رانا ، دنا یا تندر 90

رانا ، دنا یا تندر 90 ؛ کدامیک برنده مقایسه است؟

در مقایسه 3 خودرو رانا، دنا و تندر 90، با نقاط قوت و ضعف این محصولات آشنا می‌شویم تا ببینم کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد.

در شرایط کنونی بازار کشور بسیاری از متقاضیان خودرو ترجیح می‌دهند به سراغ خرید محصولات اقتصادی بروند. از جمله این محصولات سدان‌های دنا،‌ رانا و تندر ۹۰ هستند که ما در این مقاله نقاط قوت و ضعف آن‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا مشخص شود کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد. لازم به ذکر است که تاکنون نسخه‌های مختلفی از این سه محصول روانه بازار کشور شده‌ است که ما در این مطلب به مقایسه دنا معمولی، تندر E2 90 دنده‌ای و رانا پلاس TU5 خواهیم پرداخت.

با رانا پلاس بیشتر آشنا شوید

تندر ۹۰

گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ نسخه فیس لیفت رانا را با نام رانا پلاس روانه بازار کشور کرد. ظاهر این خودرو در مقایسه با رانا معمولی تغییراتی را تجربه کرده است که قالپاق‌های جدید، هم‌رنگ شدن زه‌ها و دستگیره‌های در با رنگ بدنه،‌ چراغ‌های عقب و جلوی جدید و همچنین صفحه‌کیلومتر جدید از جمله این تغییرات هستند. علاوه بر این کیفیت این خودرو نیز نسبت به برادر بزرگ‌تر خود بهتر شده است.

تندر ۹۰

ایران خودرو رانا پلاس را با همان پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی TU5 رانا معمولی روانه بازار کشور می‌کند. این پیشرانه توانی برابر با ۱۰۵ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند که وظیفه انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی گذاشته شده است. رانا پلاس در هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی ۷.۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند و در ۱۱.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد.

رانا پلاس در زمینه امکانات حرف چندانی زیادی برای گفتن ندارد. دو کیسه هوا، کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع دستی، مه‌شکن جلو و عقب، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک عقب، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی، کروز کنترل و ترمز ABS و EBD از جمله آپشن‌های این خودرو هستند.

مواردی نظیر قیمت اقتصادی،‌ طراحی مدرن، هندلینگ و لذت رانندگی قابل قبول می‌توانند نظر افراد را برای خرید رانا پلاس جلب کنند. اما در نقطه مقابل این محصول معایبی نیز دارد که امکانات رفاهی کم،‌ ورود بیش از حد صدای پیشرانه به داخل کابین در دورهای بالا، مونتاژ ضعیف و فضای محدود ردیف عقب از جمله آن‌ها هستند.

بررسی رنو تندر ۹۰

تندر ۹۰

رنو تندر ۹۰ که نام اصلی آن داچیا لوگان است از سال ۲۰۰۴ روانه بازار جهانی شد. در سال ۱۳۹۶ نیز تولید این خودرو در سه تیپ E1، E0 و E2 در ایران آغاز شد، اما با تحریم صنعت خودرو ایران تولید این محصول در سال ۱۳۹۸ برای همیشه متوقف شد.

تندر ۹۰

رنو تندر ۹۰ E2 به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است که توانی برابر با ۱۰۵ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. قدرت این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو به ازای هر صد کیلومتر ۶.۹ لیتر بنزین می‌سوزاند و در ۱۰.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

رنو تندر ۹۰ به امکانات چندان زیادی مجهز نشده است. برای نمونه‌ای از امکانات این خودرو می‌توان تهویه مطبوع دستی،‌ رینگ آلومینیومی، ترمز EBD و ABS، رادیو پخش با ۵ بلندگو، قفل مرکزی با ریموت کنترل، دو کیسه هوا، مه‌شکن جلو و عقب، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی و فرمان هیدرولیک اشاره کرد.

نقاط قوت تندر ۹۰ به مواردی نظیر عملکرد فنی مناسب، دوام فنی بالا، مصرف سوخت کم، استهلاک پایین و کابین و صندوق بار جادار خلاصه می‌شود. اما این خودرو در مقابل معایبی نیز دارد که ارگونومی ضعیف کابین، آپشن‌های محدود، ظاهر ساده و صندلی‌های نه چندان راحت از جمله آن‌ها هستند.

بررسی مشخصات و امکانات خودرو دنا

تندر ۹۰

گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ از خودرو ملی لوکس خود با نام دنا رونمایی کرد و در همان سال این محصول را روانه بازار کرد. در سال ۱۳۹۵ نیز نسخه پلاس این خودرو به بازار عرضه شد که نسبت به برادر بزرگتر خود تغییرات زیادی را تجربه کرده است. اما ما در این مقاله به بررسی نسخه پایه این خودرو یعنی دنا معمولی خواهیم پرداخت.

شرکت ایران خودرو، دنا را با پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 روانه بازار می‌کند. این پیشرانه می‌تواند قدرت ۱۱۳ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر به تولید برساند که وظیفه انتقال این نیرو بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی گذاشته شده است. دنا به ازای هر صد کیلومتر ۷.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند و در ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

تندر ۹۰

این خودرو در مقایسه با قیمت به امکانات نسبتا مناسبی مجهز شده است که دو کیسه هوا، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، مه‌شکن جلو و عقب، ترمز EBD و ABS، آينه‌های جانبی تاشو برقی، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی، سنسور پارک عقب، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، چراغ بدرقه و تنظیم برقی صندلی‌های جلو از جمله آن‌ها هستند. لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۷ ایران خودرو تصمیم گرفت ترمز عقب دیسکی و رینگ آلومینیومی را از این خودرو حذف کند. علاوه بر این کروز کنترل نیز از همین سال به بعد از روی اکثر نسخه‌های دنا برداشته شد. با توجه به این مسائل برای خرید دنا فول آپشن،‌ چاره‌ای جز رفتن به سراغ نسخه‌های ساخت قبل از ۱۳۹۷ ندارید.

مواردی نظیر عملکرد فنی مناسب، آپشن‌های متنوع و ظاهر زیبا می‌توانند نظر افراد را برای خرید دنا جلب کنند. اما در نقطه مقابل این خودرو نقاط ضعفی نیز دارد که کابین نه چندان جادار و همچنین برخی ایرادهای برقی و مونتاژی از جمله آن‌ها هستند.

کدام یک از سه خودرو مذکور ارزش خرید بیشتری دارد؟

اکنون که با رانا پلاس، دنا و رنو تندر ۹۰ به صورت کامل آشنا شدیم، زمان آن رسیده که ببینیم کدام‌یک از این محصولات ارزش خرید بیشتری دارد. برای دستیابی به جواب این سؤال سه محصول مذکور را در زمینه‌های مختلف رده‌بندی خواهیم کرد.

در زمینه امکانات رتبه اول به دنا می‌رسد و رتبه دوم و سوم به ترتیب در اختیار رانا پلاس و تندر ۹۰ قرار دارد. در زمینه عملکرد فنی رنو تندر ۹۰ با اختلاف اندکی در جایگاه نخست ایستاده و رانا پلاس و دنا به ترتیب رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. در زمینه استهلاک و دوام فنی، رتبه اول تا سوم به ترتیب به رنو تندر ۹۰، رانا پلاس و دنا اختصاص پیدا کرده است.

در زمینه کیفیت سواری دنا با اختلاف اندکی در رده نخست ایستاده و رتبه دوم و سوم نیز به ترتیب به رانا پلاس و تندر ۹۰ اختصاص پیدا کرده است. در زمینه خدمات پس از فروش شرایط هر سه خودرو مناسب است. در زمینه قیمت نیز رانا پلاس با قیمت پایین‌تری خرید و فروش می‌شود و رتبه دوم و سوم نیز به دنا و تندر ۹۰ اختصاص پیدا کرده است.

برای جمع‌بندی باید عنوان کنیم که اگر قصد خرید یک محصول زیبا و پرآپشن را دارید بهتر است به سراغ دنا بروید. اما اگر اولویت شما برای خرید خودرو، کم‌خرج بودن است و امکانات و ظاهر اهمیتی برای شما ندارد، باید تندر ۹۰ را ترجیح دهید. در نهایت اگر با بودجه‌ای محدود به دنبال خرید یک سدان شهری اقتصادی صفر کیلومتر هستید، بهتر است به سراغ رانا پلاس بروید.

جدول مقایسه فنی تندر ۹۰، رانا پلاس و دنا

مدل خودروتندر ۹۰ E2 دنده‌ایرانا پلاسدنا
پیشرانهچهار سيلندر تنفس طبيعی با آرايش خطی سيلندرهاچهار سيلندر تنفس طبيعی با آرايش خطی سيلندرهاچهار سيلندر تنفس طبيعی با آرايش خطی سيلندرها
حجم موتور (cc)159815871645
حداکثر قدرت105 اسب بخار در 5750 دور105 اسب بخار در 5800 دور113 اسب بخار در 6000 دور
حداکثر گشتاور140 نيوتن‌متر در 3750 دور142 نیوتن‌متر در 4000 دور155 نيوتن‌متر در 3500 تا 4500 دور
جعبه دنده5 سرعته دستی5 سرعته دستی5 سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی)6.9 ليتر در صد کيلومتر7.3 لیتر در صد کیلومتر7.43 ليتر در صد کيلومتر
شتاب صفر تا صد (ثانیه)10.211.612.03
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)175190189

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. در واقعیت فقط تندر سلطان خودرو ها است

  2. در حال حاضر با توجه به قیمت و کیفیت رانا بهترین انتخاب است، البته اگه یهو گرونش نکنن

  3. کسانی که علاقه زیادی به تعمیرات و تعویض قطعات ماشین دارن دنای چینی بخرند، ولی ال90 کیفیتش نسبت ب دنای چینی خیلی بالاست و کارتون به تعمیرکار نمیفته