خودروهای وارداتی

تاریخ ورود خودروهای وارداتی خارجی به کشور مشخص شد

معاون وزیر صمت با اعلام تاریخ ورود خودروهای وارداتی خارجی به کشور گفت خودروهای اقتصادی تولید داخل نیز از اوایل مردادماه معرفی خواهند شد.

منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این که آیین‌نامه واردات خودرو تدوین شده، گفت این آیین‌نامه توسط هیئت دولت در حال بررسی بوده تا سرانجام ابلاغ شود. وی افزود البته پیش از اجرای این آیین‌نامه قصد داریم یک جلسه توجیهی را نیز با صنعتگران و واردکنندگان برگزار کنیم.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در ادامه گفته‌های خود بیان کرد در این آیین‌نامه امکان واردات خودروهای دست دوم وجود ندارد و برای خودروهای اقتصادی نیز مشوق‌هایی لحاظ شده است؛ مثلا از میان 5 خودرو اگر میزان تقاضای یک خودرو 50 درصد باشد، برای آن محصول مشوق در نظر گرفته خواهد شد تا با قیمت نهایی پایین‌تری به مشتریان عرضه شود.

خودروهای وارداتی

منطقی با اعلام این که این آیین‌نامه با هدف واردات خودروهای اقتصادی برای اقشار کم درآمد جامعه تدوین شده است، گفت برای واردات محدودیتی تعیین نکردیم و فقط شاخص‌های فنی نظیر خدمات پس از فروش و قابلیت‌های محصول در نظر گرفته شده است. ضمن این که واردات خودرو باید از کشورهایی انجام شود که از خودروهای به‌روز بهره می‌برند.

زمان ورود خودروهای وارداتی به ایران

معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به این که واردات خودرو باعث ارتقای صنعت داخلی می‌شود، گفت برای اجرای این آیین‌نامه به مصوبه هیئت دولت نیاز است. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، واردات خودرو تا شهریورماه 1401 انجام خواهد شد و سرانجام شاهد ورود خودروهای وارداتی به بازار خواهیم بود.

منطقی در ادامه بیان کرد با توجه به این که رئیس جمهور بر تولید خودروهای اقتصادی تاکید داشت و همچنین برای خودروهای کم‌هزینه نیز تقاضای زیادی در بازار وجود دارد، علاوه بر واردات، وزارت صمت از خودروسازان داخلی خواست تا تولید خودروهای اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند. در همین راستا اولین خودروهای اقتصادی تولید داخل در اوایل مردادماه معرفی خواهند شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به این که برای تامین خودروی اقتصادی سه مسیر وجود دارد، گفت اولین مسیر تولید خودروهای اقتصادی بوده که خودروسازان داخلی در حال تحقق آن هستند. همچنین طراحی محصول اقتصادی توسط خودروسازان بزرگ خارجی و تولید آن در داخل کشور دومین مسیر تامین خودروهای اقتصادی محسوب می‌شود.

طبق گفته منطقی، سومین مسیر نیز واردات خودروهای اقتصادی طی همکاری با خودروسازان خارجی است که البته ما قصد داریم با استفاده از تمام ظرفیت‌ها چندین خودرو اقتصادی را تولید و به بازار عرضه کنیم.