نسخه جدید رنو مگان‌

احتمال ورود نسخه جدید رنو مگان‌ به ایران

گمانه‌زنی‌ها درباره ورود نسخه جدید رنو مگان‌ به کشور همزمان با واردات خودرو است. آیا امکان ورود این محصول فرانسوی به بازار ایران وجود دارد؟

طی ماه‌های اخیر یکی از پرحاشیه‌ترین مسائل صنعت خودروسازی، واردات خودرو بوده است. حالا پس از مدت‌ها کشمکش و فراز و نشیب، به نظر می‌رسد که واردات خودرو به تصویب رسیده و برای اجرا به دولت فرستاده شده است. با شنیدن این اخبار برخی از شرکت‌های خودروسازی رایزنی‌های خود را با شرکت‌های خارجی شروع کرده‌اند و گویا برخی از این شرکت‌های خارجی نیز برای حضور در ایران مشتاق هستند.

آیا نسخه جدید رنو مگان‌ وارد ایران می‌شود؟

مذاکره با برندهای معتبر جهانی و راه‌اندازی و تأسیس نمایشگاه در شهرهای مختلف نشان می‌دهد که همه چیز در شرف جدی شدن است و باید دیر یا زود شاهد راهی شدن تعداد زیادی خودروی وارداتی به کشور باشیم. البته کم و کیف این ماجرا هنوز مشخص نیست و باید منتظر اخبار موثق‌تر ماند.

نسخه جدید رنو مگان‌

در میان این برندهای خارجی به نظر می‌رسد که برخی از آنها بیش از سایرین اشتیاق دارند تا در بازار داخلی ما حضور پیدا کنند. از جمله این خودروسازان که قبل از تحریم‌ها نیز در ایران حضور داشت و با ایران خودرو به همکاری می‌پرداخت، رنو فرانسه است. خوشبختانه این برند جهانی خودروسازی در سال‌های گذشته رابطه خوبی با خودروسازان داخلی ما و حتی مشتریان داشته و محصولات خوبی را روانه کشورمان کرده است.

هم‌اکنون اگر شرکت رنو پس از واردات در ایران حضور یابد یکی از گزینه‌های اصلی روی میز برای آن رنو مگان است که پیش‌تر نیز در نسخه‌های قدیمی‌تر در بازار ایران حضور گسترده‌ای داشته است. احتمالا محبوبیت خودروی مگان در ایران به گوش شرکت رنو رسیده و همین باعث شده تا عرصه را برای عرض اندام مناسب ببیند.

طراحی خودوروهای رنو

یکی از قدیمی‌ترین خودروهای شرکت رنو، رنو 19 بود و پس از آن مگان در سال 1995 میلادی رونمایی و راهی بازار شد. این خودروی کامپکت شهری انقلابی عظیم در خودروهای درون شهری به وجود آورد و محبوب دل‌ها شد. اما بیایید از مگان جدید یا تالیسمان کوچک صحبت کنیم.

حتما می‌دانید که رنو تالیسمان یکی از لوکس‌ترین خودروهای سدان فرانسوی است که این روزها در خیابان‌های فرانسه مشغول دلبری کردن از مردم است. حالا کمپانی رنو در مگان جدید روح تالیسمان را دمیده تا این خودرو نیز از برترین خودروهای کامپکت شهری شود.

نسخه جدید رنو مگان‌

یکی از قسمت‌هایی که در آن مگان جدید شباهت زیادی به رنو تالیسمان دارد، طراحی ظاهری و چهره خودرو است. مگان در چراغ‌های کشیده جلو مجهز به ال ای دی، چراغ‌های کشیده عقب و سقف شیشه‌ای پانورامیک، وجوه اشتراک زیادی با تالیسمان دارد. از نظر طراحی ظاهری این خودرو بسیار آماده‌تر از رقبای آسیایی خود است. البته معاون دپارتمان طراحی رنو معتقد است که این شرکت با طراحی مگان جدید رقبای آلمانی خود را نیز به چالش کشیده است.

در رابطه با به چالش کشیدن رقبای آلمانی و محصولات این کشور باید بیشتر فکر کرد و این مسئله‌ای است که تنها زمان قادر به اثبات آن است و نمی‌توان گفت هم‌اکنون آیا این ادعا درست است یا نه! یکی دیگر از ویژگی‌های مگان جدید رنو این است که ارتفاع آن حدود 10 میلی‌متر کم شده و همین عاملی است که باعث می‌شود ضریب آیرودینامیک این خودرو کمتر شود و این عدد واقعا برای خودرویی در این حد و اندازه اعجاب‌انگیز محسوب می‌شود.

خبر خوب دیگر در مورد رنو مگان جدید این است که به لطف افزایش فاصله محوری در این خودرو (حدود 28 میلی‌متر افزایش داشته) حالا برای سرنشینان فضای بیشتری مهیا شده و کمبودی از این نظر وجود ندارد.

نسخه جدید رنو مگان‌

مهندسی ساخت مگان جدید

یکی از قسمت‌های مهم هر خودرویی که باید به آن توجه زیادی داشت، پیشرانه آن است که در مگان جدید قرار بر این شده حدود 6 پیشرانه برای آن در نظر گرفته شود. این پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی قادر هستند از 90 تا 205 اسب بخار قدرت تولید کنند و همگی آنها نیز از موتورهای اقتصادی هستند. شرکت رنو اعلام کرده که تمامی پیشرانه‌های مذکور قرار است که مجهز به سامانه میکروهیبرید شوند. (سامانه استارت/توقف)

این شرکت فرانسوی در کنار تمامی پیشرانه‌های اقتصادی و مقرون به صرفه‌ای که شرح آنها در بالا گفته شد، تلاش خود را کرده که خودروی جدید خود را با یک پیشرانه ارتقا یافته دیگر نیز مجهز کند. بنابراین رنو مگان جدید صاحب یک پیشرانه توربوشارژ مجهز است که می‌تواند حداکثر 250 اسب بخار قدرت و 275 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

پیشرانه توربوشارژ مگان جدید تنها در عرض 1.6 ثانیه از صفر مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و این عدد شگفت‌انگیزی است. همچنین انتقال قدرت نیز از طریق یک گیربکس 7 سرعته دستی دو کلاچه به چرخ‌های جلو انجام می‌شود. نکته دیگر که قابل توجه است، سیستم دیسک ترمز 302 میلی‌متری در محور جلو و 249 میلی‌متری در محور عقب است که مجموع این دو دیسک ترمز توسط سیستم ترمز ضد قفل انجام می‌شود.

هر خودرویی امکانات مختلفی دارد و رنو مگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت شرکت BOSS، کنترل کروز هوشمند با قابلیت ترمزگیری خودکار، سامانه هشداردهنده نقطه کور، دوربین دید عقب و سامانه رهیاب ماهواره‌ای با نمایشگر ۸.۷ اینچی اشاره کرد.

نسخه جدید رنو مگان‌

نسخه جدید رنو مگان‌

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد واردات خودرو به کشور مطرح شده این است که خودروهای خارجی باید مقرون به صرفه و اقتصادی باشند. مسئله مهم در مورد نسل جدید خودروی مگان این است که آیا این خودرو با قیمتی اقتصادی عرضه خواهد شد یا نه؟ هنوز جواب این سوال مهم را نمی‌دانیم.

همان‌طور که گفتیم همچنان در مورد روند واردات خودرو ابهامات بسیاری وجود دارد و دولت نیز مصوبه مجلس را به حالت اجرا در نیاورده است. بنابراین نمی‌توان از جزئیات هزینه‌ها سخن گفت؛ چرا که خود واردکنندگان احتمالی نیز هنوز چیز خاصی از کل ماجرا نمی‌دانند.

با این وجود می‌توان گفت که مگان جدید در بازار امارات با قیمت 50 هزار درهم قابل خریداری است که برای یک خودروی نیمه لوکس رقم مناسبی است. در هر حال امید همه ما این است که خودروهایی باکیفیت از برندهای معتبر با قیمتی معقول و منطقی به دست مصرف کننده ایرانی برسد چرا که شایسته آن است. نظر شما درباره نسخه جدید رنو مگان‌ چیست؟