اندروید

چرا باید همین حالا عادت «بستن برنامه ها در اندروید» را کنار بگذارید؟

به‌نظر می‌رسد که بستن دستی برنامه ها در اندروید، بر خلاف باور رایج باعث افزایش سرعت و بهره‌وری دستگاه نخواهد شد. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟

سیستم‌عامل اندروید از زمان عرضه، به تدریج منابع بیش‌تری از حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی دستگاه‌ها را به اشغال خود درآورده است. به همین دلیل، روش مرسوم برای مقابله با کندی و عملکرد ضعیف دستگاه‌های این پلتفرم، بستن برنامه ها در اندروید عنوان شده است. این باور وجود دارد که بستن برنامه‌ ها باعث آزاد شدن منابع گوشی و افزایش سرعت آن می‌شود. با این‌حال، باور مذکور چندان صحیح نیست و واقعیت این است که نیازی به بستن مکرر اپلیکیشن‌های گوشی یا تبلت اندرویدی خود ندارید.

در واقع، بستن برنامه ها در اندروید می‌تواند به جای بهبود عملکرد، سرعت دستگاه را نیز کاهش دهد. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ پلتفرم گوگل به گونه‌ای طراحی شده که منابع مورد استفاده برنامه‌ها و فرآیندهای موجود در پس‌زمینه را در زمان عدم فعالیت، کاهش می‌دهد. این ویژگی جدید نیست و از اندروید مارشملو وارد اکوسیستم Android شده است.

اندروید به ویژگی اختصاصی مدیریت منابع سیستم مجهز است

گوشی شیائومی

با عرضه اندروید 6.0 مارشملو در سپتامبر 2015، گوگل از ویژگی Doze رونمایی کرد. همان‌طور که از نامش پیداست، Doze برای قرار دادن برنامه‌ها و سرویس‌های داخلی در زمان عدم استفاده، به حالت Sleep (خواب) کاربرد دارد. این قابلیت به‌طور خودکار و بدون نیاز به بستن دستی برنامه ها در اندروید اجرا می‌شود.

طبق توضیحاتی که توسط دولوپر Doze بیان شده، این نرم‌افزار با محدود کردن دسترسی برنامه‌ها به شبکه و سرویس‌هایی که فشار مضاعف بر پردازنده وارد می‌کنند، در جهت افزایش عمر باتری فعالیت دارد. این قابلیت هم‌چنین از قطع دسترسی به برنامه‌های مبتنی بر شبکه، کار، همگام‌سازی و زنگ‌های استاندارد نیز جلوگیری می‌کند.

نسخه اول Doze چندان بی‌نقص نبود و غالبا مانع از اجرای صحیح ویژگی‌های ضروری مانند زنگ ساعت می‌شد. اما در طول زمان، به طرز قابل توجهی بهبود یافته و به عنوان روشی موثر برای قرار دادن خودکار برنامه‌ها در حالت خواب یا خواب زمستانی تحت عنوان «بهینه‌سازی باتری» کاربرد دارد. البته ویژگی Doze بسته به رابط کاربری و سازنده دستگاه، می‌تواند از لحاظ نوع بهینه‌سازی متفاوت عمل کند.

حتی بدون بستن دستی برنامه ها نیز اندروید این کار را انجام خواهد داد

گوشی اندروید

براساس پروژه جامعه‌محور “Don’t Kill My App” (برنامه من را نبند)، سازندگان دستگاه‌های اندرویدی نظیر سامسونگ، وان‌پلاس، هوآوی و شیائومی از جمله تهاجمی‌ترین شرکت‌ها در زمینه بستن خودکار برنامه ها در این پلتفرم هستند. هم‌چنین می‌توان با دانلود و اجرای این برنامه بر روی گوشی یا تبلت خود، از اینکه دستگاه شما تا چه اندازه در زمینه بستن اپلیکیشن‌ها فعال است، باخبر شوید.

در حال حاضر، می‌دانیم که اندروید با آگاهی از منابع مورد استفاده برنامه‌ها، اقدام به بستن و قطع خدمات آنها می‌کند. بنابراین، انجام این کار به طور دستی تاثیر خاصی بر بهینه‌سازی و افزایش سرعت دستگاه نخواهد داشت. اندروید همیشه برای اجرای کارآمد، به برنامه‌ها و سرویس‌های سیستمی خاصی نیاز دارد که در پس‌زمینه فعال باشند. وقتی برنامه‌ای را به قصد آزاد کردن فضای رم می‌بندید، همان اپلیکیشن ممکن است در هنگام راه‌اندازی مجدد منابع بیش‌تری را تصرف کند، در نتیجه این کار می‌تواند منجر به کندتر شدن سرعت دستگاه شود.

صفحه وب Android Developers، راه‌اندازی و اجرای برنامه‌های اندروید را به سه دسته «شروع سرد»، «شروع گرم» و «شروع داغ» تقسیم کرده است. شروع سرد حالتی است که در آن، برنامه‌ای که قبلا بسته شده بود از ابتدا راه‌اندازی می‌شود. همان‌طور که گوگل اشاره کرده، یک شروع سرد به زمان و منابع بیش‌تری نسبت به سایر موقعیت‌ها نیاز دارد؛ زیرا هنگام اجرای یک برنامه باید تعداد بیش‌تری از فرآیندها به‌کار گرفته شوند.

در مقابل، شروع گرم بدین معنا است که برنامه از قبل در حافظه رم دستگاه قرار داشته و می‌توان از طریق منوی چندوظیفگی به آن دسترسی داشت. در نهایت، شروع داغ نیز یعنی آنکه کاربر به سادگی یک برنامه اخیرا استفاده شده را به طور مجدد اجرا کند. در طول این فرآیند، اکوسیستم اندروید حداقل فعالیت ممکن را انجام می‌دهد تا برنامه‌های مورد استفاده را حفظ کند.

یک راه ساده‌تر برای درک این موضوع، مقایسه آن با عملکرد یک خودرو در روز برفی است. راه‌اندازی وسیله نقلیه تحت این شرایط در دمای زیر صفر می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. با این‌حال، اگر برای مدتی از خودروی خود استفاده و تنها توقفی کوتاه داشته باشید، می‌توانید وسیله نقلیه خود را سریعا روشن کنید. در نهایت، اگر خودروی شما به طور فعال در کار باشد یا اگر به مشکلی مانند رها کردن ناگهانی کلاچ و خاموشی برخوردید، استارت و راه‌اندازی مجدد ماشین کاری بی‌دردسر خواهد بود.

برنامه ها را تنها در صورت لزوم ببندید

راه اندازی اندروید

علی‌رغم تمامی تدابیری که در اندروید انجام می‌گیرد، برنامه‌ها هم‌چنان ممکن است دچار مشکل شوند. خوشبختانه، برخلاف زمان‌ قدیم، دیگر لازم نیست برای رفع مشکل در اجرای یک برنامه، گوشی خود را ریست کنید. ساده‌ترین راه برای اطمینان از اجرای صحیح اپلیکیشن، بستن و راه‌اندازی مجدد آن است. اگر این روش موثر نبود، می‌توانید با ورود به صفحه اطلاعات برنامه مورد نظر، برای اطمینان از بسته شدن برنامه اندروید، روی گزینه “Force Stop” ضربه بزنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. شما انگار حالت خوب نیست ها
    چرا چرت و پرت میگی
    دقیقا گوشی من بهبود پیدا می‌کنه

  2. شما انگار حالت خوب نیست ها
    چرا چرت میگی

  3. راستشو بخاید درعمل برخلاف چیزی گفتید اتفاق میوفته.
    من چند ساله دارم برنامه ها رو دستی میبیندم و نتیجش مثل روز روشنه ! گوشی هم سرعتش بهبود پیدا میکنه و هم مصرف باتریش ! خداوکیلی چی دارید میگید وقتی تو عمل نتیجه میده چرا باید اینقدر پیچیدش کرد!؟😐🤦🏻‍♂️

  4. سلام ببخشید باید بگم این مقاله اطلاعات معتبری ارائه نداده، بنده ده سال سابقه برنامه نویسی تلفن همراه و هم چنین فوق لیسانس مهندسی نرم افزار رو دارم و هم چنین 6 ساله شغل دوم دارم و به عنوان تعمیرکار تلفن همراه مشغول به کارم و باید بدونید که هر برنامه ای اگه بخواد تو پس زمینه فعال باشه یا نیاز به منابع خاصی داشته باشه صریحا به سیستم عامل اعلام میکنه و سیستم عامل حتی در صورت بستن برنامه توسط کاربر بازم اون برنامه رو فراخوانی میکنه و منابع لازم رو در اختیارش قرار میده شاید مقاصد دیگه ای پشت منبع اصلی این مقاله باشه،. مشخص نیست

  5. خیلی تاثیرگزار بود. ببخشید میشه توضیح بدید پس چرا عملکرد تمام دستگاه های اندرویدی با این روش بهبود پیدا میکنه؟