اعطای جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۵ به ۳ دانشمند برای مطالعه در مورد چگونگی ترمیم دی‌ان‌ای در سلول‌ها

جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۵ به ۳ دانشمند با نام های توماس لیندال، پل مودریچ و عزیز سنچر به خاطر کشف اینکه دی‌ان‌ای آسیب‌دیده چطور در سلول ترمیم می‌شود ، اعطا شد.این ۳ داشنمد برنده جایزه هشت میلیون کرونی (نزدیک به یک میلیون دلار) نوبل شیمی امسال شدند شدند و این مبلغ بین آنها تقسیم خواهد شد.

کلاوس گوستافسون، از اعضای کمیته نوبل، اعلام کرد که این دانشمندان مکانیسمی را توضیح داده‌اند که به حفظ تمامیت ژن‌های ما کمک می‌کند.

پروفسور لیندال، یکی از سه برنده جایزه به خبرنگاران گفت:

خبری غیرمنتظره است. می‌دانستم که در سال‌های پیش جزو نامزدهای جایزه بودم، اما صدها نفر دیگر هم جزو نامزدها بوده‌اند. احساس خوش‌اقبالی و افتخار می‌کنم.

chemistry-nobel-2015

دی‌ان‌ای مولکول‌هایی هستند که اطلاعات ژنتیکی موجودات زنده را حمل می‌کنند و در واقع رشد و نمو سلول‌های هر موجود زنده بر اساس نقشه ژنتیکی که مولکول‌های دی‌ان‌ای می‌سازند انجام می‌شود.

تا دهه ۱۹۷۰ تصور می‌شد که دی‌ان‌ای مولکولی پایدار است، اما پروفسور لیندال نشان داد که این مولکول‌ها در معرض آسیب قرار دارند و ساختار آنها با سرعتی بالا خراب می‌شود. چنین آسیب‌هایی ممکن است به جهش ژنتیکی و یا اختلال در همانندسازی ژنتیک، که پایه وراثت است، منجر شوند.

عواملی مانند اشعه ماوراء بنفش و کشیدن سیگار ممکن است به دی‌ان‌ای آسیب بزند، اما آن طور که برندگان نوبل شیمی امسال نشان داده‌اند، مکانیسم‌هایی در سطح مولکولی برقرارند که پیوسته اطلاعات ژنتیکی را رصد و ترمیم می‌کنند.

کمیته نوبل گفته است که با توجه به اختلالات تصادفی در فرآیندهای شیمیایی، اینکه در میلیاردها تقسیم سلولی از زمان تشکیل نطفه تا رشد کامل اطلاعات ژنتیکی به درستی منتقل شوند، بدون مکانیسم‌های ترمیمی غیرممکن بود.

منبع : BBC

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*