چیپ ۳ نانومتری سامسونگ

سامسونگ سرانجام TSMC را شکست داد؛ آغاز تولید چیپ با فناوری ۳ نانومتری

کمپانی سامسونگ موفق شد زودتر از TSMC، از فناوری پردازش نود ۳ نانومتری برای تولید چیپ استفاده کند. اما این فناوری چیست و چه مزایایی دارد؟

کمپانی سامسونگ روز پنجشنبه خبر داد که تولید انبوه چیپ با فناوری پردازش نود ۳ نانومتری را آغاز کرده است. این پیشرفته‌ترین فناوری تولید تراشه در حال حاضر است. غول کره‌ای می‌گوید فناوری ۳ نانومتری تولید چیپ در مقایسه با مدل ۵ نانومتری باعث کاهش مصرف انرژی تا ۴۵ درصد، بهبود ۲۳ درصدی عملکرد و کاهش ۱۶ درصدی مساحت محیطی می‌شود.

فناوری پردازش نود ۳ نانومتری سامسونگ برای استفاده در چیپ ها از معماری ترانزیستور GAA خاص این شرکت به نام MBCFET استفاده می‌کند که کانال‌های وسیع‌تری را در دروازه‌های خود برای الکتریسینه ارائه می‌کند که سطح ولتاژ را در مقایسه با معماری ترانزیستور FinFET قبلی کاهش می‌دهد.

چیپ ۳ نانومتری سامسونگ

همانطور که از نام GAA (gate-all-around) به معنای دروازه‌های همه‌جانبه پیداست، این کانال‌ها تماماً با دروازه‌هایی پوشیده شده‌اند و استفاده از هر چهار طرف کانال‌ها اجازه می‌دهد جریان بیشتری از دروازه‌ها عبور کند، در حالی که معماری قبلی FinFET تنها از سه طرف استفاده می‌کرد.

غول کره‌ای همچنین می‌گوید فناوری پردازش ۳ نانومتری سامسونگ طراحی انعطاف‌پذیری را ارائه می‌کند که اجازه تنظیم عرض کانال برای برآورده کردن تمام نیازهای مشتریان را می دهد. دومین نسل این فناوری نیز هم اکنون در دست توسعه قرار دارد که باعث بهبود مصرف انرژی، عملکرد و مساحت محیطی می‌شود.

چیپ ۳ نانومتری سامسونگ

سامسونگ می‌گوید هم اکنون از طریق این فناوری پردازش نود جدید چیپ‌هایی برای دستگاه‌های محاسباتی قدرتمند و کم مصرف در حال تولید هستند، در حالی که این شرکت در نظر دارد آن‌ها را روی پردازنده‌های موبایل هم اعمال کند. البته مشخص نکرده است که چه زمانی کاربران گوشی‌های هوشمند می‌توانند طعم این فناوری را روی محصولات تجاری بازار بچشند.

سامسونگ، دومین تراشه‌ساز قراردادی بزرگ جهان

کمپانی سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده چیپ حافظه و دومین تراشه‌ساز قراردادی جهان است. این شرکت با بزرگ‌ترین شرکت جهان در این زمینه که کمپانی تایوانی TSMC است رقابت می‌کند. TSMC نیز خودش را آماده تولید انبوه چیپ‌هایی با استفاده از فناوری پردازش نود ۳ نانومتری می‌کند.

گرچه سامسونگ موفق شده زودتر از TSMC تولید تراشه‌ها با این فناوری جدید را آغاز کند، اما برای اعلام برنده نهایی باید منتظر ماند و دید که سازندگان تراشه مثل کوالکام، بیشتر از فناوری کدام یک از این شرکت‌ها برای تولید تراشه‌های موبایل پرچمدار سال آینده استفاده می‌کنند.

ماه گذشته سامسونگ از برنامه سرمایه‌گذاری ۳۵۵ میلیارد دلاری طی ۵ سال آینده روی چیزی که کسب و کار استراتژیک می‌نامد و نیمه‌هادی‌ها را نیز شامل می‌شود سخن گفته بود. این کمپانی سال گذشته هم ۱۷ میلیارد دلار برای احداث یک کارخانه چیپ‌سازی جدید در تگزاس سرمایه‌گذاری کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*