مقایسه ناتینگ فون ۱ با گلکسی A53

مقایسه گوشی ناتینگ فون ۱ با گلکسی A53 سامسونگ

به بهانه رونمایی از گوشی نامتعارف Nothing Phone 1، در اینجا به مقایسه ناتینگ فون ۱ با گوشی میان‌رده محبوب گلکسی A53 سامسونگ می‌پردازیم.

کمپانی ناتینگ شب گذشته سرانجام از اولین گوشی هوشمند خودش، ناتینگ فون ۱، رونمایی کرد. این دستگاه چیزی شبیه به وان پلاس نورد 2T و گوگل پیکسل 6a است و کمی تفاوت را به بازار گوشی‌های میان‌رده وارد کرد.

اما سوالی که در اینجا وجود دارد این است که آیا این گوشی نوظهور می‌تواند در برابر میان‌رده‌های محبوبی مثل گلکسی A53 سامسونگ مقابله کند یا به راحتی تسلیم آن خواهد شد؟

به همین بهانه ما در اینجا قصد داریم به مقایسه گوشی ناتینگ فون ۱ با گلکسی A53 سامسونگ بپردازیم.

مقایسه ناتینگ فون ۱ با گلکسی A53

طراحی

  • ناتینگ فون ۱: ابعاد ۱۵۹.۲ در ۷۵.۸ در ۸.۳ میلی‌متر/ وزن ۱۹۳.۵ گرم
  • سامسونگ گلکسی A53 5G: ابعاد ۱۵۹.۹ در ۷۴.۷ در ۸.۱ میلی‌متر/ وزن ۱۸۹ گرم

از نظر اندازه و وزن هر دو این گوشی‌ها تقریباً مشابه یکدیگرند. بلکه تفاوت عمده این دو در بخش طراحی است. گوشی ناتینگ از یک قاب پشتی شفاف بهره می‌برد که برخی از قطعات داخلی گوشی را به نمایش می‌گذارد. لبه‌های دستگاه هم مثل آیفون ۱۳ اپل، نوک تیز و مسطح است. نوارهای LED به نام Glyph Interface در پشت بدنه این گوشی تعبیه شده که وقتی نوتیفیکیشنی دریافت شود، روشن خواهند شد. ماژول دوربین دوگانه این گوشی را هم می‌توان در گوشه سمت چپ بالای قاب دید.

مقایسه ناتینگ فون ۱ با گلکسی A53

در جلو، نمایشگر گوشی ناتینگ فون دارای یک حفره کوچک در سمت چپ بخش بالایی خودش است که از دوربین سلفی میزبانی می‌کند و یک حسگر اثر انگشت نیز در داخل خود نمایشگر تعبیه شده است. این گوشی در دو رنگ مشکی و سفید طراحی شده و بدنه آن به لطف گواهی IP53 در برابر پاشش آب یا گرد و غبار مقاوم است.

اما در مقایسه با گوشی ناتینگ فون ۱، گوشی گلکسی A53 سامسونگ طراحی متداولی را مثل اکثر گوشی‌های بازار ارائه می‌کند. این گوشی رنگ‌بندی متنوع آبی، هلویی، سفید و مشکی را ارائه کرده و داخل ماژول دوربین یکپارچه با قاب پشتی آن، چهار دوربین تعبیه شده است. برخلاف گوشی ناتینگ که طراحی منحصر به فردی دارد، این گوشی از قاب کاملاً ساده‌ای بهره می‌برد.

مقایسه ناتینگ فون ۱ با گلکسی A53

در جلوی گوشی سامسونگ هم یک حفره در مرکز بخش بالایی صفحه برای میزبانی از دوربین سلفی قرار گرفته، یک حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر آن قرار دارد و لبه‌های آن به سبک منحنی طراحی شده‌اند. این گوشی به لطف گواهی IP67، کاملاً در برابر نفوذ آب یا گرد و غبار مقاوم است.

نمایشگر

  • ناتینگ فون ۱: ۶.۵۵ اینچ، فول اچ‌دی پلاس، ۶۰ و ۱۲۰ هرتز
  • گلکسی A53 5G سامسونگ: ۶.۵ اینچ، فول اچ‌دی پلاس، ۱۲۰ هرتز

هر دو گوشی به یک نمایشگر مسطح مجهز هستند و همانطور که گفتیم برای جای دادن دوربین سلفی، یک حفره روی آن‌ها ایجاد شده که البته جای این حفره متفاوت است.

گوشی ناتینگ از یک پنل نمایشگر ۶.۵۵ اینچی منعطف OLED با محافظ گوریلا گلس و رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی استفاده می‌کند که تراکم پیکسلی آن 401ppi است. این نمایشگر همچنین نرخ رفرش متغیر بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتزی دارد.

گوشی Nothing Phone 1

در طرف مقابل گوشی سامسونگ از یک پنل ۶.۵ اینچی Super AMOLED استفاده می‌کند که آن هم رزولوشن فول اچ‌دی پلاس داشته و تراکم پیکسلی آن 404ppi است. نمایشگر گوشی A53 نیز نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی دارد، ولی مثل گوشی ناتینگ متغیر نیست.

سخت افزار و مشخصات فنی

  • ناتینگ فون ۱: اسنپدراگون +778G/ رم ۸-۱۲ گیگ/ حافظه ۱۲۸-۲۵۶ گیگ/ باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • گلکسی A53 5G سامسونگ: اگزینوس ۱۲۸۰/ رم ۶ گیگ/ حافظه ۱۲۸ گیگ/ کارت میکرو اس‌دی/ باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

گوشی ناتینگ فون ۱ در مقایسه با گلکسی A53 5G سامسونگ، از چیپست شرکت کوالکام استفاده می‌کند. نام این چیپست اسنپدراگون +778G است که دو پیکربندی حافظه شامل ۸ گیگ رم + ۱۲۸/۲۵۶ گیگ حافظه یا ۱۲ گیگ رم + ۲۵۶ گیگ حافظه آن را همراهی می‌کنند. ظرفیت باتری این گوشی ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بوده که شارژ سریع سیمی ۳۳ وات و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات به علاوه شارژ بی‌سیم معکوس ۵ وات را ارائه می‌کند. این گوشی از دو سیم کارت و شبکه 5G هم پشتیبانی می‌کند.

در آن سمت گوشی سامسونگ از چیپست اگزینوس ۱۲۸۰ قدرت می‌گیرد و ۶ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی دارد. این فضا به لطف یک کارت حافظه microSD تا ۱ ترابایت ارتقا پیدا می‌کند و همچنین ۶ گیگابایت از حافظه داخلی گوشی نیز به عنوان یک رم مجازی، به مجموع حافظه رم حقیقی افزوده می‌شود که باعث اجرای روان‌تر برنامه‌ها و بازی‌ها در گوشی خواهد شد. در بخش باتری هم شاهد حضور یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سیمی ۲۵ وات هستیم. این گوشی نه از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و نه شارژ بی‌سیم معکوس را ارائه می‌کند.

مقایسه ناتینگ فون ۱ با گلکسی A53

هر دو این گوشی‌ها از سیستم عامل اندروید و رابط کاربری سفارشی استفاده می‌کنند. این رابط کاربری در گوشی سامسونگ One UI و در گوشی ناتینگ هم NothingOS نام دارد. از بین این دو، رابط کاربری گوشی ناتینگ فون ۱ در مقایسه با گلکسی A53 5G سامسونگ، تجربه کاربری نزدیک‌تری به اندروید خام دارد.

دوربین

  • ناتینگ فون ۱: دوربین دوگانه ۵۰ مگاپیکسلی/ دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
  • گلکسی A53 5G سامسونگ: دوربین چهارگانه ۶۴+۱۲+۵+۵ مگاپیکسلی/ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی

اولین گوشی کمپانی Nothing به دوربین دوگانه پشتی ۵۰ مگاپیکسلی اصلی + ۵۰ مگاپیکسلی اولترا واید مجهز است. دیافراگم سنسور دوربین اصلی آن f/1.8 بوده که لرزشگیر اپتیکال تصویر، لرزشگیر الکترونیکی و حالت‌های مختلف عکاسی Night Mode ،Extreme Night Mode، Portrait Mode و Beautiful Mode را ارائه می‌کند. دیافراگم دوربین دوم آن هم f/2.2 بوده که زاویه دید ۱۱۴ درجه‌ای و دو حال Macro Mode و Night Mode رادر بر می‌گیرد.

گوشی Nothing Phone 1

این درحالیست که گوشی میان‌رده سامسونگ به دوربین چهارگانه پشتی شامل سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال تصویر، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.2، دوربین ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق و دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4 مجهز است.

لزوماً تعداد دوربین‌های بیشتر به معنای دوربین بهتر نیست. همین قضیه در مورد رزولوشن دوربین‌ها نیز صدق می‌کند. گوشی گلکسی A53 عملکرد بسیار خوبی در عکسبرداری دارد. اکنون باید منتظر ماند و دید که عملکرد گوشی ناتینگ فون ۱ چگونه است.

در جلوی گوشی ناتینگ هم یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی قرار دارد، در حالی که دوربین سلفی گوشی سامسونگ ۳۲ مگاپیکسلی است. در نهایت باید به قابلیت فیلمبرداری این دوربین‌ها اشاره کرد که در هر دو گوشی امکان ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه وجود دارد.

قیمت

گوشی ناتینگ با قیمت پایه ۳۹۹ یورو از چند روز دیگر وارد بازار خواهد شد. این درحالیست که قیمت گوشی میان‌رده سامسونگ هم دقیقاً ۳۹۹ یورو است.

جمع‌بندی

گوشی ناتینگ فون ۱ متفاوت از هر موبایل دیگری است که می‌توانید در دست بگیرید و شاید مورد پسند همه نباشد، اما هنجارشکنی جذابی دارد. از نظر مشخصات فنی هم عملکرد بسیار خوبی با یک نمایشگر حاوی نرخ رفرش متغیر، پردازنده اسنپدراگون، ظرفیت مناسب رم، شارژ سریع و دوربین دوگانه ۵۰ مگاپیکسلی با پتانسیل درخشش زیاد دارد.

گوشی گلکسی A53 هم به عنوان یک گوشی میان‌رده عملکرد بسیار خوبی داشته، دوربین آن عکس‌های خوبی می‌گیرد، در عمر باتری عالی است و در مجموع تجربه کاربری نرم افزاری و سخت افزاری خوبی را ارائه می‌کند. شاید در مقایسه گوشی ناتینگ فون ۱ با گلکسی A53 5G ، به خاطر ظاهر ساده‌ای که گوشی سامسونگ دارد، کاربران بیشتری تمایل به خرید آن داشته باشند.