سیارک های قاتل

ماموریت Hera ؛ سلاح مخفی آژانس فضایی اروپا در برابر سیارک های قاتل

آژانس فضایی اروپا با اجرای ماموریت Hera به سراغ سیارک Dimorphos می‌رود؛ یک دیدار تدارکاتی برای مقابله با سیارک های قاتل زمین!

برخورد یک سیارک به کره زمین، موضوع بسیاری از فیلم‌های علمی-تخیلی بوده؛ اما این احتمال، به عالم خیال محدود نیست و یک تهدید واقعی برای ساکنان دنیاست. اگر یک سیارک بزرگ به زمین برخورد کند، می‌تواند فاجعه‌بار باشد؛ به همین دلیل، سازمان‌های فضایی سراسر دنیا روی سیستم‌های دفاع سیاره‌ای کار می‌کنند تا در صورت نیاز، به جنگ سیارک های قاتل بروند. ماموریت Hera یکی از آن‌هاست.

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد با اجرایی کردن این ماموریت در سال 2024، گزینه‌های پیش رو برای مواجهه با یک تهدید سیارکی را بررسی کند. هرا دنباله ماموریت DART ناسا است که در سال 2021 عملیاتی شد. طی این عملیات، یک فضاپیمای کوچک با سیستم ناوبری خودران، مستقیم به سمت جفت سیارک Didymos می‌رود که در مسیر گردش به دور خورشید، گهگاهی به زمین هم نزدیک می‌شود؛ البته نه در آن حد که خطرناک باشد.

اهداف ماموریت Hera 

در ماه سپتامبر 2022، فضاپیمای DART به سیارک کوچک‌تر این جفت که Dimorphos نام دارد برخورد می‌کند؛ آن هم با سرعتی حدود 6.5 کیلومتر بر ثانیه تا مسیر آن را تغییر دهد. پس از آن مشخص خواهد شد که آیا چنین حرکت دراماتیکی در دور کردن یک سیارک قاتل از زمین موثر خواهد بود؟ اما چگونه از اثربخشی ماموریت DART آگاه شویم؟ اینجاست که Hera وارد عمل می‌شود؛ با عزیمت به محل برخورد و کارشناسی صحنه تصادف!

ماموریت Hera

فضاپیمای Hera یک ماژول پیشرانه دارد؛ شامل مخازن سوخت و موشکچه‌هایی که آن را در این سفر 26 ماهه به مقصد می‌رسانند. یک ماژول مرکزی هم دارد که تجهیزات فنی و کامپیوتر فضاپیما را حمل می‌کند. ماژول پیشرانه، ژوئن 2022 در آلمان ساخته و به ایتالیا منتقل شد؛ جایی که مخزن سوخت را به آن اضافه کردند.

ماموریت Hera نه تنها به ما می‌گوید که آیا در برابر یک سیارک خطرناک، قادر به دفاع از خود هستیم؛ بلکه اولین ماموریتی است که طی آن، یک کاوشگر به دیدار یک سیستم سیارکی دوگانه می‌رود. بنابراین هرا علاوه بر اینکه تغییر مسیر Dimorphos را بررسی می‌کند؛ تجهیزات علمی هم برای وارسی این دو سیارک دارد.

این تجهیزات، شامل یک دوربین موسوم به AFC برای عکسبرداری از سیارک‌ها، یک دوربین مادون قرمز، یک ارتفاع‌سنج لیزری برای سنجش دقیق فاصله و دستگاهی موسوم به هایپرسپات برای بررسی سیارک از منظر زمین‌شناسی می‌شود.

همچنین Hera دو ماهواره مکعبی را رها خواهد کرد: یکی به اسم Milani برای رصد کردن سطح سیارک و دیگری Juventas برای دریافت اصوات راداری از سیارک!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*