سوپر ون برقی فورد با قدرت 2000 اسب بخار، سریع‌ترین ماشین ترانزیت جهان است + ویدیو

سوپر ون برقی فورد، یک ابر خودرو الکتریکی است که با قدرت 2000 اسب بخار، هایپرکار هایی مثل بوگاتی شیرون یا ماشین های سوپر اسپرت اروپایی را نابود می‌کند.

فستیوال سرعت گودوود 2022 با دست پر به استقبال طرفداران موتور اسپرت آمده است و اکنون می‌توانید عاشقان سرعت را در کشور انگلستان و قلعه قدیمی گودوود در شهر ساکس غربی (محل برگزاری فستیوال Goodwood)، پیدا کنید. سوپر ون الکتریکی آمریکایی‌ها، یکی از بهترین شرکت‌ کنندگان این فستیوال است که با ورود به پیست، هیجان عجیبی را به مخاطبان هدیه داد. در ادامه به مشخصات فنی، و طراحی ظاهری آن نگاهی خواهیم داشت و در پایان، به نسل‌های قبلی این هیولای برقی هم خواهیم پرداخت. اما قبل از هرچیزی، با ما همراه شوید تا با یک ویدیو جذاب، به پیست گودوود سفر کنیم و عملکرد این خودرو ترانزیت برقی را بهتر ببینیم.

معرفی سوپر ون برقی فورد

احتمالش کم است اما شاید شما هم با خودرو فورد E-Transit آشنا باشید. این ون برقی، به صورت اختصاصی برای کاربردهای حمل و نقل سبک طراحی شده است اما گفته می‌شود که قابلیت شخصی سازی کمپینگ را هم دارد.

سوپر ون برقی فورد - خودرو ترانزیت سبک فورد

فورد E-Transit

همچنین بد نیست بدانید که کشور ترکیه، میزبان یکی از بهترین خط مونتاژهای فورد E-transit است. سوپر ون برقی فورد دقیقا بر اساس E-Transit طراحی شده است اما کمی قوی‌تر!

موضوع اینجاست که یک ون با ظاهر خودروهای دهه 60 میلادی، چگونه می‌تواند شتاب بوگاتی شیرون را داشته باشد؟ در ادامه به این سوال جواب می‌دهیم.

مشخصات فنی و طراحی ظاهری

سوپر ون برقی فورد

مهم‌ترین ویژگی‌ خودروهای درگ، چسبندگی و داون فورس بالای آن‌ها است که باعث می‌شود تا هرزگردی چرخ‌ها به حداقل برسد. این موضوع معمولا با سنگین‌ کردن عقب خودرو، اضافه کردن اسپویلر بزرگ یا استفاده از لاستیک‌های اسلیک نرم و عریض (racing slick soft tyres) به دست می‌آید.

موتورهای الکتریکی سوپر ون برقی فورد

موتورهای الکتریکی سوپر ون برقی فورد

اما در کمال تعجب می‌بینیم که هیچکدام از این موارد در سوپر ون برقی فورد رعایت نشده است. چیزی که این هیولای کارمندی را به زمین می‌چسباند و هرزگردی چرخ‌ها را از بین می‌برد، فقط و فقط تایمینگ موتورهای الکتریکی است.

سوپر ون برقی فورد

اسپویلر ثابت سقفی برای ایجاد داون فورس

موتورهای الکتریکی، بیشترین گشتاور خود را در دور موتورهای پایین تولید می‌کنند و به لطف سیستم کنترل پایداری پیشرفته، هرزگردی بسیار کمی دارند. در سوپر ون برقی فورد می‌توانید 4 موتور برقی مجزا را پیدا کنید که هر کدام از آ‌ن‌ها، مسئولیت یک چرخ را بر عهده دارند.

سوپر ون برقی فورد

این موتورهای الکتریکی در مجموع می‌توانند 2000 اسب بخار قدرت (دقیقا 1972 اسب بخار) را تولید کنند و تجربه رانندگی با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده قرار دهند.

در ادامه به چهار حالت رانندگی مختلف می‌رسیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • حالت جاده برای رانندگی عادی
  • درگ مود برای داشتن بیشترین قدرت و شتاب
  • حالت پیست که چیزی بین حالت‌های جاده و درگ خواهد بود.
  • مود رالی برای داشتن بیشترین هندلینگ و پایداری

سوپر ون برقی فورد

همچنین از آن جایی که سوپر ون الکتریکی فورد از لاستیک‌های ریسینگ بهره می‌برد، لازم است تا آن‌ها را پیش از شروع مسابقه گرم کند تا تایرها به دمای عملیاتی برسند و بیشترین چسبندگی را داشته باشند. این کار در خودروهای درگ، معمولا با «برن اوت کردن» یا هرز زدن لاستیک‌ها حاصل می‌شود اما چینی کاری در خودروهای الکتریکی استاندارد، اصلا قابل انجام نیست. بنابراین مهندس ارشد این پروژه، یک حالت «برن اوت» هم به طور ویژه برای سوپر ون برقی فورد طراحی کرده است.

سوپر ون برقی فورد

البته هرچه که باشد، باز هم نباید از کنار بهبودهای آیرودینامیکی اعمال شده، به راحتی عبور کنیم. در نمای جلو، می‌تونید داکت‌های انتقال هوا را مشاهده کنید که جریان هوا را به سمت دیسک‌های جلویی و عقبی هدایت می‌کنند. همچنین لیپ سپر، در بلندترین حالت خود قرار دارد تا کمترین میزان از جریان هوا، به زیر شاسی برود. انحنای ستون A (ستون شیشه جلو) هم باعث شده است تا سوپر ون EV فورد، درگ کمتری داشته باشد.

سوپر ون برقی فورد

زمانی که به عقب این مینی ون برقی نگاه می‌کنیم، دیفیوزر ریسینگ را می‌بینیم که سرعت خروج هوا از کف خودرو را بیشتر می‌کند و آن را به آسفالت میخ می‌کند. این دیفیوزر، دقیقا بر مبنای پدیده‌ی »اثر زمین» یا همان “ground effect” طراحی شده است.

سوپر ون برقی فورد

اسکیرت‌های کناری هم تا زمین امتداد پیدا کرده‌اند تا از ورود هوای اضافه به زیر EV Van فورد جلو گیری کنند. همانطور که در عکس‌ بالا می‌بینید، دستگیره‌های درب هم به صورت «پاپ اوت» طراحی شده‌اند تا کمترین میزان از درگ، بر بدنه‌ی خودرو وارد شود.

کابین سوپر ون برقی فورد

نهایتا به کابین می‌رسیم که با نمایشگاهی از تجهیزات مسابقه‌ای، منتظر ما هستند. در داخل اتاق سوپر ون الکتریکی فورد می‌توانید تنظیماتی از جمله تنظیم میزان فشار ترمزها و سیستم تعلیق، انتخاب حالت رانندگی و این دسته از موارد را پیدا کنید.

نگاهی به سوپر ون الکتریکی فورد در نسل‌های قبلی

سوپر ون برقی فورد - نسل اول

Super Van فورد در نسل اول

این خودرو، دقیقا چهارمین نسل از سوپر ترانزیت‌های فورد محسوب می‌شود که بر اساس مشخصات فنی، قوی‌ ترینِ آن‌ها هم خواهد بود. سوپر ون یک دقیقا در سال 1971 و با قدرت 400 اسب بخار به صحنه آمد که می‌تواند در بهترین روز خود، سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را ببیند.

سوپر ون برقی فورد - نسل دوم

سوپر ون 2 فورد

در ادامه به سوپر ون 2 می‌رسیم که با درخشش خود در سال 1984، همه را مجذوب خود کرده بود. بدنه‌ی تمام فایبرگلاس در کنار استفاده از شاسی ریسینگ فورد C100 به همراه پیشرانه‌ی بدون نقص کوزورث DFL، همه و همه باعث شدند تا این خودرو با ثبت سرعت 280 کیلومتر بر ساعت، یک گام رو به جلو محسوب شود.

سوپر ون برقی فورد

سوپر ون 3 با ظاهری مدرن

حالا به سال 1994 و نسل سوم سوپر ون‌های فورد می‌رسیم. اکنون با یک ون مدرن‌تر طرف هستیم که با پیشرانه‌ی کوزورث HB و هنر مهندسین DRL فصل جدیدی را در تاریخ فورد شروع کرد. این خودرو که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت، باعث شد تا فورد بتواند قراردادهای تجاری مهمی را منعقد کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*