سدان الکتریکی NIO ET5

سدان الکتریکی NIO ET5 با 500 اسب بخار قدرت، 1000 کیلومتر با یک بار شارژ می‌پیماید

سدان الکتریکی NIO ET5 یک خودرو برقی 4 درب مدرن است که با قدرت 500 اسب بخار و شعاع حرکت هزار کیلومتری خود می‌تواند دیگر ماشین های الکتریکی را به چالش بکشد و از خط تولید شرکت JAC – NIO بیرون آمده است.

نمایشگاه خودرو شنژن چین روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد. از معرفی بزرگترین شاسی بلند چینی یعنی هونگچی LS7 تا سدان‌های برقی معمولی و پرچمداران سوپر اسپرت، همه و همه در این نمایشگاه حضور داشتند. سدان الکتریکی NIO ET5 یکی از همین میهمان‌های نمایشگاه شنژن است که در ادامه به تمامی زوایای آن نگاهی خواهیم داشت و در آخر به احتمال حضور این خودرو الکتریکی در بازار ایران می‌پردازیم.

معرفی سدان الکتریکی NIO ET5

مشخصات فنی و قیمت

سدان الکتریکی NIO ET5

خودرو برقی نیو ET5 در سه تریم مختلف ساخته شده است اما هر سه نسخه از دو موتور الکتریکی مجزا در محور عقب و جلو بهره می‌برند. در محور جلویی با یک موتور الکتریکی 150 کیلو واتی یا همان 201 اسب بخاری طرف هستیم و در محور عقب هم یک موتور الکتریکی 210 کیلو واتی یا همان 280 اسب بخاری را می‌بینیم. هر دو این موتورها از نوع آهنربا دائمی هستند که به صورت مجموع می‌توانند تقریبا 500 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور را در حالت AWD به راننده هدیه کنند.

سدان الکتریکی NIO ET5

در ادامه راجع به تمامی تریم‌های سدان الکتریکی NIO ET5 و تفاوت آن‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنیم اما تا اینجای کار بد نیست بدانید که شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت، در نسخه‌ای که از پکیج باتری‌های 150 کیلو واتی بهره می‌برد (سنگین ترین نسخه)، به زیر 4.3 ثانیه می‌رسد. همچنین فقط 33.9 متر طول می‌کشد تا این خودرو برقی، سرعت خود را از سرعت صد کیلومتر بر ساعت به صفر برساند. این عدد فوق العاده به لطف سیستم ترمز 4 پیستونه‌ به دست آمده است که معمولا چنین چیزی را در خودروهای تولید انبوه نمی‌بینیم.

سدان الکتریکی NIO ET5

به علاوه شرکت NIO، چرخ دنده و اجزای اصلی فرمان (قسمت های سبز رنگ) را به جلوی میل محرک آورده تا قابلیت مانور فرمان در پیچ‌های تند و تیز را بیشتر کند. البته به لطف این طراحی، فضای بیشتری هم برای موتور الکتریکی و بقیه‌ی اجزای مربوط به آن به وجود می‌آید. در ادامه به تقسیم وزن 50 – 50 می‌رسیم که در کنار مرکز ثقل پایین خودرو (دقیقا در 482.6 میلی متری)، هندلینگ را به سطح دیگری می‌برد. به علاوه فاصله دو چرخِ یک محور به 1685 میلی متر کاهش پیدا کرده تا به رانندگی اسپرت، لطمه‌ای وارد نشود.

سدان الکتریکی NIO ET5

همچنین خودرو برقی نیو ET5 در 3 نسخه مختلف (از نظر باتری) به بازار چین می‌آید که در ادامه تمامی آن ها را معرفی می‌کنیم:

البته در همین ابتدا بگوییم که باتری‌های این خودرو از سمت شرکت CATL تامین می‌شود. این شرکت به نوعی بزرگترین سازنده باتری خودروهای برقی در کشور چین است.

  • 1- نسخه استاندارد با باتری 75 کیلو وات ساعتی و شعاع حرکتی 550 کیلومتر و قیمت 328 هزار یوان معادل 49 هزار دلار
  • 2- نسخه لانگ رنج با باتری 100 کیلو وات ساعتی و شعاع حرکتی 700 کیلومتر و قیمت 386 هزار یوان معادل 58 هزار دلار
  • 3- نسخه اولترا لانگ رنج با باتری 150 کیلو وات ساعتی و شعاع حرکتی 1000 کیلومتر (قیمت رسمی این نسخه اعلام نشده است)

سدان الکتریکی NIO ET5

به علاوه باید بدانید که با اضافه کردن سرویس مخصوص باتری به قرارداد خود می‌تواند نسخه اول و دوم را با قیمت عجیب و غریب 39 هزار دلار داشته باشید. این سرویس که با نام “NIO BaaS” معرفی شده، تقریبا شبیه به اجاره باتری است و خریداران باید ماهانه حدود 300 دلار به عنوان اجاره باتری‌ها پرداخت کنند.

سدان الکتریکی NIO ET5

همچنین سدان الکتریکی NIO ET5 به آخرین دستیار رانندگی هوشمند شرکت نیو یعنی “NAD” مجهز شده است. این سیستم به لطف تکنولوژی “NIO Aquila Super Sensing”، بالاترین سطح از رانندگی اتوپایلوت را در اختیار راننده می‌گذارد. به علاوه سیستم “NAD”، یک سنسور لیدار، 7 دوربین کنترلی با کیفیت هشت مگاپیکسل، 4 دوربین حساس به نور با کیفیت 3 مگاپیکسل برای ساخت نمای 360 درجه، سیستم ADMS در کنار 5 رادار موج میلی متری و 12 سنسور اولتراسونیک را در خود جای داده است.

به علاوه کامپیوتر فوق هوشمند این خودر می‌تواند در هر ثانیه، 8 گیگابایت تصویر را پردازش کند. در تصویر بالا هم می‌توانید سنسور لیدار و دو دوربین 8 مگاپیکسلی را مشاهده کنید.

رنگ بندی با نام‌های نامتعارف و عجیب و غریب!

سدان الکتریکی NIO ET5

همه ما قبول داریم که نام خودروهای چینی، واقعا سخت و در گاهی از موارد، غیر قابل تلفظ است. اما به نظر می‌رسد که این نام گذاری، به رنگ بندی این خودروها هم رسیده! سدان الکتریکی NIO ET5 در 8 رنگ مختلف به بازار خواهد آمد که اسامی رنگ‌های این EV، خلاقانه اما کاملا عجیب به نظر می‌رسد.

سدان الکتریکی NIO ET5

رنگ اختصاصی سدان الکتریکی NIO ET5 با نام «اولین بوسه آفتاب» معرفی شده است که داستان جالبی دارد. این اسم از روی تابش اولین پرتوهای آفتاب بر روی دریاچه “Salar De Uyumi” در بولیوی گرفته شده است و واقعا یک رنگ صورتی جذاب را نشان می‌دهد. همچنین فلامینگوهای زیبایی هم در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند.

سدان الکتریکی NIO ET5

رنگ دیگر با نام «حمام آفتاب زرد» معرفی شده که به درخشش پرتوهای آفتاب بر روی ابرها اشاره می‌کند و نهایتا به رنگ «آبی ایر اسپیس» می‌رسیم که حسی از بی‌نهایت بودن را به تصویر می‌کشد. در مورد طراحی ظاهری هم حرف زیادی برای گفتن وچود ندارد! چرا که باز هم همان طراحی اسلیک بدنه با رینگ‌های آیرودینامیکی و بدنه‌ی یک دست را می‌بینیم که حتی دستگیره‌های درب خودرو هم به صورت پاپ آپ طراحی شده‌اند تا ضریب درگ را به کمترین میزان خود برسانند.

کابین فوق العاده ساده اما بسیار پیشرفته

سدان الکتریکی NIO ET5

در داخل اتاق سدان الکتریکی NIO ET5، انگار که با کابین یک خودرو برقی ساده طرف هستیم. دو نمایشگر دیجیتال 10 و 12.8 اینچ به همراه فرمان تقریبا متفاوت، دو جالیوانی و شارژر وایرلس و اهرم انتخاب حالت رانندگی، تقریبا تمام آن چیزی است که در اتاق این EV دیده می‌شود. البته درب‌های این خودرو در نمایشگاه شنژن باز نشده بود و به نظر می‌رسد که اتاق سدان الکتریکی NIO ET5 هنوز به مرحله پایانی خود نرسیده است. چرا که فکر می‌کنیم کنسول وسط از جنس پلاستیک خشک باشد و هنوز فرم نهایی خود را پیدا نکرده است.

سدان الکتریکی NIO ET5

اما مهم تر از همه، دستیار دیجیتال نیو با نام NOMI را داریم که بر روی داشبورد نصب شده است. این دستیار دیجیتالی تقریبا می‌تواند هر کاری انجام دهد و برای فعال کردن این گجت جذاب، فقط کافی است تا به آن نگاه کنید. در ادامه به ابعاد این سدان الکتریکی جذاب می‌رسیم که شامل 4790 میلی متر طول، 1960 میلی متر عرض، 1499 میلی متر ارتفاع و 2888 میلی متر فاصله محوری می‌شود.

تاریخ عرضه سدان الکتریکی NIO ET5 و احتمال ورود به بازار خودرو ایران

سدان الکتریکی NIO ET5

گفته می‌شود که سدان الکتریکی NIO ET5 تا اواسط سال 2023 میلادی به بازار خودرو چین بیاید. همچنین در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که این خودرو طی همکاری شرکت جک و تحت برند JAC – NIO تولید شده است پس شاید در سال‌های آینده، این خودرو برقی را حداقل در نمایشگاه‌های خودرو ایران ببینیم. البته این موضوع دور از انتظار نیست چرا که نیو ET5 احتمالا همراه با رونمایی نهایی در کشور چین، به کشورهای خارجی هم صادر شود چرا که اسم این خودرو، کاملا انگلیسی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*