس را جذب خود می‌کند.

کوین قهرمان داستان، خسته از مشاهده جر و بحث والدینش به اتاق خوابش می‌رود، جایی که بر دیوارش تصویری از یک شوالیه سوار بر اسب که درون یک جنگل است آویزان شده. ماجرا از همین تصویر آغاز می‌شود و گروهی متشکل از شش کوتوله از طریق تصویر اتاق خواب او به پیش کوین کشیده شوند.

داستان از این قرار است که قادر متعال وظيفه ترميم خلقت را به گروهي از کوتوله‌ها واگذار مي‌کند. آنان نقشه کيهان را مي‌دزدند، حفره‌هاي زمانش را مشخص مي‌کنند و ناگهان از اتاق خواب کوين سر در مي‌آورند. این جوان به گروه کوتوله‌های که دنبال دزدیدن گنجینه‌های مختلف در زمان سفر می‌کنند، می‌پیوندد.

13. پیشتازان فضا ۲: خشم خان (Star Trek II: The Wrath of Khan)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1982

کارگردان: نیکولاس مایر

بازیگران: ویلیام شاتنر، لئونارد لیموی، دی فارست کلی

مجموعه تلوزیونی پیشتازان فضا در دهه 80 میلادی در آمریکا پخش شد و به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد. پخش سری فیلم های علمی تخیلی این مجموعه نیز از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و با دو فیلم در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ ادامه پیدا کرد.

پیشتازان فضا در ابتدا بر اساس داستان‌هایی از جین رودنبری ساخته می‌شد. بعدها چندین سریال دیگر، کتاب، بازی کامپیوتری و فیلم سینمایی نیز، بر اساس سری اولیه این مجموعه ساخته شد و نام آن به یک اسطوره در ژانر علمی تخیلی بدل گشت.

در این فیلم، فرمانده کرک به کمک خدمه سفینه اینترپرایز باید جلوی یک کینه‌جو بنام «خان نونین سینگ» که قصد استفاده از ماشین جنسیس را دارد، را بگیرد.

12. مگس (The Fly)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1986

کارگردان: دیوید کراننبرگ

بازیگران: جف گلدبلوم، جینا دیویس، جان گتز

این فیلم بر اساس داستان کوتاهی به همین نام از جورج لانگلان ساخته شده است که اساس فیلم مگس نیز بر پایهٔ همان داستان بود.

دانشمند جوانی به نام «ست براندل» ماشینی ساخته که می‌تواند ماده را به اتم‌های مجزا تجزیه کند و پس از انتقال به مکانی دیگر با سرعت جریان الکتریسیته، دوباره با پیوند اتم‌ها به همان ماده برسد. او در حال مستی تصمیم‌می گیرد آزمایش ماشین را روی خودش هم انجام دهد، در حالی که آگاه نیست مگسی همراه او وارد دستگاه شده است.

به واسطه انتقال هر دو، اینک سث تبدیل به ترکیبی از انسان و مگس شده است. در وهله نخست، این مساله نه تنها آزاردهنده نیست، بلکه سودمند نیز هست: افزایش قدرت و استقامت و انرژی باور نکردنی. اما پس از مدتی زشتی‌ها آغاز می‌شوند و با گذشت زمان سث شروع به از دست دادن ظاهر طبیعی خود می‌کند.

11. ئی.تی. موجود فرازمینی (E.T. the Extra-Terrestrial)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1982

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: هنری توماس، دی والاس رابرت، مک‌ناتن، درو بریمور، پیتر کایوتی

پس از انتشار این فیلم، کتابی گویا با نام ئی.تی. موجود فرازمینی توسط استیون اسپیلبرگ و به روایت مایکل جکسون منتشر شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ های علمی تخیلی اسپیلبرگ است که توانست با استقبال خوبی هم از سوی تماشاگران و هم منتقدین رو‌به‌رو شود و پرفروش‌ترین فیلم اسپیلبرگ با فروشی معادل 2 میلیارد و 300 میلیون و یکی از 10 فیلم پرفروش جهان شود.

در ابتدای فیلم، موجودات بیگانه که با سفینهٔ خود به روی زمین آمده‌اند، در جنگل مشغول تحقیقات در مورد حیات و پوشش گیاهی بر سطح زمین هستند. غافل از اینکه افرادی ناشناس که از حضور بیگانگان در آن حوالی اطلاع دارند در جستجوی آنان هستند. بیگانگان با دیدن آن‌ها بلافاصله به سمت سفینه بازمی‌گردند تا زمین را ترک کنند اما یک نفر از آن‌ها از سوار شدن بر سفینه بازمی‌ماند و تنها بر روی زمین رها می‌شود. در طول روزهای بعد همان افراد ناشناس که از باقی ماندن وی بر روی زمین نیز مطلع هستند همچنان به دنبال وی می‌گردند اما یک پسر نوجوان محلی حدوداً 11 ساله موجود بیگانه را پیدا کرده و او را به خانهٔ خود می‌برد و آرام آرام خودش و خانواده اش با موجود بیگانه دوست می‌شوند.

10. غارتگر (Predator)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1987

کارگردان: جان مک‌تیرنان

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، کارل ویترز بیل دوک، جسی ونتورا، کوین پیتر هال

موفقیت نابودگر در این بود که توانست بیش از نود و هشت میلیون دلار در گیشه سینما بفروشد؛ و اینگونه انتظارات تهیه‌کنندگان را به طور کامل برآورده کند. منبع الهام بخش نویسندگان غارتگر برای خلق شخصیت اصلی داستان، فیلم بیگانه بود.

این فیلم در مورد یک گروه ضربت آمریکایی است که برای نابودی گروهی آدمکش و مزدور پا به جنگلی می‌گذارند. آنان در بدو ورود با اجساد انسان بسیاری در حالی که به شکل فجیعی کشته شده‌اند روبرو می‌شوند. آنها فکر می‌کنند که این کشتار توسط همان گروه آدمکش صورت گرفته، غافل از این که یک موجود فضایی شکارچی در حالی که می‌تواند خود را همرنگ محیط کند مسبب این کشتار است.

9. آکیرا (Akira)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1988

کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو

بازیگران: میتسو ایواتا، نوزومی ساساکی، مامی کویاما، تارو ایشیدا، میزوهو سوزوکی

آکیرا انیمه‌ای ژاپنی در سبک فیلم های علمی تخیلی است. کاتسوهیرو اوتومو این انیمه را براساس مانگایی که خودش نوشته بود، ساخت. مانگای آکیرا شامل 6 جلد (بیش از 2000صفحه) است و ساخت انیمه‌ای دو ساعته از روی این اثر عظیم، کاری بود که فقط از عهده خود مولف برمی‌آمد. آکیرا گران‌ترین انیمه آن زمان محسوب می‌شد و تاثیر بسزایی بر ژانر سایبرپانک گذاشت.

داستان این اثر وضعیت توکیو پس از جنگ جهانی سوم را روایت می‌کند. علت وقوع جنگ جهانی سوم به کودکی به نام آکیرا بازمی‌گردد، آکیرا و سه کودک دیگر وجود داشتند که در گذشته به خاطر توانایی‌های خاصی که داشتند دولت آن‌ها را جمع‌آوری کرده بود ولی آکیرا قدرتی بسیار فراتر از همه آن‌ها داشت و وقتی از کنترل خارج شد جنگ جهانی سوم آغاز شد. پس از جنگ آکیرا را در محفظه دور از دسترس همگان قرار دادند و از آن سه کودک دیگر تحد تدابیر امنیتی شدید نگهداری کردند تا وقتی که سی سال بعد یکی از آن ها اقدام به فرار کرد.

8. جنگ ستارگان: قسمت پنجم – امپراتوری ضربه می‌زند (Star Wars: The Empire Strikes Back)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1980

بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، بیلی دی ویلیامز، آنتونی دنیلز، دیوید پراوز، کنی بیکر، پیتر میهیو و فرانک اوز

جنگ ستارگان فیلمی آمریکایی در ژانر اپرای فضایی حماسی به کارگردانی اروین کرشنر است که در سال 1980 منتشر شد. نویسندگی این فیلم بر عهدهٔ لی براکت و لارنس کاسدان بوده که آن را بر پایهٔ داستانی از جرج لوکاس نوشته‌اند.

این فیلم که دنبالهٔ جنگ ستارگان (1977) است، دومین فیلم از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان محسوب می‌شود و به‌ترتیب داستانی، پنجمین قسمت از «حماسهٔ اسکای‌واکر» به‌شمار می‌رود. داستان این فیلم که سه سال پس از رویدادهای فیلم جنگ ستارگان جریان دارد، نبرد میان امپراتوری کهکشانی به رهبری پالپاتین و ائتلاف شورشی به رهبری پرنسس لیا را روایت می‌کند. لوک اسکای‌واکر برای تسلط‌یافتن بر نیرو آموزش می‌بیند تا بتواند در برابر دارث ویدر، ارباب قدرتمند سیت، مقابله کند.

امپراتوری ضربه می‌زند، با مراحل ساخت دشواری مانند مصدومیت بازیگران، بیماری، آتش‌سوزی و مشکلات تأمین منابع اضافی در نتیجهٔ افزایش هزینه‌ها روبه‌رو شد. بودجهٔ این فیلم در ابتدا 8 میلیون دلار بود، اما تا پایان پروژه به 30 میلیون دلار افزایش یافت.

7. موجود (The Thing)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1982

کارگردان: هاوارد هاکس

این فیلم در حقیقت بازسازی فیلم «چیزی از دنیایی دیگر» است که توسط هاوارد هاکس، کارگردان تکرارنشدنی تاریخ، تهیه‌کنندگی شده بود و هنوز با گذشت سال‌ها از اکرانش یکی از ترسناک‌ترین ترکیب‌های ژانر وحشت با ژانر فیلم های علمی تخیلی لقب می‌گیرد. «موجود» نه تنها ترسناک است بلکه مشمئزکننده و انزجارآور هم به نظر می‌رسد. فیلمی که موجودات ترسناک تخیلی‌اش به شکل عجیبی ناراحت‌کننده هستند. شاید جالب باشد بدانید که مدیر جلوه‌های بصری این فیلم 23 ساله بود که تصاویر باورنکردنی این فیلم را خلق کرد.

داستان از این قرار است که کارکنان یک پایگاه تحقیقاتی آمریکایی در قطب با گونه‌ای از موجودات فضایی روبرو می‌شوند که مانند انگل بدن موجودات زنده دیگر را آلوده می‌کنند و در آن پنهان می‌شوند. این موجودات، کالبد جسمانی قربانیان خود را به شکلی واقعا ترسناک و خون‌خوار تغییر شکل می‌دهند. حالا کارکنان پایگاه برای پاکسازی دست به کار می‌شوند، اما این آغاز خونین‌تر از هر پدیده دیگری به نظر می‌رسد.

6. بیگانه‌ها (Aliens)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1986

کارگردان: جیمز کامرون

بازیگران: به سیگورنی ویور، بیل پاکستون، مایکل بین، لانس هنریکسن، پل رایزر، ویلیام هوپ

جیمز کامرون در حالی «بیگانه‌ها» را به یکی از شاهکارهای ژانر علمی تخیلی-وحشت تبدیل کرد که در شرایط کاری سختی به سر می‌برد. این فیلم دومین قسمت از مجموعه فیلم‌های بیگانه به‌شمار می‌رود و همچنین اولین دنبالهٔ فیلم موفق بیگانه (به کارگردانیِ ریدلی اسکات) محسوب می‌شود.

هفت سال بعد از اینکه ریدلی اسکات با «بیگانه» دوران حرفه‌ای‌اش در سینما را وارد مرحله‌ی تازه‌ای کرد، خود را به عنوان استعدادی جدید ثابت کرد و بعد از اینکه «بیگانه» با وحشت کیهانی و هیولای زاده‌ی آن، ژانر وحشت/علمی‌-تخیلی را برای همیشه دگرگون کرد، جیمز کامرون از راه رسید و هدایت دنباله‌ی آن فیلم جریان‌ساز را برعهده گرفت. فیلمی که اگرچه در ظاهر تنها تفاوتش با قسمت قبلی، اضافه شدن یک «ها» به عنوان فیلم اول باشد، اما در واقع دنباله‌ای است که از پایه دچار تغییر و تحول‌های بزرگی شده است.

فیلم بیگانه‌ها نامزد جایزه اسکار در هفت رشتهٔ مختلف شد و در این میان توانست جایزهٔ بهترین جلوه‌های تصویری و بهترین تدوین صدا را از آن خود کند.

5. پلیس آهنی (RoboCop)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1987

کارگردان: پل ورهوفن

بازیگران: پیتر ولر، نانسی آلن، رانی کاکس، دن اوهرلیهی، کورتوود اسمیت، میگوئل فرر، پل مک‌کین،کیتی گریفین

این اثر یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه 80 است. ورهوفن تمام سعی خود را در پلیس آهنی به کار برده تا جامعه خشونت که خود عاشقانه به تصویربرداری از آن می‌پردازد را به نمایش بگذارد. فیلم از خشونت بی سابقه‌ای برخوردار است که در نمای آن دهه، اعجاب انگیز است.

در زمان آینده سازمان او سی پی (OCP) طی قراردادی می‌پذیرد تا در آینده‌ای نزدیک با تخریب شهر دیترویت، آرمان شهری به نام «دلتا سیتی» را جایگزین آن کند. شهری با بالاترین درجه از زندگی انسانی و عاری از جرم و جنایت.

4. نابودگر (The Terminator)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1984

کارگردان: جیمز کامرون

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، مایکل بین، لیندا همیلتون، پل وینفیلد

این فیلم باعث شد که فعالیت حرفه‌ای کامرون در سینما آغاز شود و شوارتزنگر به یکی از بازیگران برجستهٔ سینما تبدیل شود. موفقیت این فیلم منجر به ساخت یک فرنچایز متشکل از چندین دنباله، یک مجموعه تلویزیونی، کتاب‌های کمیک، رمان و بازی‌های ویدیویی شد.

فیلم در صحنه‌های اولیه مخاطب را به سال 2029 می‌برد؛ دورانی که در بحبوحه جنگ هسته‌ای، ماشین‌ها و روبات‌ها عملاً کنترل زمین را به دست گرفته‌اند و مشغول نابود کردن آخرین انسان‌های باقی‌مانده هستند.

در این وضع بزودی مردی به نام جان ظهور خواهد کرد که این وضع را به طور کلی تغییر می‌دهد. از این رو ماشینی به نام نابودگر (آرنولد شواترنگر) به سال 1984 فرستاده می‌شود تا با کشتن مادر جان یعنی سارا کانر (هميلتن) از تولد او جلوگیری کند.

3. بازگشت به آینده (Back to the Future)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1985

کارگردان: رابرت زمکیس

بازیگران: مایکل جی فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسون، کریسپین گلاور، توماس ویلسون

این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال و به یک موفقیت تجاری عظیم تبدیل شد و با نقدهای ستایش آمیزی مواجه شده به طوری که در 10 ژانر جز 10 فیلم برتر در رده فیلم‌ های علمی تخیلی بود و هم‌اکنون در سایت imdb جز 50 فیلم برتر است.

فیلم داستان یک پسر نوجوان به نام مارتی مک‌فلای را روایت می‌کند که به صورت تصادفی در زمان سفر می‌کند و از سال 1985 به 1955 منتقل می‌شود. او والدین خود را در دبیرستان ملاقات می‌کند و تصادفاً موجب برهم خوردن رابطه آن‌ها می‌شود. مارتی باید تغییری که در گذشته ایجاد کرده را اصلاح کند و کاری کند تا والدینش عاشق یک‌دیگر شوند و سپس با کمک دانشمندی به نام دکتر امت براون راهی جهت بازگشت به سال 1985 بیابد.

2. شکارچیان ارواح (Ghostbusters: Afterlife)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1984

کارگردان: ایوان رایتمن

بازیگران: بیل مریدن، اکرویدسیگورنی، ویورهارولد، رمیسریک مورانیس

شکارچیان ارواح نام یکی از محبوب ترین آثار سینمایی در ایالات متحده است که در دهه ی هشتاد به فروش فوق العاده‌ای دست پیدا کرد و بعدها نیز تبدیل به یک اکشن – کمدی کلاسیک در تاریخ سینما شد. موفقیت‌های این اثر به حدی بود که تا سال‌های بعد نیز ترانه بامزه این فیلم توسط طرفداران با انواع و اقسام ویدئوها بازسازی می‌شد. نسخه دوم این فیلم در سال 1989 به روی پرده رفت و اینبار نیز با استقبال چشمگیر مخاطبین همراه بود.

این فیلم داستان چهار دانشمند را روایت میکند که به تازگی موقعیت‌های خود را در یکی از دانشگاه‌های مطرح نیویورک از دست داده‌اند و به همین دلیل تصمیم گرفته یک مغازه بازکنند و کاسبی کنند. ولی هنگامی که متوجه می‌شوند ارواح سرگردان به تازگی مزاحم مردم شده و همه جا را به آشوب کشیده اند، تصمیم می‌گیرند با تجهیزاتشان به سراغ شکار این ارواح بروند.

1. بلِید رانر (Blade Runner)

فیلم های علمی تخیلی

سال تولید: 1982

کارگردان: ریدلی اسکات

بازیگران: هریسون فورد، روتخر هاور، شان یانگ، ادوارد جیمز آلموس، داریل هانا

سیر داستانی به این صورت است که دکارد (هریسون فورد) از طرف نیروهای پلیس کلان شهر لس آنجلس در سال 2019 مأموریت دارد که آدم مصنوعی‌ها (موسوم به رپلیکانت) را که حضورشان بر روی کره زمین ممنوع است، شناسایی و تعقیب و خطرشان را از جامعه زمینی رفع کند. تا اینکه چند رپلیکانت متواری، مخفیانه وارد لس آنجلس گردیده و سعی در نفوذ به داخل شرکت تایرل کورپوریشن می‌کنند؛ یعنی همان شرکتی که آن‌ها را به وجود آورده‌است.

کارگردان و برخی عوامل بلید رانر از برنامه‌ریزی برای تولید نسخه جدید و ادامه این فیلم تحت عنوان بلید رانر 2 در سال 2015 خبر دادند. این فیلم نهایتاً با عنوان بلید رانر2049 به کارگردانی دنی ویلنوو و نویسندگی مایکل گرین و همپتون فانچر ساخته و در سال 2017 اکران شد؛ و همچنین خبری از حضور کتی پری در این فیلم نبود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. پلیس آهنی رو چهارشنبه سوری پخش میکردن…