تلسک.پ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب، حتی در عکاسی از منظومه شمسی نیز خیره‌کننده عمل می‌کند!

طبق تصاویر جدید ناسا، تلسکوپ جیمز وب علاوه بر کهکشان‌های دوردست، در رصد قمرها و دیگر اجرام آسمانی منظومه شمسی نیز توانمند است.

طی روزهای گذشته، ناسا عکس‌هایی خیره‌کننده از چندین سحابی، گروه‌هایی از کهکشان‌ها و حتی عمیق‌ترین چشم‌انداز کیهان را که به لطف تلسکوپ فضایی جیمز به ثبت رسیده را منتشر کرده است. اکنون، این آژانس فضایی اقدام به انتشار تصاویری جدید از موقعیتی بسیار نزدیک‌تر به زمین کرده که با استفاده از جدیدترین تلسکوپ فضایی جهان به‌دست آمده است.

در این حین که تیم جیمز وب در حال کالیبره کردن ابزار خود بودند، اعضا به ثبت تصاویری از سیاره مشتری پرداختند تا ببیند آیا می‌توان از این تلسکوپ برای رصد اجرام آسمانی نزدیک مانند قمرها، سیارک‌ها و هم‌چنین عناصر دیگر نظیر حلقه‌های سیاره و ماهواره‌ها استفاده کرد یا خیر. به‌نظر می‌رسد پاسخ مثبت است.

عکس تلسکوپ جیمز وب از مشتری

عکسی که توسط فیلتر طول موج کوتاه از ابزار دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) تلسکوپ گرفته شده است، به وضوح نوارهای متمایز غول گازی و قمر اروپا را نشان می‌دهد. در این تصویر، لکه قرمز بزرگ نیز کاملا قابل رویت است، اما به دلیل نحوه پردازش تصویر، متمایل به سفید به‌نظر می‌رسد. پس از استفاده از فیلتر 2.12 میکرونی ابزار NIRCam، تصویر خروجی، قمرهای جوویان اروپا، تبه، متیس و حتی سایه اروپا را در نزدیکی نقطه عظیم قرمز نشان داد. در گام بعدی و با استفاده از فیلتر 3.23 میکرونی NIRCam نیز، تصویر حاصل، برخی از حلقه‌های مشتری را همان‌طور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، آشکار می‌کند.

سیاره مشتری

برایان هولر، یکی از دانشمندانی که در برنامه‌ریزی این مشاهدات نقش داشته، گفت:

عکس‌های دریافتی از مشتری که در ترکیب با تصاویر میدان عمیق منتشر شده، نشان می‌دهد که تلسکوپ فضایی وب چگونه می‌تواند از کم‌نورترین و دوردست‌ترین کهکشان‌های قابل مشاهده تا سیارات موجود در حیاط خلوت کیهانی خودمان که با چشم غیرمسلح نیز قابل رویت است را مشاهده و ثبت کند.

نکته حائز اهمیت این است که جیمز وب این تصاویر را در حین حرکت در میدان دید خود طی سه رصد جداگانه ثبت کرده و بیان‌گر توانایی این تلسکوپ در جستجو و ردیابی ستارگان مجاور جسم آسمانی به روشنایی مشتری است. این بدان معنی است که می‌توان از آن برای مطالعه قمرهای منظومه شمسی استفاده کرد و اولین تصاویر از توده‌های موادی که از ماهواره‌های طبیعی مانند اروپا و قمر زحل انسلادوس خارج می‌شوند را دریافت کرد.

این تیم هم‌چنین به ردیابی سیارک‌ها در کمربندهای سیارکی پرداخت تا سریع‌ترین اجرام قابل رصد را کشف کند. آنها هم‌چنین دریافتند که می‌توانند داده‌هایی از اجسامی که با سرعت 67 میلی آرک‌ثانیه در ثانیه در میدان دید خود حرکت می‌کنند را جمع‌آوری کنند. ناسا می‌گوید که این معادل ردیابی لاک پشتی است که از یک مایل دورتر در حال حرکت است.

به نقل از استفانی میلام، معاون پروژه جیمز وب، این تصاویر نشان می‌دهند که همه چیز عالی عمل کرده است. او هم‌چنین گفت که می‌توان در آینده علاوه بر دریافت تصاویری با جزئیات بیش‌تر از فضا، اطلاعات مورد انتظار از نحوه شکل‌گیری اولین کهکشان‌ها را با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌دست آورد.