گوشی ها بالای ۶۰۰ دلار

مردم توان خرید گوشی ها بالای ۶۰۰ دلار را ندارند؛ واردات متوقف شده است

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اعلام اینکه مردم توان خرید گوشی ها بالای ۶۰۰ دلار را ندارند، گفت واردات این گوشی ها متوقف شده است.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در خصوص وضعیت بازار موبایل ایران عنوان کرد گوشی های زیر 600 دلار حدود 91 درصد از نیاز بازار را تامین می‌کنند. وی افزود از آنجایی که تقاضا به میزان چشمگیری افت کرده است، طی دو ماه اخیر شرکت‌ها و فروشندگان برای تسویه تعهدات خارجی خود به ناچار گوشی را با زیان به فروش رساندند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه گفته‌های خود بیان کرد هم‌اکنون در کشور حدود 2.5 میلیون دستگاه موبایل مصرف نشده وجود دارد که از میانگین مصرف بیشتر بوده و فروشندگان برای پرداخت بدهی‌های خود باید آنها را زیر قیمت به مشتریان عرضه کنند. وی افزود با وجود این که نرخ ارز نیمایی که به گوشی های زیر 600 دلار اختصاص می‌یابد به شکل مورچه‌وار افزایش پیدا می‌کند، اما همچنان شرکت‌ها کالاهای خود را با زیان عرضه می‌کنند.

توقف واردات گوشی ها بالای ۶۰۰ دلار

اسحاقی در خصوص واردات گوشی های بالای 600 دلار نیز بیان کرد از 24 اردیبهشت 1401 امکان واردات گوشی های بالای 600 دلار وجود ندارد؛ چرا که فقط ویرایش ثبت سفارش این کالا اصلاح شده و هیچ نوع ارزی برای واردات آنها اختصاص پیدا نمی‌کند.

گوشی ها بالای ۶۰۰ دلار

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه افزود در حال حاضر کمیته مشترک اقدام ارزی بانک مرکزی و وزارت صمت در خصوص اختصاص ارز این کالا تصمیم نهایی را اتخاذ نکردند و همین موضوع باعث شده خرید و فروش پاسپورت و واردات کالای مسافری افزایش پیدا کند. هم‌اکنون حدود 120 هزار کالای مسافری وارد کشور شده که از سوءاستفاده برخی افراد از این فرایند حکایت دارد.

اسحاقی خاطرنشان کرد در حقیقت واردات گوشی های بالای 600 دلار متوقف شده و کالاهای وارد شده نیز در گمرک باقی مانده‌اند. البته ما طی نامه‌نگاری با سازمان تجارت ایران در خواست کردیم تا تکلیف کالاهای دپو شده را تعیین کنند. در همین راستا قرار است کمیته اقدام ارزی طی هفته آینده جلسه‌ای را برای نحوه تخصیص ارز برگزار کند. به طور کلی هم‌اکنون عرضه به میزان زیادی افزایش پیدا کرده و در بازار با افت شدید تقاضا مواجه هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*