آزمایش پرتاب موشک آرتمیس 1

آخرین آزمایش پرتاب موشک آرتمیس 1 ناسا با موفقیت انجام شد

آخرین آزمایش پرتاب موشک آرتمیس 1 هم با موفقیت به پایان رسید و به احتمال زیاد، به زودی شاهد پرتاب این موشک بدون سرنشین به فضا خواهیم بود.

ناسا در حین انجام تمرین آزمایشی موشک آرتمیس 1 با چندین مشکل مختلف مواجه شد، اما در نهایت توانست با انجام این تست به دستاورد مهمی برسد. آژانس فضایی ناسا موفق شد برای اولین بار سوخت رسانی کامل تمام مخازن سوخت سیستم پرتاب موشک را تامین کند و شمارش معکوس پرتاب را به طور کامل تکمیل کند. به این آزمایش‌ها «تمرین لباس خیس» گفته می‌شود که در واقع پرتاب موشک را بدون بلند شدن حقیقی آن شبیه سازی می‌کنند. در اوایل سال جاری تیم پرتاب مجبور شده بود تا سه تلاش قبلی خود برای سوخت رسانی به SLS را متوقف کند که دلیل آن، نشت‌های مختلف در سیستم سوخت‌رسانی بود (به اضافه مشکلات دیگر که همگی در تست نهایی برطرف شدند).

البته آخرین آزمایش آرتمیس 1 هم بی عیب و نقص نبود. ناسا مجبور شد چند بار از زمان تست در روز شنبه، سوخت رسانی را متوقف کند. اولین بار سوخت‌رسانی در اوایل صبح دوشنبه به دلیل مشکلی در تامین نیتروژن گازی متوقف شد. با این حال تیم NASA توانست دریچه نیتروژن گازی را تعمیر کند و چند ساعت بعد سوخت رسانی مجددا آغاز شد. آنطور که سی‌ان‌ان گزارش کرده است، بعدازظهر دوشنبه و درست زمانی که تیم در حال تکمیل فرآیند سوخت‌رسانی بود، چند مشکل جدید ظاهر شد. آنها نشتی هیدروژنی را کشف کردند و پس از اینکه راه حل اولشان جواب نداد، مجبور شدند از روش‌های دیگری برای آب بندی سیستم استفاده کنند. به علاوه، خروجی انتهایی سیستم که هیدروژن مایع اضافی را برای موشک می سوزاند، باعث آتش سوزی کوچکی در چمنزار اطراف محل پرتاب شده بود.

آزمایش پرتاب موشک آرتمیس 1

در نهایت کنترل‌کننده‌های پرتاب، طرحی را ارائه کردند تا داده‌های مرتبط با نشت را پنهان کنند تا باعث توقف کامپیوتری پرتاب نشود. این روش در یک سناریوی واقعی از پرتاب موشک آرتمیس 1 جواب نمی‌دهد، اما محققان می‌خواستند تا آنجا که ممکن است در شمارش معکوس به جلو پیش بروند و داده‌های مورد نیاز خود را جمع‌آوری کنند. تیم ناسا توانست با موفقیت شمارش معکوس نهایی 10 دقیقه‌ای را پس از توقفی طولانی، از سر بگیرند و قبل از پایان کامل آزمایش به T-29 (اصطلاحی به معنای 29 ثانیه قبل پرتاب) برسند. تیم پرتاب در ابتدا برنامه‌ریزی کرده بود تا شمارش معکوس را تا 33 ثانیه قبل از پرتاب (T-33) ادامه دهد. سپس برنامه تغییر کرد و مقرر شد تا تایمر دوباره راه اندازی شود و شمارش معکوس تا حدود T-9 تکرار شود.

با وجود تمام موانع و مشکلات، دانشمندان ناسا توانستند چندین عملیات مورد نیاز برای پرتاب نهایی را تست کنند؛ از جمله واگذاری کنترل از ترتیب سنج پرتاب زمینی به ترتیب سنج پرتاب خودکار که توسط نرم‌افزار موشک آرتمیس 1 کنترل می‌شود. ناسا اکنون داده‌های جمع‌آوری شده از این آزمایش را ارزیابی می‌کند تا مشخص شود که آیا بالاخره می‌تواند تاریخ پرتاب رسمی آرتمیس 1 را تعیین کند یا خیر. ناسا قصد دارد این فضاپیمای بدون سرنشین را به ماموریتی برای پرواز به دور ماه بفرستد. محتمل‌ترین تاریخ پرتاب، اوت 2022 خواهد بود. ناسا در تاریخ 21 ژوئن، ساعت 11 صبح کنفرانسی جهت ارزیابی این آزمایش برگزار می‌کند و رسما اطلاعیه‌های جدید خود را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*