علمی تخیلی

بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه 90 میلادی

فیلم‌های ساخته شده در دهه‌ی 90 میلادی با گذشت 20 سال هنوز هم دیدنی هستند. در ادامه به معرفی بهترین فيلم‌ های علمی تخیلی این دهه می‌پردازیم.

دهه نود میلادی ممکن است در ذهن بسیاری از مردم به‌خاطر موفقیت‌هایی همچون تاسیس گوگل به‌یاد آورده شود، اما در واقع این دهه دوران شکوفایی فیلم و سینمای جهان محسوب می‌شود. در دهه نود، چندین فیلم علمی‌ تخیلی بی‌نظیر به‌نمایش گذاشته که هرکدام در آینده تبدیل به مجموعه فیلم‌هایی پرفروش و محبوب شده‌اند. در این دهه بود که جلوه‌های ویژه مرز بین دنیای فانتزی و واقعیت را محو کرده و پس از مدت‌ها آثار فوق‌العاده دیدنی را خلق کردند که می‌توان همیشه از تماشای آن‌ها لذت برد.

دهه 90 همچنین زمانی بود که برخی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های هالیوودی (استیون اسپیلبرگ، جیمز کامرون، رابرت زمکیس) پا به عرصه سینما گذاشته و حماسه آفرینی کردند. شما می‌توانید هر آنچه از فیلم‌های علمی تخیلی انتظار دارید در این دهه پیدا کنید؛ فیلم‌هایی با موضوعات سفر در زمان، کمدی، روبات‌ها، موجودات فضایی، دایناسورها و هر آن‌چه در ذهن دارید. با در نظر گرفتن محبوبیت این‌گونه آثار در این دهه، در اینجا به معرفی 21 مورد از بهترین‌ فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 خواهیم پرداخت.

 علمی تخیلی

21. مرد ویرانگر (1993)

بازیگران: سیلوستر استالونه، وسلی اسنایپس، ساندرا بولاک، دنیس لیری

کارگردان: مارکو برامبیلا

این فیلم داستان دو مرد، یکی شیطان جرم و جنایت و دیگری افسر پلیس خوب و ریسک پذیر را روایت می‌کند که در سال 1996 هردو منجمد شدند. با از بین رفتن مرد ویرانگر به تدریج جرم و جنایت در جامعه از بین رفت؛ تا این که در سال ۲۰۳۲، با فرار او از انجماد دوباره جامعه دگرگون شده و جرم و جنایت همه‌جا را را فرا می‌گیرد. جان اسپارتان (سیلوستر استالونه) هنگامی که از بند یخ‌زدگی رها می‌شود، به دنبال سایمون فینیکس (وسلی اسنایپس) می‌رود تا از اعمال شیطانی او جلوگیری کند؛ اما وقتی به اطراف نگاه می‌کند خود را در دنیایی بیگانه می‌بیند که در آن جنگ‌های تجاری و ثروت جایگزین جنگ‌های اقلیمی شده‌اند.

 علمی تخیلی

20. جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبح

بازیگران: یوان مک گرگور، لیام نیسون، ناتالی پورتمن، جیک لوید

کارگردان: جورج لوکاس

جنگ ستارگان یک فیلم آمریکایی در ژانر اپرای فضایی حماسی است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. این فیلم ۳۲ سال قبل از سه‌گانه‌ی اصلی و در دورهٔ جمهوری کهکشانی جریان دارد و داستان استاد جدای کوای‌گان گین و شاگردش اوبی-وان-کنوبی را روایت می‌کند که سعی دارند از ملکه پدمه آمیدالا محافظت کنند و امید دارند پایانی مسالمت‌آمیز را بر مناقشهٔ تجاری میان سیاره‌ها فراهم کنند. در همین حین، برده‌ای جوان به‌نام آناکین اسکای‌واکر که توانایی بالایی به دست‌یابی نیرو دارد به آن‌ها ملحق می‌شود و مدتی بعد از بازگشت مرموزانه سیت‌ها آگاه می‌شوند.

علمی تخیلی

19. گونه (1995)

بازیگران: ناتاشا هنستریج، مایکل مدسن، بن کینگزلی، آلفرد مولینا، فارست ویتاکر، مارگ هلگنبرگر

کارگردان: راجر دونالدسون

قبل از ظهور گونه‌ها، موجودات فضایی معمولاً در دو نوع ظاهر می شدند: موجودات خشن که به دنبال تصرف زمین هستند و موجودات خیرخواه که امیدوارند بشریت را هدایت کنند. حال گونه جدیدی از موجودات تولید شده، که ترکیبی است از انسان و یک موجود فضایی و درجای مخصوصی در یک آزمایشگاه نگهداری می‌شود. داستان ادامه دارد تا اینکه این گونه جدید (ناتاشا هنستریج) فرار می‌کند. این موجود با کشتن آدم‌ها می‌تواند افکار و مغز آن‌ها را تصاحب کرده و بر قدرت خود بیفزاید. حالا گونه جدید می‌خواهد تولید مثل کند…

 علمی تخیلی

18. ورود (1996)

بازیگران: چارلی شین، تری پولو، ریچارد شیف، ران سیلور

کارگردان: دیوید توهی

آیا بیگانگان قدرت تغییر وضعیت زمین را دارند به‌گونه‌ای که بتوانند بشریت را از بین ببرند؟ این موضوع اصلی داستان است؛ داستانی منحصربه‌فرد، هیجان‌انگیز و تامل برانگیز، درباره ورود ۱۲ سفینه فضایی به کره زمین و استقرار آن‌‌ها در نقاط مختلف این کره خاکی. افراد نظامی و رئیس‌جمهورهای کشورهای مختلف آن‌ها را تهدیدی برای بشر می‌دانند و درمقابل آن‌ها دانشمندانی حضور دارند که معتقدند حضور این بیگانگان ممکن برای پیشرفت بشر مفید باشد.

 علمی تخیلی

17. مردان سیاه‌پوش (1997)

بازیگران: ویل اسمیت، تامی لی جونز، وینسنت دن آفریو، لیندا فیورنتینو، ریپ تورن، تونی شالهوب

کارگردان: بری ساننفلد

در این فیلم، مأمور کی (تامی لی جونز) عضو یک سازمان مخفی است که هیچ وابستگی دولتی ندارد و هدف آن حفظ زمین به عنوان یک منطقه بی‌طرف برای بیگانگان فرازمینی و اسکان آن‌ها در اطراف شهر نیویورک است. ماموران این سازمان، حافظه کسانی را که از عملیات آن‌ها خبردار شوند پاک می‌کنند. مامور کی به‌همراه مأمور دی به منطقه‌ای نزدیک مرز مکزیک می‌روند تا جلوی فعالیت بیگانگان را بگیرند…

 علمی تخیلی

16. پلیس آهنی2 (1990)

بازیگران: پیتر ولر، نانسی آلن، دن اوهرلیهی، تام نونان

کارگردان: ایروین کرشنر

این فیلم در مورد جرم و جنایت در پادآرمان‌ شهر دیترویت است و به‌عنوان دنباله‌ای بر داستان پلیس آهنی1 ساخته شده است. بخش‌هایی از فیلم‌نامه در ابتدا توسط فرانک میلر نوشته شده بود که در حین ساخت به علت اینکه تشخیص داده شد که «قابل فیلم شدن نیست» کاملاً کنار گذاشته شد. داستان اصلی از این قرار است که شرکت امگا بار دیگر به دنبال ساخت پلیس‌های آهنی جدید است اما این بار با استفاده از ایده مجرمان شروع به ساخت خواهد کرد. متاسفانه این نسخه از فیلم نتوانست موفقیت تجاری و هنری قسمت اول را تکرار کند.

علمی تخیلی

15.ماجراجویی کهکشانی (1999)

بازیگران: تیم آلن، سیگورنی ویور، آلن ریکمن، تونی شالهوب، سم راکول، داریل میچل

کارگردان: دین پاریسوت

ترکیب کمدی با داستان های علمی تخیلی کار دشواری است، اما کارگردان در این اثر موفق شده است با این ترکیب، یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 را خلق کند. این فیلم به قدری در میان تماشگران محبوب است که به عنوان هفتمین فیلم برتر فرنچایز در کنفرانس استار تِرِک در سال 2013 در لاس وگاس انتخاب شد. ماجرا از جایی شروع می‌شود که هجده سال پس از توقف پخش مجموعه تلویزیونی جستجو در کهکشان، بازیگران آن با لباس شخصیت‌هایی که در مجموعه بازی کرده‌اند، در گردهمایی‌ها و فروشگاه‌های اسباب‌بازی ظاهر می‌شوند! آنان در وضعیت ناامید کننده‌ای به سر می‌برند، تا این که موجودات فضایی که به «ترمیان ها» شهرت دارند، وارد می‌شوند و مجموعه تلویزیونی را با واقعیت اشتباه می‌گیرند…

14. پلیس زمان (1994)

بازیگران: ژان کلود ون دم، مایا سارا، اسکات لارنس، بروس مک گیل

کارگران: پیتر هایمز

این اثر با موضوع سفر در زمان و براساس کمیک بوکی به همین نام ساخته شده‌ است. پلیس زمان پر فروش‌ترین فیلم ون دام در گیشه شناخته شده و داستان این فیلم در این مورد است که یک افسر سازمان امنیت باید در زمان سفر کند تا زندگی‌اش را از دست یک سیاستمدار که در گذشته‌ی او مشکل ایجاد کرده نجات دهد…

 علمی تخیلی

13. آتش در آسمان (1993)

بازیگران: تراویز والتون، رابرت پاتریک، دی‌بی سوئینی، پیتر برگ، هنری توماس

کارگردان: رابرت لیبرمن

در خلاصه این داستان که از سوی تیم رسانه‌ای منتشر شده هست می‌خوانیم: «چند مرد ادعا می‌کنند دوست آن‌ها توسط موجودات بیگانه ربوده شده است. هیچکس حرف آنها را باور نمی‌کند و با وجود نبود مدارک کافی، ناپدید شدن دوستشان به عنوان قتل در نظر گرفته می شود و…». این اثر براساس کتاب «تجربه والتون» اثر تراویس والتون ساخته شده است.

 علمی تخیلی
12. مکعب (1997)

بازیگران: می‌توان به نیکول د بوئر، دیوید هیولت، جولیان ریچینگز

کارگردان: وینچنزو ناتالی

مکعب یکی از فیلم‌های ترسناک و شکنجه‌کننده است و داستان شش انسان را روایت می‌کند که هیچ شناختی از یکدیگر ندارند. آن‌ها در یک مکعب پیچیده گرفتار شده‌اند و هر تصمیمی که بگیرند، ممکن است آن‌ها را یک قدم از مرگ دور یا به آن نزدیک کند. مکعب یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های دهه 90 میلادی است که باوجود مضمون ترسناک و منحصر‌به‌فردی که دارد، هرگز دیده نشده است. البته که فیلم هیچ بازیگر شناخته‌شده‌ای هم ندارد، این موضوع در نادیده‌گرفته‌شدن این اثر بی‌تاثیر نیست.

علمی تخیلی

11. روز استقلال (1996)

بازیگران: ویل اسمیت، بیل پولمن، جف گلدبلوم، مری مک دانل

کارگردان: رولند امریش

داستان فیلم 20 سال پس از حمله فضایی‌ها به زمین رخ می‌دهد. اینبار آنها سرسخت‌تر از همیشه و با قوایی به مراتب بیش‌تر و مجهزتر، هوس حمله به سیاره زمین کرده‌اند. بر روی زمین، رئیس جمهور دولت ایالات متحده که  یک زن به نام لنفورد (سلا وارد) است، دستور مقابله با این تهدید را صادر می‌کند. اما بزودی مشخص می‌شود که اینبار ظاهرا قرار نیست زور زمینی‌ها به این موجودات بی‌اعصاب برسد و…

علمی تخیلی

10. تماس (1997)

بازیگران: جودی فاستر، متیو مک کانهی، جیمز وودز، تام اسکریت، جان هرت، آنجلا باست

کارگردان: رابر زمکیس

«اگر در سیارات دیگر حیاتی وجود نداشته باشد، فضا در حال هدر رفتن است». این عقیده دکتر الی سولووی (جودی فاستر) در این فیلم است که بر اساس داستانی از فیزیکدان مشهور کارل سیگان در ذهن او به وجود آمده است. اگر تا به حال نام تیغ اُکام را نشنیده اید، با دیدن این فیلم با آن آشنا خواهید شد.

علمی تخیلی

9. ذوق هنرپیشگی (1995)

بازیگران: دنزل واشنگتن، راسل کرو، کلی لینچ

کارگردان: برت لنرد

در مرکز تکنولوژی‌های نظامی، یک نفر تعدادی قاتل حرفه‌ای را در دنیای مجازی می‌سازد. اما یکی از آن قاتلان موفق می‌شود به دنیای واقعی وارد شود…

8. جنگاوران اخترناو (1997)

بازیگران: کاسپر ون دین، دینا مایر، دنیس ریچاردز، جیک بوزی، نیل پاتریک هریس، مایکل آیرونساید، کلنسی براون

کارگردان: پل ورهوفن

این فیلم در ابتدا مورد انتقاد شدید منتقدان قرار گرفت، اما با گذشت زمان هدف اصلی پل ورهوفن از ساخت این اثر مشخص شد و به ​​دلیل موضوع جالبش مورد تحسین قرار گرفت. جنگاوران طنزی درباره فاشیسم و ​​جنگ است. داستان آن از طریق جلوه‌های ویژه، دیالوگ‌های جذاب و خودآگاهی فوق‌العاده روایت می‌شود. این فیلم براساس رمانی علمی تخیلی به همین نام ساخته شده که نویسنده آن رابرت آنسون هاين‌لاين است.

علمی تخیلی

7. یادآوری کامل (1990)

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، شارون استون، رونی کاکس، مایکل آیرونساید، ریچل تیکوتین

کارگردان: پل ورهوفن

سال 2086 سیاره ی مریخ به سرزمین مهاجرنشین زمینیان تبدیل شده است. داگلاس کوایید (شوارتزنگر) همراه همسرش لوری (استون) زندگی مرفهی دارد. طی رویایی که در خواب به او الهام می‌شود، حیات قبلی خویش بعنوان مامور مخفی در سیاره مریخ را به یاد می‌آورد. در این فیلم، انسان‌هایی با جهش‌های عجیب، نقشه‌های پیچیده و دسیسه‌های فراوان، شما را به این فکر می‌اندازند که آیا کوید واقعاً یک مامور مخفی است یا برای افراد بد کار می‌کند؟

6. لرزش (1990)

بازیگران: کوین بیکن، فرد وارد، فین کارتر، مایکل گروس، ربا مک انتاایر

کارگردان: ران آندروود

لرزش اولین اثر ران آندروود است که در قالب فیلمی ترسناک و مهیج ساخته شده است. داستان فيلم در مورد ساکنین یک شهر دور افتاده است که باید از خودشان در مقابل جانورانی زیرزمینی که یکی یکی ساکنین شهر را می کشند، دفاع کنند.

 علمی تخیلی

5. غول آهنین (1999)

بازیگران: جنیفر آنیستون، هری کونیک، جونیور، وین دیزل، کلوریس لیچمن، جان ماهونی، الی مارینتال

کارگردان: برد برد

این انیمیشن زیبا درباره‌ی پسری به اسم هوگارت است که زندگی‌اش را مانند اکثر بچه‌های هم‌سن و سالش به خواندن کامیک‌بوک‌های مختلف و تماشای یواشکی فیلم‌ های علمی‌ تخیلی و ترسناکی که به سنش نمی‌خورند، می‌گذراند. یک شب هوگارت با یک موجود فرازمینی آهنی روبه‌رو می‌شود و از اینجا به بعد فیلم مسیر غیرمنتظره‌تر و عمیق‌تری را نسبت به دیگر فیلم‌ های علمی‌ تخیلی این‌شکلی پیش می‌گیرد…

علمی تخیلی

4. عنصر پنجم (1997)

بازیگران: بروس ویلیس، میلا یوویچ، گری الدمن، ایان هولم، کریس تاکر

کارگردان: لوک بسون

باستان شناسی در مصر در حال رمز گشایی یکی از اهرام فراعنه ناگهان با موجوداتی فضایی روبرو می‌شود. فضایی‌ها از یک پیشگویی و رخدادی پلید در آینده به راهبی که همراه اوست خبر می‌دهند و راه پیشگیری از آن را به او میگویند و سپس زمین را ترک می‌کنند. حال زمان تحقق پیش‌گویی فرا رسیده و شخصیت‌های اصلی داستان سعی دارند با استفاده از چهار عنصر اصلی و عنصر پنجم(میلا یوویچ)، از حملات اشرار بیگانه جلوگیری کنند. میلا یوویچ در این داستان تنها امید بشریت برای نجات از یک منجلاب تاریخی است.

علمی تخیلی

3. ماتریکس (1999)

بازیگران: کیانو ریوز، کری آن ماس، لارنس فیشبرن، هوگو ویوینگ

کارگردان: واچوفسکی‌ها

فیلم ماتریکس به‌خاطر داشتن محتوای سنگین و ساختار پیچیده فلسفی شهرت دارد. این فیلم همچنین نمونه‌ای از سبک سایبرپانک و علمی تخیلی به‌شمار رفته و شامل منابع متعددی از ایده‌ها و تفکرات فلسفی و مذهبی است. روشی که واچوفسکی‌ها در ساخت صحنه‌های اکشن این فیلم به‌کار گرفته‌اند، تحت تأثیر انیمه ژاپنی و فیلم‌های هنرهای رزمی بوده‌است. داستان از جایی شروع می‌شود که برنامه‌نویس کامپیوتری به نام توماس اندرسون، با نام مستعار نئو در جامعه هکرها، احساس می‌کند مشکلی در فضای مجازی وجود دارد، چرا که در محیط آنلاین دائماً با عبارت ماتریکس روبرو می‌شود. ترینیتی با او تماس می‌گیرد و می‌گوید پاسخ سوالات او نزد مورفئوس است…

علمی تخیلی

2. پارک ژوراسیک (1993)

بازیگران: سام نیل، لورا درن، جف گلدبلوم، ریچارد آتنبرو، ساموئل ال جکسون

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

پارک ژوراسیک اثر شگفت‌انگیزی است که تا سال‌های متمادی محبوب خواهد بود. در این فیلم، دانشمندان در جزیره ایزلا نوبلار یک پارک تفریحی ساخته‌ و در آن دایناسورها را شبیه‌سازی کرده‌اند. جان هاموند گروهی از دانشمندان را برای بازدید از پارک پیش‌از بازگشایی همگانی فرا می‌خواند. به سبب سهل‌انگاری و خرابکاری، دسته‌ای از دایناسورها آزاد می‌شوند و بازدیدکنندگان و کارشناسان می‌کوشند برای نجات خود از جزیره بگریزند…

علمی تخیلی

1. نابودگر 2: روز داوری (1991)

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، رابرت پاتریک، ادوارد فورلونگ

کارگردان: جیمز کامرون

این فیلم دنبالهٔ نابودگر1 (1984) است و دومین قسمت در فرنچایز نابودگر به‌شمار می‌رود. در این فیلم هوش مصنوعی بدخواه به‌نام اسکای‌نت، یک ترمیناتور (ماشین کشتار بسیار پیشرفته) را به سال ۱۹۹۵ می‌فرستد تا رهبر آیندهٔ مقاومت بشر، جان کانر را در کودکی بکشد. تلاش برای محافظت از کانر و تضمین آیندهٔ بشریت، ماشین‌های نابودگر را در دستیابی به اهداف خود ناکام می‌گذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*