مرموزترین جاذبه های گردشگری و تاریخی جهان

اگر انسان ماجراجویی باشید، قطعا شنیدن اسم استون هنج و سایر جاذبه های گردشگری باستانی خونتان را به جوش می‌آورد. در ادامه به معرفی 25 مکان مرموز می‌پردازیم.

کره زمین در طول تاریخ بشریت میزبان انبوهی از ویرانه‌های باستانی جذاب بوده که حالا جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند. از شهرهای قدیمی و در حال فروپاشی گرفته تا معابدی که در برابر داس بی‌رحم زمان مقاومت کرده‌اند. بسیاری از این جوامع باستانی در زمان خود، طراحی به شدت نوآورانه و آینده‌نگری داشته‌اند. فقط کافی است نگاهی به نقشه‌های شهری دقیق و شاهکارهای مهندسی آنها در معماری بیندازید تا پاهایتان به زمین بچسبد. برخی از این مکان‌های مرموز، هنوز هم برای انسان امروزی قابل درک نیست.

در حالی که می‌توانی چیزهای زیادی از این مردمان ماقبل تاریخ بیاموزیم، شاید مسحورکننده‌ترین قسمت داستان، نقاط کور و مرموزی است که هنوز قادر به درکشان نشده‌ایم. بسیاری از ویرانه‌های باستانی، مملو از اسرار هزار ساله هستند که حتی کنجکاوترین افراد را هم گیج و متحیر می‌کند.

جاذبه گردشگری

آیوتایا

شهر تاریخی آیوتایا در حدود سال 1350 میلادی تاسیس شد و به عنوان یک نقطه نظامی و تجاری در امپراطوری خمر شناخته می‌شد. طولی نکشید که این بندر تجاری پررونق به پایتخت باستانی تایلند تبدیل شد. آیوتایا توانست این عنوان را به مدت چهار قرن حفظ کند تا اینکه توسط مهاجمان برمه سوزانده شد.

از آنجایی که بسیاری از معابد و تاسیسات این شهر از چوب ساخته شده بودند، اکثریت آنها ویران شدند و از بین رفتند. تنها حدود 50 اثر سنگی و معبد آتشین جان سالم به در بردند و هنوز هم می‌توان از آنها دیدن کرد. از زمان شروع بازسازی در دهه 1970، کاوش در آیوتایا که ترکیبی از معماری‌های سیامی، سریلانکایی و خمری را در خود جا داده، به سفری محبوب برای توریست‌ها تبدیل شده است و یکی از جاذبه های گردشگری محبوب بانکوک به شمار می‌رود.

جاذبه گردشگری

استون هنج

استون هنج که در امتداد دشت سالزبری در ویلتشایر انگلستان قرار دارد، به راحتی یکی از شناخته‌شده‌ترین ویرانه‌های باستانی در جهان محسوب می‌شود. این حلقه‌های سنگی عجیب با قدمتی بیش از 5000 سال، در دسته‌ی قدیمی‌ترین سازه‌های سنگی کره زمین قرار می‌گیرند. این جاذبه گردشگری محبوب از ماسه سنگ ساخته شده و قرن‌هاست که راز بزرگی را در دل خود پنهان کرده است.

چه کسی آنها را ساخته و چرا هنوز مفهوم آن‌ها ناشناخته است؟ دو نظریه رایج وجود دارد که اذعان می‌کند استون هنج به عنوان مکانی برای مراسم مذهبی یا موارد دیگر برای نظارت بر حرکات خورشید و ماه استفاده می‌شد. از آنجایی که گشت و گذار در ویرانه‌های استون هنج و موزه مجاورش، تنها دو ساعت زمان می‌برد، سفر یک روزه توریست‌ها از لندن، اغلب با بازدید از منطقه ویندزور یا بث همراه می‌شود.

جاذبه گردشگری

میزا ورده

در اعماق جنوب غربی آمریکا، پارک ملی میزا ورده را با مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از 600 خانه باستانی بالای صخره‌ها خواهید یافت. معروف‌ترین این خانه‌ها «کاخ کلیف» است که درون ماسه‌سنگی عظیم ساخته شده است که بیش از هفت قرن از آن در برابر عوامل محیطی مخرب، محافظت کرده است.

این کاخ در نوع خود، بزرگ‌ترین سازه در آمریکای شمالی شناخته می‌شود و برخلاف بقیه خانه‌هایی که تنها دارای چند اتاق برای مقاصد مسکونی بودند، این کاخ بیش از 150 اتاق و 23 کیوای مقدس (اتاق مخصوص عبادت و جلسات مذهبی) داشت. این روستاهای غیرمعمولِ کنار صخره که نزدیک به یک قرن میزبان مردمان باستانی بودند، ناگهان در قرن سیزدهم متروک شدند. هیچ کس دلیل واقعی این اتفاق را نمی‌داند.

امروزه حدود 4800 نقطه باستان شناسی مربوط به سال 550 بعد از میلاد در مسا ورد یافت شده که برخی از آنها برای بازدید عموم آزاد است.

جاذبه گردشگری

سیگیریا

Sigiriya یک قلعه باستانی است که روی صخره‌ای 200 متری در نزدیکی شهر دامبولا سریلانکا واقع شده است. در بالای ای صخره که اکنون با نام «صخره شیر» شناخته می‌شود، بقایای شگفت‌انگیز از یک تمدن باستانی قرار دارد که تصور می‌شود در گذشته پایتخت پادشاهی کاساپا بوده است.

این سازه در دوران اوج خود، شامل پناهگاه، کاخ سلطنتی، دیواری آینه‌ای با نقاشی‌های رنگارنگ خیره‌کننده و دروازه‌ای به شکل شیر می‌شد. پس از مرگ پادشاه، پایتخت متروک شد و تا قرن چهاردهم به عنوان صومعه بودایی مورد استفاده قرار گرفت.

در حالی که صعود به قله سیگیریا مطمئناً برای افراد ضعیف مناسب نیست، مناظر مربوط به آب‌نماها، باروها، باغ‌های پلکانی و زیارتگاه‌های غاری این قلعه را به یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه های گردشگری دنیا تبدیل می‌کند.

جاذبه گردشگری

ماسادا

قلعه باستانی ماسادا احتمالا یکی از چشمگیرترین ویرانه‌های روی کره زمین به شمار می‌رود. این سازه که در بالای صخره‌ای مشرف به صحرای یهودیه و دریای مرده در اسرائیل بنا شده، از زیبایی خارق‌العاده‌ای بهره‌مند است. قدمت ماسادا به هزاران سال قبل برمی‌گردد و بر اساس مستندات تاریخی، کاخ پادشاه هیرودیس بوده است.

این قلعه دارای امکانات رفاهی مدرنی مانند حمام و حتی استخرهای خصوصی بود. این قلعه مستحکم، آخرین مکان ایستادگی شورشیان یهودیان دربرابر امپراطوری روم بود که مرگ را به خفت و برده‌داری ترجیح دادند.

امروزه اردوگاه‌ها و میدان‌های نظامی به جا مانده در این منطقه، بهترین نمونه‌های تاریخی از هنر محاصره رومی محسوب می‌شوند. دو مسیر برای صعود به قلعه وجود دارد و در حالی که احتمالا زیر نور خورشید ذوب می‌شوید، قطعا از مناظر پیشرو لذت خواهید برد!

جاذبه گردشگری

هامپی

هامپی، دومین شهر بزرگ قرون وسطایی پس از پکن نام دارد که به عنوان یکی از ثروتمندترین شهرهای هند شناخته می‌شد. زمانی هامپی، مرکز پر رونق امپراتوری کارناتا با انبوهی از معابد و کاخ‌های امپراتوری بود اما اکنون از آن، فقط ویرانه‌هایی در حال فرو ریختن باقی مانده است. شهر هامپی در قرن چهاردهم توسط دو شاهزاده تاسیس شد که در ابتدا کار خود را به عنوان یک مرکز مذهبی ساده، کنار رودخانه آغاز کرده بود.

جاذبه‌های گردشگری برجسته آن شامل معبدی می‌شود که برای عبادت شخصی خانواده سلطنتی ساخته شده بود. از موارد دیگر می‌توان به «خانه پیروزی»، معبد ویتالا به همراه ارابه سنگی‌اش، ستون‌های موسیقی، معبد اصلی با کنده‌کاری‌هایی از موجودات دریایی با ظاهر عجیب و غریب اشاره کرد.

جاذبه گردشگری

پمپئی

ویرانه‌های وحشتناک شهر پمپئی را می‌توان امروزه در نزدیکی شهر ناپل ایتالیا پیدا کرد. هنگامی که کوه نمادین وزوویوس در سال 79 پس از میلاد فوران کرد، شهر رومی پمپئی را در امواج گدازه‌های سوزان ویران کرد و جان بیش از 2000 ساکن شهر را گرفت.

در دهه 1950 این شهر باستانی به طور تصادفی در زیر سنگ‌های آتشفشانی کشف شد و به دلیل دفن در زیر خاکسترهای آتشفشان، به خوبی ساختار خود را حفظ کرده بود. با این حال دو دهه زمان لازم بود تا باستان شناسان بتوانند این منطقه تاریخی را به درستی حفاری و رونمایی کنند.

تا به امروز، 22 هکتار از 66 هکتار از مساحت اصلی پمپئی کشف نشده است. گردشگران می‌توانند در خیابان‌های این ویرانه رومی قدم بزنند و شهر را همانطور که زمانی در اوج بود تصور کنند. بقایایی از خانه‌های سنگی، معابد، نانوایی‌ها و حتی یک فاحشه‌خانه هنوز هم قابل بازدید است.

جاذبه گردشگری

تولوم

ویرانه‌های تولوم در فاصله یک ساعتی از شهر کانکون قرار دارد و بقایای یک قلعه باستانی بالای صخره است که توسط قبایل مایا ساخته شده است. قلعه از از سه طرف دیوار کشیده شده و چهارمین ضلع آن به دریای کارائیب باز می‌شود و منظره بی‌نظیری را در اختیار بیننده قرار می‌دهد

با وجود اینکه قدمت آن به سال 564 پس از میلاد برمی‌گردد، اما قرن 13 و 14 میلادی بود که تولوم در اوج شکوفایی خود قرار داشت. این شهر که در گذشته تنها 1600 سکنه داشت، مرکز تجاری مهمی برای فیروزه، یشم، پنبه و دانه‌های کاکائو محسوب می‌شد. جدا از هرم ال کاستیلو که جاذبه اصلی این قلعه به شمار می‌رود، بد نیست نگاهی به نقاشی‌های دیواری داخل معبد بیندازید و در ساحل مخفی تولوم شنا کنید که با درختان نخل و ایگواناهایی که در حال آفتاب گرفتن هستند، احاطه شده است.

گردشگران می‌توانند با کمک راهنما تور از این منطقه دیدن کنند اما مطمئنا گشت و گذار به تنهایی، لذت بیشتری خواهد داشت. دفترچه‌های راهنما در قسمت ورودی قابل خریداری هستند.

جاذبه گردشگری

افسوس

افسوس یکی از جالب‌ترین ویرانه‌های یونانی – رومی روی زمین است، این جاذبه گردشگری را می‌توان در غرب ترکیه پیدا کرد که قدمتی بیش از 2000 سال دارد و زمانی معبد معروف آرتمیس در آن قرار داشت.

اما چیزی که این شهر باستانی را از سایر نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند، تعامل پذیری باورنکردنی آن است. برخلاف بسیاری از مکان‌های تاریخی و حفاظت‌شده دیگر، شما می‌توانید هر قسمت از شهر را لمس کنید، روی بناها بایستید و در بین آن‌ها قدم بزنید. موارد برجسته شامل مجموعه‌ای از توالت‌های عمومی باستانی، کتابخانه سلسوس، حمام واریوس، معبد هادریان و پریتانیون می‌شود.

توریست‌ها می‌توانند از خانه تئاتر بزرگ افسوس با ظرفیت 25000 نفر بازدید کنند که بزرگترین تئاتر روباز در دنیای باستان شناخته می‌شود.

جاذبه گردشگری

غارهای الورا

غارهای الورا مجموعه‌ای متشکل شده چندین از غار، صومعه، نمازخانه و معابد است که درون صخره‌های بازالتی حک شده‌اند. از 100 غار موجود در این منطقه، تنها 34 غار برای بازدید عموم در دسترس است. الورا که در ماهاراشترا هند واقع شده است، قدمتی 1400 ساله دارد. جالب است بدانید که حدود پنج قرن زمان برد تا راهبان بودایی، هندو و جین بتوانند این معابد را درون صخره‌ها بتراشند.

برجسته‌ترین جاذبه الورا، معبد کایلاسا به شمار می‌رود. این مجسمه که به افتخار «شیوا» (خدا باستانی هندو) ساخته شده، بزرگترین مجسمه یکپارچه در جهان است. از دیگر مناظر ارزشمند می‌توان به مجسمه «بودای بزرگ موعظه کننده» در «غار نجار» اشاره کرد که به دلیل شباهت صخره به چوب صیقل خورده، با این نام شناخته می‌شود.

جاذبه گردشگری

لشکر سفالین

«جنگجویان سفالین» که با نام «لشکر سفالین» هم شناخته می‌شوند، مجموعه‌ای چشمگیر از مجسمه هزاران سرباز و اسب در اندازه واقعی است. در شیان چین، در نزدیکی مقبره «Qin Shi Huangdi»، حدود 600 گودال زیرزمینی وجود دارد که قدمت آنها به 3 قرن قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این گودال‌ها به طور تصادفی در دهه 1970، هنگامی که مردم محلی در حال حفر چاه بودند، کشف شدند.

در حالی که بسیاری از این گودال‌ها، حفاری نشده باقی مانده‌اند، اما سه مورد از آن‌ها به روی عموم باز هستند و در موزه ارتش تراکوتا نگهداری می‌شوند. جدا از تعداد بسیار زیاد مجسمه‌ها، نکته جالبی که در مورد این سربازان سفالی وجود دارد این است که هرکدام، چهره منحصر به فردی دارند. هر مجسمه به صورت دستی و با جزئیات فردی به خصوص حکاکی شده است و گفته می‌شود خلق این آثار باستانی حدود 40 سال به طول انجامیده است.

جاذبه گردشگری

چیچن ایتزا

یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری باستانی، چیچن ایتزا نام دارد که زمانی یک شهر پررونق اسپانیایی در شبه جزیره یوکاتان محسوب می‌شد. این بنا که توسط تمدن مایاها در سال 600 پس از میلاد ساخته شده بود، در سال 1221 میلادی و زمانی که شهر مایاپان به عنوان پایتخت جدید انتخاب شد، به مکانی متروکه تبدیل شد.

از ویژگی‌های برجسته این منطقه باستانی می‌توان به معبد کوکولکان اشاره کرد که یک هرم سنگی غول‌پیکر با چهار مسیر راه پله است و در واقع نوعی قطب‌نما باستانی محسوب می‌شود و 365 پله آن، هر روز از سال را نشان می‌دهد. توصیه می‌شود در فصل بهار یا پاییز از چیچن ایتزا دیدن کنید که نور خورشید روی پله‌های هرم، هنرنمایی می‌کند.

از دیگر مکان‌های دیدنی، می‌توان به معبد جنگجویان، دادگاه مایا، دیوار جمجمه‌ها و سِنوت مقدس اشاره کرد که زمانی محل قربانی کردن انسان‌ها بود. از آنجایی که چیچن ایتزا همیشه شلوغ است، شاید بهتر باشد صبح زود یا درست قبل از بسته شدن به این مکان سر بزنید.

جاذبه گردشگری

آکروپولیس

آکروپولیس که در بالای شهر آتن قرار دارد، از هر گوشه‌ای از شهر خودنمایی می‌کند. آکروپولیس که برای اولین بار توسط پریکلس در قرن پنجم میلادی برای سکونت خودش ساخته شد و در نهایت به «شهر معابد» مبدل شد.

این سازه باستانی از برنز و مرمر ساخته شده و حتی در بعضی قسمت‌ها با روکش طلا پوشیده شده است. امروزه بازسازی آکروپولیس همچنان ادامه دارد؛ بنابراین از برخورد با داربست‌ها در حین بازدید تعجب نکنید. بسیاری از گنجینه‌های گرانبهای موجود در معبد به به موزه آکروپولیس منتقل شدند؛ پس بازدید از موزه هم ارزش وقتتان را دارد.

از آنجایی که معبد پارتنون زیر تابش مستقیم آفتاب قرار دارد، بهترین زمان بازدید از آن در اوایل صبح یا اواخر شب است. ضمنا در این زمان‌ها با کمترین جمعیت هم روبه رو خواهید شد.

جاذبه گردشگری

باگان

شهر باستانی باگان شهری پر شده از معبدهای اسرارآمیز در میانمار است. این شهر زمانی پایتخت یک پادشاهی قدرتمند در طول قرن‌های 11 و 13 محسوب می‌شد که در اوج خود میزبان بیش از 10000 معبد، صومعه، زیارتگاه، بتکده بود.

سال‌ها بعد این مکان مقدس به دلیل تهاجم‌های قوم مغول، بی‌توجهی و بلایای طبیعی دچار ویرانی شد. اکنون فقط 2000 معبد در این منطقه باقی مانده و بقیه در صفحات تاریخ گم شده‌اند. گردشگران می‌توانند با پای پیاده در منطقه تاریخی باگان کاوش کنند، اما درک عظمت و تعداد زیاد معابد با سفر هوایی به شکل ملموس‌تری قابل درک است.

سواری با بالون بر فراز باگان تجربه‌ای ارزشمند و تکرارنشدنی برای هر توریستی است که تا پایان عمر فراموش نمی‌شود.

جاذبه گردشگری

تیکال

با وجود معابد خاکستری که از میان جنگل‌های سرسبز گواتمالا بیرون زده است، تماشای ویرانه‌های تیکال منظره‌ای چشم‌نواز است. برای بازدید از این ویرانه‌های دورافتاده، لازم است سفری یک روزه را از شهر کوچک فلورس یا ال ریمیت آغاز کنید. تیکال پر از اهرام، معابد و کاخ‌های مرموز است.

این شهر باستانی یکی از بزرگترین جاذبه‌های باستان‌شناسی در آمریکای شمالی است و ضمنا به عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شهر مایا در حدود سال ۶۰۰ پس از میلاد شناخته می‌شود. اگر به تیکال رفتید، به هیچ وجه بازدید از معبد مار دو سر را از دست ندهید. این معبد یکی از بلندترین سازه‌ها، پیش از ظهور کلمبیا در نیمکره غربی محسوب می‌شود و صعود به قله، شما را با منظره‌ای 360 درجه از جنگل‌های بارانی پذیرایی می‌کند.

جاذبه گردشگری

کارناک

مجموعه معابد کارناک در اقصر مصر به دلیل عظمتش به شدت چشمگیر است. این منطقه از بسیاری از شهرهای باستانی مشابه بزرگتر است و با معابد، مکان‌های مقدس، ابلیسک‌ها (سازه‌های مقدس به شکل ستون) و زیارتگاه‌های متعدد پر شده است. ساخت کارناک بیش از 2000 سال طول کشیده و هر فرعون مصری، نشان منحصربه‌فردی را از خود در معماری این مکان به جا گذاشته است.

توریست‌ها می‌توانند در خیابان ابوالهول قدم بزنند و «تالار بزرگ هیپواستایل» را به چشم ببینند. این تالار عظیم، مملو از دکل‌های بلند و ستون‌های ماسه سنگی است که یکی از نمادین‌ترین جاذبه های گردشگری مصر به حساب می‌آید.

وقتی به کارناک رسیدید، نزدیک دریاچه مقدس و مجسمه زمین کوب گرانیتی توقف و منظره پیشرو را تحسین کنید. افسانه‌ها می‌گویند اگر هفت بار دور آن بچرخید در عشق و عاشقی، خوش‌شانس خواهید بود.

جاذبه گردشگری

بوروبودور

بوروبودور در اندونزی از دو میلیون بلوک سنگ آتشفشانی ساخته شده و به عنوان بزرگترین معبد بودایی در جهان شناخته می‌شود. قدمت این سازه به قرن نهم بازمی‌گردد که بعد از گذشت مدتی، ویران شده بود؛ تا اینکه در دهه ۱۸۰۰ میلادی توسط باستان شناسان کشف شد. به لطف بازسازی و ترمیم متخصصان، بوروبودور به شکوه سابق خود بازگردانده شد؛ بنایی که در طلوع خورشید مانند الماسی بی‌نقص می‌درخشد.

بنای تاریخی بوروبودور از شش سکوی مربعی شکل تشکیل شده است که در بالای آن سه سکوی مدور قرار دارد. مسیری زیبا از پایه هرم به سه سطح با نام‌های کیهان شناسی بودایی، جهان اشکال، و جهان بی‌شکلی منتهی می‌شود. این معبد با بیش از 2000 نقاشی دیواری و 500 مجسمه بودا تزئین شده که هر کدام یک آموزه بودایی را به نمایش می‌گذارد.

جاذبه گردشگری

تئوتیئواکان

تئوتیئواکان که در حومه مکزیکوسیتی مدرن واقع شده، یکی از معروف‌ترین مکان‌های باستان شناسی مربوط به تمدن آزتک است. اما نکته جالب این است که آزتک‌ها، آن را نساخته‌اند. علیرغم بسیاری از نظریه‌ها، هیچ کس واقعا مطمئن نیست که چه کسی این کار را انجام داده است. با این حال، آزتک ها زمانی که به طور تصادفی وارد این شهر متروکه شدند، نام مذکور را برای آن انتخاب و بازسازی‌های لازم را انجام دادند.

این ویرانه باستانی در دوران اوج خود، بزرگ‌ترین شهر در نیمکره غربی شناخته می‌شد و خانه انبوهی از مجتمع‌های مسکونی و اهرام بود. برخی از این اهرام‌ها به بزرگی اهرام جیزه بودند. امروزه دو هرم نمادین در تئوتیئواکان، یعنی معبد خورشید و معبد ماه، محبوب گردشگران هستند. توریست‌ها اجازه دارند در خیابان مردگان قدم بزنند و از قلعه و معبد «مار بالدار» دیدن کنند.

جاذبه گردشگری

مجسمه‌های موآی

مجسمه‌های موآی در جزیره ایستر (بخشی از مجمع‌الجزایر پلی‌نزی) واقع شده‌اند که هرکدام وزنی بالغ بر 80 تن دارند. در واقع این مجسمه‌ها به حدی نمادین هستند که قطعا هرکسی از روی عکس، آن‌ها را می‌شناسد؛ حتی اگر نام آنها را هم نداند.

بیش از 800 مجسمه در این جزیره یافت شده که اکثر آنها رو به دریا هستند و بین سال‌های 400 تا 1500 بعد از میلاد توسط مردم «راپا نویی» از خاکستر آتشفشانی تراشیده شده‌اند. ساخت هر یک از این مجسمه‌های یکپارچه که احتمالا با استفاده از کلنگ‌های سنگ بازالتی ساخته شده‌اند، نزدیک به یک سال طول می‌کشد.

تئوری‌های زیادی در مورد علت ساخت آنها وجود دارد. مثلا گفته می‌شود این مجسمه‌ها برای احترام به اجداد مهم قبیله ساخته شده‌اند. باور دیگری هم وجود دارد که می‌گوید این مجسمه‌ها باعث بهبود کیفیت خاک می‌شود.

جاذبه گردشگری

کولوسئوم

یکی از نمادین‌ترین ویرانه‌های رومی، کولوسئوم نام دارد که میدان نبرد گلادیاتورهای باستانی بود. این آمفی تئاتر پنجاه هزار نفری که در سال 80 پس از میلاد تاسیس شده، برای اجرای رویدادهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. این رویدادها شامل مبارزه با حیوانات و مسابقات گلادیاتورهای خون‌خوار می‌شد که شرکت کنندگان تا سر حد مرگ به جان هم می‌افتادند.

معماری کولوسئوم حتی با استانداردهای امروزی هم چشمگیر است. دیوارهای بیرونی از سه سطح طاق‌نما تشکیل شده است که در بالای آن ستون‌هایی یونی، دوریک و کورنتی (انواع سنگ) قرار دارند. در دوران اوج، این سازه را با مجسمه‌هایی از سنگ تراورتن و مرمر تزئین می‌کردند.

سطح بالایی کولوسئوم، زمانی دارای یک سایه‌بان عظیم بود که تماشاگران را از تابش خورشید سوزان محافظت می‌کرد. امروزه می‌توانید در یک روز به کاوش در کولوسئوم بپردازید یا این بازدید را با گردش در انجمن روم و تپه پالاتین در همان نزدیکی ترکیب کنید.

جاذبه گردشگری

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین در 15 استان، حکومت و منطقه خودمختار چین گسترده شده و طولانی‌ترین سازه ساخت بشر در جهان است. این سازه شامل مجموعه‌ای از دیوارهای جداگانه و خندق می‌شود که در طول شش سلسله چینی برای دفاع از مهاجمان ساخته شده است.

اکنون با بیش از 2000 سال قدمت، برخی از بخش‌های دیوار ویران شده است. جالب است بدانید که پیاده‌روی کامل در طول دیوار بزرگ چین حدود 18 ماه زمان خواهد برد.

جاذبه گردشگری

پترا

شهر رز پترا یک شهر کویری باستانی است که هزاران سال پیش، توسط عشایر از صخره‌های ماسه سنگی صورتی تراشیده شده است. این شهر که در اردن واقع شده، بین دریای سرخ و دریای مرده قرار گرفته است و به سختی می توان باور کرد که این شهر زمانی مملو از باغ‌های سبز، خانه‌های قصری شکل و بازارهای شلوغ بوده است.

پیاده‌روی، شتر سواری یا خر سواری در میان ویرانه‌های پترا، غارها، معابد و مقبره‌های متروکه که در دیوارهای شهر پنهان شده‌اند، برای هر توریستی جذاب خواهد بود. خزانه دو طبقه حک شده بر روی صخره، یکی از زیباترین نقاط دیدنی این شهر تاریخی است. البته فقط نمای بیرونی نیست که جذاب است؛ بلکه فضای داخلی با ظاهری مشابه مقبره سلطنتی در فیلم ایندیانا جونز هم ارزش دیدن دارد. تا به امروز 95 درصد از شهر باستانی پترا به صورت کشف نشده باقی مانده است.

جاذبه گردشگری

ماچو پیچو

ماچو پیچو یکی از مشهورترین شهرهای امپراتوری اینکا باستانی است که در فهرست سفر هر فرد ماجراجویی قرار دارد. این قلعه تاریخی در کوه‌های پرو پنهان شده است. در حقیقت آنقدر خوب پنهان شده که در زمان تهاجم اسپانیایی‌ها به این منطقه در دهه 1500، هرگز توسط آنها کشف نشد.

بالاخره این قلعه در سال 1911 توسط کاشفی به نام بینگهام پیدا شد و حتی او هم به طور تصادفی به این موفقیت دست یافته بود. در واقع بینگهام در حال ردیابی شهر دیگری به نام ویلکابامبا بود که ماچو پیچو را پیدا کرد. تخمین زده می‌شود که 60 درصد از ساخت و ساز این قلعه در زیر زمین، انجام شده که عمدتا برای استحکامات و زهکشی بوده است.

امروزه تنها با پای پیاده یا قطار می‌توان به این خرابه‌های دیوارکشی شده دسترسی پیدا کرد. در صورت بازدید از این منطقه، موزه مخفی ماچوپیچو را از دست ندهید تا نگاهی به داخل شهر گمشده قبیله اینکا داشته باشید.

جاذبه گردشگری

انگکور

انگکور که از کلمه سانسکریت “ناگارا” گرفته شده به معنای «شهر» است. زمانی پایتخت امپراتوری خمر بین قرن های 9 تا 15 محسوب می‌شد و در زمره کلان شهرهای باستانی پررونق قرار داشت. امروزه آنگکور بیشتر به خاطر معبد هندو «آنگکور وات» مشهور است که ادعا می‌شود بزرگترین زیارتگاه مذهبی روی زمین است.

این شهر معمولا به هنگام طلوع خورشید بازدید می‌شود؛ زمانی که نور در بالای معابد، رقصی جادویی را به راه می‌اندازد. اما پارک باستان‌شناسی آنگکور شامل جاذبه‌های جذاب دیگری هم می‌شود.

بیش از 1000 معبد در سراسر جنگل، مزارع برنج و زمین‌های کشاورزی در این منطقه پراکنده شده است. موارد برجسته شامل معبد جنگلی پوشیده و مرموز «بنگ میلیا» به همراه کتابخانه‌اش، کنده‌کاری‌های مرموز و معبد قرن دوازدهمی «بایون» می‌شود که به عنوان مرکز تاریخی شهر باستانی آنگکور شناخته می‌شود.

جاذبه گردشگری

اهرام جیزه

یکی از اسرارآمیزترین جاذبه های گردشگری زمین، اهرام جیزه در قاهره است که به عنوان مقبره‌های عظیم برای فراعنه مصر باستان در سلسله چهارم ساخته شده‌اند. تا همین امروز دانشمندان، گمانه زنی‌های زیادی در مورد نحوه ساخت آنها دارند و به جوابی قطعی دست نیافته‌اند.

با چنین جزئیات دقیق و بی‌نقصی، این اهرام هم یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی مصر باستان به شمار می‌روند. در واقع این سازه‌ها به قدری از زمان خود جلوتر بودند که بسیاری معتقدند که توسط فرشتگان یا حتی بیگانگان ساخته شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند به هر سه اهرام بزرگ وارد شوند. این اهرام به عنوان مکان‌های مقدسی جهت دفن فراعنه مورد استفاده قرار می‌گرفتند و پر از گنج برای استفاده در زندگی پس از مرگ هستند؛ موردی که سالهاست، بسیاری از سارقان را به خود جذب می‌کند.

فراموش نکنید که عکسی در هنگام بوسیدن ابوالهول بگیرید که تقریبا برای هر توریستی اجباری است! برای کسانی که از جمعیت زیاد بیزار هستند، مقبره‌های کمتر شناخته شده، ویرانه‌های معابد و اهرام خلوت‌تری وجود دارد که ارزش کاوش در فلات بیابانی اطراف را دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*