api پلان سه بعدی

به زودی با آیفون‌های اپل، پلان سه بعدی منزل خود را ترسیم کنید

اپل با ادغام API جدید خود به نام RoomPlan با حسگر LiDAR، ایجاد پلان های سه بعدی محیطی را در سیستم‌عامل iOS 16 آیفون ممکن کرده است.

با اینکه اپل در افتتاحیه مراسم WWDC 2022، در مورد واقعیت افزوده و مجازی، هیچ صحبتی را مطرح نکرد، اما iOS 16 پیشرفت‌های زیادی را در زمینه ARKit و فناوری‌های مرتبط به همراه داشته است. یکی از شاخص‌ترین آنها، قابلیت “RoomPlan” نام دارد که به عنوان یک API جدید، از اسکن LiDAR برای ایجاد سریع پلان‌های سه بعدی محیطی (مانند منزل) استفاده می‌کند.

برنامه‌هایی که می‌توانند با استفاده از دوربین آیفون و آیپد پلان‌های سه‌بعدی ترسیم کنند، با وجود اینکه چندان جدید محسوب نمی‌شوند اما از دقت کافی برخوردار نیستند. هنگامی‌که اپل اسکنر LiDAR را به همراه آیپد پرو و آیفون 12 پرو معرفی کرد، تشخیص دقیق‌تر ابعاد اجسام آسان‌تر شد.

برای افرادی که با این فناوری آشنایی ندارند، LiDAR یک فناوری است که به‌وسیله ساطع کردن لیزر، زمان برگشت نور به حسگر را محاسبه کرده تا فاصله بین دستگاه و اجسام را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کند. بدین ترتیب، یک اسکنر LiDAR قادر به تشخیص ابعاد و حتی شکل یک شی یا محیط داخلی مانند منزل است.

پلان سه بعدی در آیفون

اکنون با استفاده از اکوسیستم iOS 16، اپل حسگر LiDAR را با دوربین‌های آیفون و آیپد در API خود به نام RoomPlan ادغام کرده تا به کاربران اجازه دهد در عرض چند ثانیه پلان های سه بعدی ایجاد کنند. به گفته اپل، این API می‌تواند برای برنامه‌های املاک، معماری و طراحی داخلی مفید باشد، زیرا استفاده از آن دقیق و آسان است.

این غول فناوری درباره قابلیت ترسیم پلان سه بعدی خود گفته:

با استفاده از قابلیت RoomPlan به مشتریان کمک کنید تا تصمیمات آگاهانه‌تری گرفته تا نقشه طبقه یک اتاق را مستقیما در برنامه‌های شما ایجاد کنند. این اسکن‌ها هم‌چنین می‌توانند اولین گام در جهت کار معماری و طراحی داخلی برای کمک به ساده‌سازی کاوش و برنامه‌ریزی مفهومی باشند.

ترسیم پلان سه بعدی با آیفون

البته، از آنجایی‌که RoomPlan یک API است، آن‌را به‌طور پیش‌فرض در آیفون‌های مجهز به iOS 16 پیدا نخواهید کرد. در عوض، برنامه‌نویسان باید با ایجاد و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای خود، پشتیبانی از این ویژگی جدید را برقرار کنند.

ویژگی RoomPlan API با استفاده از کد نمونه ارائه شده توسط اپل در آیفون 13 پرو مکس آزمایش شد و باید بگوییم که بسیار خوب کار می‌کند. تنها در چند ثانیه، امکان ترسیم پلان سه بعدی اتاق نشیمن منزل فقط با جهت‌گیری آیفون به سمت دیوارها ایجاد خواهد شد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه سازگار را باز کرده و محیط خود را اسکن کنید.

پلان سه بعدی اپل

این API حتی می‌توان برخی از اشیاء را تشخیص دهد، اگرچه تصاویر آن تنها محدود به بلوک‌های شناسایی شده بود، زیرا تمرکز آن روی پلان طبقه است. آنچه که بیش از هر چیز ما را تحت تاثیر قرار داد، علاوه بر دقت، سرعت عملکرد اسکن است. فناوری پلان سه بعدی یک انیمیشن عالی و یک پیش‌نمایش را به‌طور لحظه‌ای ارائه داده که بیان‌گر پیشرفت این تکنولوژی است. این فناوری را هم‌چنین می‌توان به عنوان یک فایل USDZ ذخیره کرد که با ابزارهای محبوبی مانند Shapr3D، Cinema 4K و AutoCAD سازگار است.

آیا این فناوری به‌طور اختصاصی برای iPhone طراحی شده است؟

با اینکه اپل این API را برای دستگاه‌های آیفون و آیپد معرفی کرده، اما به‌نظر می‌رسد اهداف بزرگ‌تری از ارائه این فناوری در سر دارد. این شرکت ظاهرا در حال کار بر روی دستگاهی مبتنی بر LiDAR است که احتمالا محیط اطراف کاربر را در زمان واقعی شناسایی می‌کند.

با عرضه iOS 16، اپل هم‌چنین برای اولین بار پشتیبانی ویدیویی 4K HDR را برای برنامه‌های ARKit اضافه کرد و با به‌روزرسانی API تعامل Nearby، تراشه U1 را با واقعیت افزوده یکپارچه کرد. از آنجایی که طبق گزارش‌ها این شرکت در حال کار بر روی هدست‌ واقعیت ترکیبی خود بوده، احتمالا انواع جدید API بر روی این دسته از گجت‌های پوشیدنی نیز کاربرد داشته باشد.خواهند داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*