پوسته زمین

قطعه 4 میلیارد ساله از پوسته زمین، از زمین‌های استرالیا سردرآورد

دانشمندان به‌تازگی توانسته‌اند با استفاده از لیزرهای مخصوص، قطعه‌ای به قدمت 4 میلیارد سال را از پوسته زمین استرالیا بیرون بکشند.

با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته، مانند لیزرهای بسیار ظریفی که حتی نازکتر از یک تار موی انسان هستند، دانشمندان موفق به خارج کردن یک قطعه بسیار قدیمی از پوسته زمین شدند که بر تکامل زمین‌شناسی این منطقه در طول میلیون‌ها سال تأثیر گذاشته است. اندازه این پوسته مساحتی در حد ایرلند دارد و ممکن است بتواند سرنخ‌هایی را در مورد چگونگی تبدیل سیاره زمین از مکانی غیر قابل سکونت به مکانی قابل سکونت، به ما ارائه دهد.

محققان معتقدند به دلیل ترکیب مواد قدیمی با مواد جدید در این ناحیه، گستره عظیم پوسته زمین به شدت بر شکل‌گیری سنگ‌ها تأثیر می‌گذارد. علاوه‌براین، این قطعه تازه کشف شده برای اولین بار به عنوان یکی از اولین تشکیلات پیش پوسته سیاره ظاهر شده و از چندین رویداد کوه سازی جان سالم به در برده است.

ماکسیمیلیان درولنر، دانشجوی دکترای زمین‌شناسی و نویسنده اول این مقاله از دانشگاه کرتین استرالیا، می‌گوید: «هنگامی که یافته‌های خود را با داده‌های پیشین مقایسه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که بسیاری از مناطق سراسر جهان زمان‌بندی مشابهی از نظر تشکیل و حفظ پوسته اولیه را تجربه کرده‌اند. این نشان دهنده تغییر قابل توجهی در تکامل زمین در حدود 4 میلیارد سال پیش است، زیرا بمباران شهاب سنگ‌ها کاهش یافته، پوسته زمین تثبیت شده و زندگی بر روی این سیاره آغاز شده است.»

دانشمندان از لیزرها برای تبخیر دانه‌های ماده معدنی، که از شن و ماسه‌ی نمونه‌برداری شده از رودخانه‌ها و سواحل در استرالیای غربی گرفته شده بودند، استفاده کردند. این روش که از نظر فنی به‌عنوان ‌ «طیف‌سنجی جرمی جفت شده القایی» یا «جریان القایی با لیزر» شناخته می‌شود، دانشمندان را قادر می‌سازد تا سن دانه‌های شن و ماسه در این منطقه را تعیین کرده و آن‌ها را با سایر نمونه‌های موجود از مناطق دیگر پوسته زمین مقایسه کنند تا به مکان اصلی آن‌ها پی ببرند. این روش به تیم نشان می‌دهد که دانه‌ها در ابتدا از کجا فرسایش یافته‌اند، چه نیروهایی برای ایجاد آن‌ها استفاده می‌شوند و چگونه زمین‌شناسی منطقه در طول زمان ساخته شده است.

علاوه‌بر اهمیت خود این قطعه، مرزهای آن نیز مهم هستند و به دانشمندان کمک می‌کنند تا آنچه را که در زیر سطح زمین پنهان شده است، بیابند و همچنین مشخص کنند این قطعات از پوسته زمین چگونه تکامل یافته‌اند تا در وضعیت فعلی خود قرار گیرند. «میلو برهام» ناظر زمین‌شناسی منطقه از دانشگاه کرتین می‌گوید: «به نظر می‌رسد لبه پوسته باستانی زمین، مرز مهم پوسته‌ای را تعیین می‌کند که در آن مواد معدنی مهمی وجود دارد. شناخت این بقایای پوسته باستانی برای کشف منابع پایدار در آینده بسیار مهم است.»

پوسته زمین

همانطور که انتظار می‌رود، پس از 4 میلیارد سال چیز زیادی از پوسته اصلی زمین برای مطالعه باقی نمانده است. بنابراین، این موضوع کشف این قطعه از زمین را برای متخصصان جالب‌تر و مفیدتر می‌کند؛ زیرا قطعات قدیمی از پوسته زمین، دریچه‌ای مهم به گذشته‌های دور را برای ما باز می‌کنند.

پیش‌بینی نحوه تغییر پوسته زمین و چرخش گوشته داغ در زیر آن، کار بسیار دشواری است. هنگامی که شواهدی از حرکت داخلی و زمین شناسی بر روی سطح یافت می شود، دانشمندان بسیار مشتاق هستند که از آن برای فهمیدن نحوه تکامل پوسته های زمین استفاده کنند.این دستاورد همچنین می‌تواند به پژوهشگرانی که در حال بررسی سیارات دیگر هستند، کمک کند تا نحوه شکل‌گیری این سیارات، چگونگی شکل گیری پوسته اولیه آن‌ها و حتی چگونگی ایجاد حیات بیگانه در آن‌ها را بهتر درک کنند.

برهام می‌گوید: «باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که پس از 4 میلیارد سال پوسته زمین دچار تغییرات شگرفی شده است. با این‌وجود، مطالعه آن دریچه‌ای رو به گذشته بر روی ما باز می‌کند که اطلاعات جدید و جالبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. این اطلاعات به ما در درک نحوه شکل‌گیری سیارات، پوسته اولیه آن‌ها و نحوه تکامل حیات کمک می‌کند.»

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*