ضربه مهلک روس ها به صنعت تراشه سازی

ضربه مهلک روس ها به صنعت تراشه سازی

در واکنش به تحریم‌های حوزه فناوری، روس ها صادرات گازهایی مانند هلیوم و نئون را برای ایجاد ضربه مهلک به صنعت تراشه‌ سازی محدود می‌کنند.

به گزارش رسانه تایوانی اکونومیک دیلی، به نقل از اکونومیک تایمز هند، روسیه صادرات گازهای خنثی مانند هلیون و نئون را محدود کرده است. این محدودیت عمدتا برای شرکت‌هایی است که از این گازها برای تولید تراشه استفاده می‌کنند. از آنجایی‌که روسیه و اوکراین مجموعا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گازهای هلیوم و نئون هستند، این یک ضربه از جانب روس ها به صنعت تراشه سازی جهان خواهد بود.

ایالات متحده بزرگ‌ترین تولیدکننده هلیوم جهان است و پس از آن قطر، الجزایر و روسیه قرار دارند. با این‌حال، آمریکا همواره در استفاده از منابع طبیعی خود محافظه‌کار عمل کرده و احتمالا در این زمینه خلا روسیه را پر نخواهد کرد.

این بدان معنی است که ممنوعیت روسیه مشکل کمبود جهانی تراشه را تشدید خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، دولت روسیه برای صادرات این گازها به مجوزهای دولتی ویژه نیاز دارد. این برنامه تا 31 دسامبر سال جاری ادامه خواهد داشت. روس ها در گذشته، این گازها را به ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر عرضه می‌کردند.

ضربه مهلک روس ها به صنعت تراشه سازی

به گفته کابینه روسیه، صادرات مواد خام مربوطه توسط دولت فدرال تعیین خواهد شد. در گزارش اکونومیک تایمز اشاره شده که این کشور قصد دارد از منابع خود به عنوان طعمه استفاده کند و در ازای صادرات گاز خود، از مبادله برای واردات نیمه‌هادی ها بهره ببرد. با این‌حال، وزارت صنعت و معدن روسیه در مورد صادرات این گازها مطلبی را تایید نکرده و اکنون با توجه به توافق قبلی کابینه روسیه، وضعیت کمی پیچیده خواهد شد.

محدود کردن صادرات گاز، ضربه مهلک روس ها به صنعت تراشه سازی دنیا

واسیلی شپاک، معاون وزیر بازرگانی روسیه، در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز، گفت:

این اقدام همسویی مجدد زنجیره‌های عرضه شکسته و فرصت را برای ایجاد زنجیره‌های جدید فراهم می‌کند.

با این‌حال، اکونومیک تایمز هند متعقد است که این اقدام در تلافی تحریم‌های بین‌المللی و به عنوان ضربه‌ ای از جانب روس ها برای تحریم‌های وضع شده علیه این کشور در تامین نیمه هادی‌ مورد نیاز جهت تولید ریز تراشه در روسیه صورت گرفته است.

رسانه تایوانی اکونونیک دیلی نیز گفته که بدون گازهای نئون، آرگون، هلیوم و سایر گازهای صادراتی روسیه، ممکن است تولید محصولات الکترونیکی برای برخی از کشورها دشوارتر شود. روسیه 30% گاز نئون جهان را تامین می‌کند. طی ماه آوریل، کاخ سفید هشدار داد که سازندگان چیپست بهتر است زنجیره تامین خود را غیرمتمرکز کنند تا از تاثیر منفی روسیه برای برخی از مواد خام کلیدی مورد نیاز جهت ساخت تراشه‌ها که به عنوان واکنشی علیه تحریم‌های حوزه فناوری توسط اروپا و ایالات متحده اعمال شده، جلوگیری کنند.

این موضوع روز به روز ابعاد وسیع‌تری به خود می‌گیرد و یک آزمون بزرگ برای ایالات متحده خواهد بود.