پژو 207 صندوقدار یا برلیانس H330

پژو 207 صندوقدار یا برلیانس H330، کدام برنده مقایسه است؟

در این مطلب به مقایسه مشخصات فنی و امکانات رفاهی پژو 207 صندوقدار یا برلیانس H330 می‌پردازیم. به نظر شما برنده این رقابت کدامیک است؟

مقایسه کردن دو خودرو با یکدیگر مزایای بی‌شماری دارد و مهم‌ترین آن راهنمایی برای خرید گزینه‌ای اقتصادی و به‌صرفه است. شما می‌توانید با مقایسه بین دو گزینه‌ای که روی یکی از آنها شک دارید، نسبت به نقاط ضعف و قوت آن آشنا شوید و نهایتا دست به انتخاب بزنید. خودرو نیز یکی از مهم‌ترین وسایلی است که مقایسه روی آن جواب می‌دهد.

پژو 207 صندوقدار یا برلیانس H330؟

ایران خودرو یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور است که به تولید و مونتاژ خودروهای داخلی و چینی می‌پردازد و در این زمینه به موفقیت‌های بسیاری دست یافته و با تمام کمی و کاستی‌ها باز هم چرخ خط تولید را به حرکت در آورده است. این شرکت پس از این که پژو 207 هاچ بک را راهی بازار کرد، منتظر ماند و شرایط را رصد نمود.

خوشبختانه موفقیت این خودرو در بازار بهانه‌ای شد تا ایران خودرو اقدام به تولید نسخه سدان این محصول جذاب کند. حالا با این کار طیف گسترده‌تری از مشتریان جذب پژو 207 می‌شوند، چرا که خودرویی خانوادگی است و فضای بهتری نسبت به هاچ بک دارد. بنابراین در سال 1397 نسخه سدان پژو 207 روانه بازار شد، ولی از اقبال بد این خودرو، تحریم‌های همه جانبه علیه ایران آغاز شد و این سدان خوش‌ظاهر نتوانست آن‌طور که باید مانند برادر هاچ بک خود خوش بدرخشد.

برلیانس اچ 330

از سال 97 تا 99 و به مدت دو سال پژو 207 عرضه و راهی بازار شد، ولی پس از آن ایران خودرو به دلایلی که نمی‌دانیم چیست، تولید آن را متوقف کرد و در سال 1400 شاهد عرضه این خودرو در بازار نبودیم و مشخص نیست که آیا این شرکت قصد دارد در سال‌های آتی اقدام به راه‌اندازی مجدد خط تولید بکند یا خیر!

اما خودروی دیگری که امروز در کفه دیگر ترازو قرار خواهد گرفت و با پژو 207 صندوق دار خواهد جنگید، برلیانس اچ 330 است. این خودرو محصول 2013 یا همان 1394 بوده و توسط شرکت خودروسازی پارس خودرو مونتاژ شد و تبدیل به یکی از سدان‌های محبوب و پرطرفدار چینی بازار ایران گردید.

متاسفانه این خودرو تا سال 1400 توانست خود را بکشد و راه بیاید، ولی از آن به بعد تحریم‌های گسترده علیه ایران رمقش را گرفتند و نگذاشتند آن‌طور که باید به کارش در ایران ادامه دهد. بنابراین هم‌اکنون همچون پژو 207 این سدان جذاب نیز به صورت صفرکیلومتر عرضه نمی‌شود و نسخه‌های موجود در بازار متعلق به قبل از 1400 هستند. این نکته را فراموش نکنید که در این مقایسه و نبرد دیدنی، نسخه کامل و جدید برلیانس H330 یعنی مدل 1.65 لیتری آن با گیربکس اتوماتیک مورد بررسی قرار گرفته است.

مقایسه پژو 207 صندوقدار و برلیانس اچ 330 به لحاظ طراحی ظاهری

خوشبختانه در زمینه طراحی هر دو خودرو در سطح مناسبی قرار دارند و طراحان آنها سعی کرده‌اند خودروهایی با المان‌ها و مولفه‌های اسپرت تحویل مشتریان دهند. در بازار داخلی ما سدان‌های خانوادگی معمولا طرحی اسپرت یا جوان‌پسند ندارند و طوری طراحی شده‌اند که پاسخگوی نیازهای یک خانواده ایرانی باشند، ولی در پژو 207 اس دی و برلیانس اچ 330 شاهد تلفیق جالب توجهی هستیم.

پژو 207 صندوقدار

اگر نگاهی دقیق به پژو 207 صندوقدار بیندازید، خواهید دید که همان پژو 206 سابق است، منتها ایران خودرو برای این که بتواند کهنگی طراحی‌اش را بپوشاند تلاش کرده با نشان دادن چراغ‌های جلو خشن و بال عقب آن را تازه و با طراوت نمایش دهد. البته در این زمینه اندکی موفق عمل کرده و هم اکنون پژو 207 صندوقدار مورد پسند جوانان نیز قرار می‌گیرد.

در کنار این خودروی ایران خودرو، برلیانس H330 قرار دارد که اگرچه دارای ظرافت‌های جوان‌پسندانه نیست، ولی در عوض خطوط روی بدنه آن به‌روز و مدرن هستند و از هر زاویه‌ای که به آنها نگاه کنید، زیبا و جذاب به نظر می‌رسد. یکی از نقاط قوت و مزایای پژو 207 در مقایسه با برلیانس اچ 330 این است که کابین آن به‌روزتر و مدرن‌تر طراحی شده است. یکی از نقاط ضعف کابین برلیانس، طراحی ساده داشبورد آن است.

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، پژو 207 صندوقدار شباهت‌های زیادی با پژو 206 دارد و حتی نسخه مینور آن محسوب می‌شود. اگر برای اولین بار این دو خودرو را کنار هم بگذارید و به آنها نگاهی بیندازید نمی‌توانید آنها را از یکدیگر به خوبی تشخیص دهید. علت این امر آن است که در طراحی پژو 207 هیچ نوآوری خاص یا خلاقیت چشمگیری به وجود نیامده است.

تنها زمانی می‌توانید تفاوت این دو نسخه را دریابید که از نمای جلو و با دقت به چراغ‌های بزرگ و برجسته 207 نگاه کنید. در مجموع چراغ‌های این خودروی فیس لیفت بزرگ‌تر و برجسته‌تر است و خشونت خاصی در آنها دیده می‌شود. در کل طراحان ایران خودرو در این فکر بوده‌اند که با بازی با چراغ‌ها نمای خشن‌تر و جوان‌پسندی به این سدان اعطا کنند. همچنین تفاوت مهم دیگر این است که دو هواکش در گوشه سمت چپ کاپوت این خودرو تعبیه شده است.

برلیانس اچ 330

در مقایسه بین پژو 207 صندوقدار با برلیانس اچ 330 می‌توان گفت که برنده طراحی ظاهری برلیانس H330 خواهد بود. در این قسمت محصول چینی پارس خودرو توانسته گوی سبقت را از رقیب خود برباید و پیشی بگیرد. نکته قابل توجه این است که شاید خودروهای چینی از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با محصولات داخل ایران نداشته باشند، اما بدون شک از نظر طراحی ظاهری این خودروهای تولید داخل هستند که شکست می‌خورند.

ماجرا آنجا خود را به وضوح نشان می‌دهد که بدانیم در ایران با تغییر یک چراغ در خودرو یا اضافه کردن دو هواکش، نام جدیدی روی آن می‌گذارند و قیمت آن را به طرز غیر قابل باوری بالا می‌برند و این در حالی است که چنین تغییراتی در کشورهای دیگر اصلا جزو فیس لیفت یا یک خودروی جدید قرار نمی‌گیرند.

در کل این‌طور می‌توان ارزیابی کرد که برلیانس اچ 330 یک خودروی نسبتا جذاب است و جلوپنجره آن نیز شباهت‌های زیادی با محصولات بی ام و دارد. در اطراف سپر شاهد حجم‌دهی هستیم که حتی گلگیر را نیز درگیر کرده است. همچنین چراغ‌های این خودرو نیز بزرگ است، اما این حجم از چراغ در ترکیب با سایر نقاط خودرو شکیل و زیبا طراحی شده است.

هماهنگی و هارمونی بین خطوط در جای جای این خودرو دیده می‌شود و بارزترین آن خطوط روی کاپوت و هماهنگی آن با جلو پنجره است. حجم‌دهی نیز در بدنه جانبی خودرو همچنان ادامه پیدا می‌کند و گلگیر عقب را نیز درگیر خواهد کرد. علاوه بر این که در نمای جلو چراغ‌های بزرگ تعبیه شده، در نمای پشتی نیز چراغ‌های بزرگی قرار دارند. در مجموع برلیانس چینی یک خودروی ساده، ولی زیبا به شمار می‌رود.

پژو 207 صندوقدار

متاسفانه هم پژو 207 صندوقدار و هم برلیانس اچ 330 در خصوص طراحی کابین داخلی عملکرد خوبی نداشته‌اند. بنابراین نمی‌توان گفت این دو خودرو دارای کابین زیبا و جذابی هستند. در مورد پژو 207 که باید گفت در واقع همان کابین پژو 206 است و تغییرات خاصی در آن وجود ندارد یا به چشم دیده نمی‌شود. برلیانس هم در این باره قدیمی‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

منتها یکی از نقاط قوت برلیانس چینی این است که فضای بیشتری برای سرنشینان دارد و این همان چیزی است که در تمامی پژوهای 206 و 207 معضلی جدی محسوب می‌شود. در خودروی چینی برلیانس سرنشینان می‌توانند به راحتی جابه‌جا شوند و در کل احساس آرامش و راحتی دارند.

تنها نقطه ضعفی که در کابین برلیانس مشاهده می‌شود، کیفیت نامناسب و متریال بی‌کیفیتی است که از جنس پلاستیک سخت خواهد بود. از دیگر مشکلات این خودرو نبود نمایشگر در آن است و تنها چیزی که در آن وجود دارد یک نمایشگر دیجیتال در قسمت میانی داشبورد است. دقیقا تنها عاملی که باعث ظاهر قدیمی کابین شده، همین نمایشگر دیجیتال است. در طرف دیگر ماجرا، آن‌قدر دکمه‌های کنترلی روی این خودرو نصب شده که راننده را گاها گیج می‌کند و در نهایت شاید بتوان گفت رنگ کرم و مشکی داشبورد کمی بر جذابیت آن اضافه کرده است.

مقایسه برلیانس اچ 330 و پژو 207 صندوقدار به لحاظ مشخصات فنی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید یک خودرو برای اغلب مشتریان این است که مشخصات فنی خودرو در چه حدی است و آیا می‌تواند پاسخگوی نیازهای آنها باشد یا خیر! در کل همه چیز بستگی به این دارد که از خودروی خود چه بخواهید. برای مثال اگر جوان هستید و عاشق سرعت و شتاب باید به سراغ خودرویی بروید که پیشرانه‌ای توربوشارژ داشته باشد یا اگر یک خانواده معمولی با نیازهای عادی دارید بهتر است خودرویی را خریداری کنید که دارای موتور تنفس طبیعی است، زیرا استهلاک کمتری دارد.

برلیانس اچ 330

از این نظر می‌توان گفت که پژو 207 صندوقدار مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید کند. مجموع نیروی این خودرو توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. همچنین این سدان جذاب و نسبتا اسپرت در هر 100 کیلومتر حدود 7.3 لیتر سوخت ترکیبی مصرف می‌کند. از طرفی شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این خودرو در عرض 12.6 ثانیه محقق خواهد شد.

در آن سوی میدان با برلیانس H330 سر و کار داریم که مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی شده و حجم آن نیز 1.65 لیتری است. پیشرانه مذکور قادر است نهایتا نزدیک به 114 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این سدان چینی نیز همچون رقیب خود نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 4 سرعته به محور جلو انتقال می‌دهد. برلیانس اچ 330 بیشتر از رقیب خود سوخت مصرف می‌کند و شتاب صفر تا صد آن نیز در مدت زمان بیشتری محقق خواهد شد؛ یعنی در هر 100 کیلومتر حدود 7.8 لیتر بنزین مصرف می‌کند و شتاب 13.1 ثانیه‌ای دارد.

خوشبختانه در زمینه تجربه رانندگی هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند و تفاوت خاصی بین آنها دیده نمی‌شود. هم پژو 207 صندوقدار و هم برلیانس H330 می‌توانند به طور متوسط توانایی‌های یک سدان معمولی را ارائه دهند. ناگفته نماند که اصالت خودروی پژو اروپایی است و از این نظر هندلینگ بهتری نسبت به خودروی چینی برلیانس دارد.

در عوض برلیانس از نظر گیربکس در رده بالاتری قرار می‌گیرد، چرا که جعبه دنده آن ساخت شرکت هیوندای پاورتک است. بنابراین زمانی که با این خودرو دنده‌کشی می‌کنید، همه چیز نرم و هوشمند است و چیزی شما را اذیت نخواهد کرد. در نهایت باید در بخش کیفیت سواری و تجربه رانندگی کفه ترازو را به سمت برلیانس اچ 330 بالا ببریم.

پژو 207 صندوقدار

مقایسه پژو 207 صندوقدار با برلیانس اچ 330 به لحاظ امکانات رفاهی

خوشبختانه در این زمینه هر دو خودرو چیزی کم نمی‌گذارند و امکانات رفاهی و آپشن‌های قابل قبولی را به مشتریان عرضه خواهند کرد. این دو خودرو به نسبت قیمتی که دارند باز هم امکانات خوبی نصیبشان شده و می‌توان از جمله آنها به سیستم مولتی‌مدیا با مانیتور لمسی و نویگیشن، سنسور پارک عقب، مه‌شکن جلو و عقب و فرمان با نیروی کمکی الکتریکی اشاره کرد.

از جمله امکانات اضافه پژو 207 صندوقدار می‌توان به تهویه مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربين ديد عقب و دی‌لایت اشاره کرد و متاسفانه این آپشن‌ها روی برلیانس تعبیه نشده‌اند. در مقابل برلیانس نیز یک‌سری آپشن‌های اضافی دارد که پژو 207 از وجود آنها بی‌بهره است. این امکانات رفاهی عبارتند از: سانروف، کی‌لس استارتر، پاور ويندوز و قابليت تنظيم گودی کمر صندلی راننده.

اگرچه هر دو خودرو امتیاز خوبی در این بخش کسب می‌کنند، اما برلیانس اچ 330 امکاناتی دارد که بیشتر مورد پسند مشتریان قرار می‌گیرند و در کل خودروی آپشنال‌تری به حساب می‌آید. بنابراین وقتی به امکانات هر دوی این سدان‌ها نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که هم پژو 207 صندوقدار و هم برلیانس H330 در یک قسمت دارای برتری هستند و دیگری از آن بی‌بهره است.

همان‌طور که گفتیم برای مثال پژو 207 اس دی مجهز به یک صفحه نمایش 7 اینچی لمسی شده و این در حالی است که برلیانس تنها دارای یک نمایشگر دیجیتالی و قدیمی است. از طرف دیگر برلیانس مجهز به سانروف شده، حال آن که خودروی رقیب آن از چنین آپشنی بهره‌مند نشده است.

پژو 207 صندوقدار

امکانات رفاهی پژو 207 صندوقدار: تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، سیستم روشنایی در روز، مه شکن‌های جلو و عقب، ورودی‌های DVD، GPS ،USB، بلوتوث، بلندگو روی درهای جلو و عقب، تیوتر صوتی جلو، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، رینگ‌های 14 اینچی آلومینیومی، آینه‌های جانبی برقی هم‌رنگ بدنه، چراغ راهنما روی آینه‌های جانبی، سیستم تهویه هوای خودکار، تنظیم دستی صندلی‌های راننده و سرنشین جلو در 4 حالت، پشت سری جلو و عقب قابل تنظیم، شیشه‌های با بالابرهای جلو و عقب برقی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربند سرنشینان عقب 3 نقطه‌ای، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، کروز کنترل (در برخی از تیپ‌ها).

امکانات رفاهی برلیانس H330: تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، مه‌شکن‌های جلو و عقب، سیستم مولتی مدیا مجهز به سیستم رهیاب، 4 بلندگو، 2 عدد تویتر، رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سیستم تنظیم الکتریکی هوای ورودی، تنظیم صندلی راننده در 8 حالت به همراه تنظیم گودی کمر، صندلی‌های عقب تاشو، شیشه‌های با بالابرهای برقی جلو و عقب، سنسور دنده عقب، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، هشدار دهنده روشن بودن چراغ‌ها، سانروف برقی، قفل مرکزی با ریموت کنترل، باز شدن خودکار درها در هنگام تصادف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری، تنظیم نور صفحه کیلومتر.

مقایسه برلیانس اچ 330 و پژو 207 صندوقدار به لحاظ نکات ایمنی

متاسفانه برعکس امکانات رفاهی مناسب و قابل قبولی که هر دو خودرو دارند در زمینه تجهیزات ایمنی ضعیف عمل کرده‌اند. در واقع شرکت‌های سازنده این دو خودرو ترجیح داده‌اند بیشتر روی امکانات رفاهی کار کنند و دیگر مبحث مهم ایمنی را از یاد برده‌اند و زمان زیادی صرف طراحی و پیاده‌سازی این بخش نکرده‌اند.

بنابراین همان‌گونه که فهمیدیم این دو خودرو امکانات ایمنی عجیب و غریبی به همراه خود ندارند و این آپشن‌ها همانی هستند که روی خودروهای معمولی دیده می‌شوند. از جمله تجهیزات ایمنی این دو خودرو می‌توان به ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و 2 ایربگ اشاره کرد.

برلیانس اچ 330

البته پژو 207 صندوقدار علاوه بر این ترمزها مجهز به یک ترمز کمکی دیگر نیز هست که امتیاز مثبتی برای آن در رقابت با برلیانس محسوب می‌شود. خوشبختانه در مورد ترمزهای عقب باید گفت در هر دو خودرو شاهد دیسکی بودن ترمزها هستیم و دیگر خبری از ترمز کاسه‌ای نیست. متاسفانه در رابطه با این دو خودرو تست ایمنی خاصی منتشر نشده که حداقل به آنها استناد کنیم و از این جهت نمی‌توان کاری کرد.

امکانات و تجهیزات ایمنی پژو 207 صندوقدار شامل 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل (ABS ، EBD و EBA)، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی توپر می‌شود. همچنین برلیانس H330 نیز مجهز به 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده، ترمزهای عقب دیسکی و سیستم ترمز ضد قفل ABS+EBD خواهد بود.

مقایسه پژو 207 صندوقدار و برلیانس اچ 330 به لحاظ تجربه رانندگی

این که وارد خودرو شوید و آن را روشن کنید و تجربه خوبی از رانندگی با آن در یاد و خاطره‌تان بماند مطلب بسیار مهمی است و باید بررسی شود. از جمله مزایای پژو 207 اس دی نسبت به برلیانس چینی می‌توان به فرمان برقی آن اشاره کرد. این فرمان خوشبختانه دارای نرمی بیشتری نسبت به فرمان‌های هیدرولیک است و رانندگی با آن لذت‌بخش‌تر از هر زمانی خواهد شد.

البته باید دقت داشته باشید که هر چه پای خود را بیشتر روی پدال گاز فشار دهید، نرمی فرمان نیز کمتر می‌شود؛ چرا که مطابق استانداردهای بین‌المللی باید با افزایش سرعت، ثبات و کنترل خودرو بیشتر شود. اگرچه این خودرو دارای حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت است، اما توجه داشته باشید که نه این خودرو توان چنین سرعتی را دارد و نه جاده‌های کشور!

پژو 207 صندوقدار

در مجموع باید به سراغ برلیانس اچ 330 رفت و این‌طور جمع‌بندی کرد که این سدان چینی در شتاب‌گیری اولیه کندتر از حد معمول عمل می‌کند. علت این کندی را باید در وزن این خودرو جستجو کرد. ولی در عوض شتاب‌گیری ثانویه این خودرو نسبت به شتاب‌گیری اولیه آن بهتر است. همچنین یکی از مزایای این خودرو همان‌طور که گفتیم گیربکس آن است که در هماهنگی کامل با موتور قرار دارد.

در این جعبه دنده نه تعویض دنده با مشکلی انجام می‌شود و نه ضربه‌ای به کابین وارد می‌شود و این به دلیل سیستم تعلیق خوب برلیانس است. در نتیجه با عبور از دست‌اندازها و برآمدگی‌های دیگر خودرو مقاومت خود را حفظ می‌کند و جلوی ضربات محکم را می‌گیرد.

سخن پایانی

یکی از مزایای دائمی و همیشگی که خودروهای تولید داخل نسبت به خودروهای چینی دارند، بحث خدمات پس از فروش آنها است؛ چرا که قطعات این خودروها در ایران به وفور یافت می‌شود و البته که بازار دست دوم فروشی این خودروها نیز در ایران بسیار بیشتر از خودروهای چینی و خارجی است.

اوضاع بازار برلیانس و پژو 207 صندوقدار نیز به همین ترتیب است و شاید بتوان گفت که بازار برلیانس نسبت به سایر خودروهای چینی بهتر است، اما باز هم این خودروی داخلی پژو 207 اس دی است که برتر از رقیب خود ظاهر شده است. همچنین از نظر قطعات فنی باز هم برتری با پژو است، چرا که قطعات آن در داخل وجود دارد و قطعات خودروی برلیانس به علت در دسترس نبودن قیمت بیشتری دارند.

در کل می‌توان به عنوان حسن ختام این مقاله گفت که خودروی پژو 207 چون بازار خدمات پس از فروش گسترده‌تری دارد و بازار دست دوم فروشی آن نیز داغ‌تر است، توانسته نظر جوانان را بیشتر به خود جلب کند و مشکل کمبود فضای کابین آن نیز در درجه اول نیازهای آنها به شمار نمی‌رود.

از طرفی خودروی سدان برلیانس اچ 330 به این علت که فضای بزرگ‌تری دارد و برای خانواده‌ها مناسب است، می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های ایرانی باشد. بنابراین همان‌طور که دریافتید بهتر است هر مشتری با توجه به نیازهای خود دست به انتخاب بزنند.