چاله هایی عجیب بر سطح سیاره پلوتو

به نظر می رسد که حالا حالا ها قرار است که پلوتو ما را شگفت زده کند.در تصویر جدیدی که ناسا از فضاپیمای نیوهورایزنز دریافت کرده است ، چاله هایی عجیب بر سطح این سیاره دیده می شود که دانشمندان را بهت زده کرده است.

در این تصویر جدید که از بخشی از قلب پلوتو گرفته شده، الگوهای سلول-مانند رازگونه ای (چپ) را به همراه دسته هایی نامعمول از سوراخ ها و گودی های کوچک (از پایین، چپ تا بالا، راست) می بینیم.

در این تصویر جدید که از بخشی از قلب پلوتو گرفته شده، الگوهای سلول-مانند رازگونه ای (چپ) را به همراه دسته هایی نامعمول از سوراخ ها و گودی های کوچک (از پایین، چپ تا بالا، راست) می بینیم.

به باور دانشمندان، این منطقه که نام غیررسمی فلاته ی اسپوتنیک را بر آن نهاده اند، از یخ هایی گریزا (فرّار) مانند نیتروژن جامد تشکیل شده. آنان بر این گمانند که این سوراخ ها و فرورفتگی ها -که پهنای هر یک به صدها متر و ژرفایشان به ده ها متر می رسد- احتمالا در اثر والایش (تصعید) یا بخار شدن همین یخ ها پدید آمده اند. ولی این که چرا چنین الگو و پیکره بندی خیره کننده ای پیدا کرده اند یک راز مانده. به این شگفتی ها این را هم بیافزایید که حتی با این وضوح تصویر هم هیچ دهانه ی برخوردی‌ای دیده نمی شود، چیزی که جوانی بی‌اندازه ی فلاته ی اسپوتنیک از نظر زمین‌شناختی را نشان می دهد.

هال ویور، دانشمند پروژه ی نیوهورایزنز از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز در لورل مریلند می گوید:

پلوتو به گونه ی خوبی شگفت انگیز است. این چاله ها، و شیوه ی ترازبندی آن ها، سرنخ هایی درباره ی جریان یخ ها و دادوستد مواد گریزا میان سطح و جو به ما می دهد، و گروه علمی به سختی در تلاش است تا فرآیندهای فیزیکی‌ای که در آن نقش دارند را بشناسد.

فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا اندکی پیش از رسیدن به نزدیک ترین فاصله ی پلوتو در روز ۱۴ ژوییه ی ۲۰۱۵، به کمک دوربین شناسایی برد بلند خود (لوری، LORRI) گرفت. این عکس پهنه ای به اندازه ی ۲۱۰ کیلومتر را پوشانده و جزییاتی به کوچکی ۲۵۰ متر را آشکار کرده. خورشید از سمت چپ بر چشم انداز تابیده و شمال در بالا، سمت چپ است.

منبع: nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. شگفت انگیزه باور کردنی نیست