پیکاپ زامیاد زاگرس

پیکاپ زامیاد زاگرس ؛ وانت چینی جدید سایپا به زودی در بازار + مشخصات و امکانات

در این مطلب قصد داریم به معرفی مشخصات فنی و امکانات رفاهی وانت پیکاپ زامیاد زاگرس بپردازیم و جزئیات این وانت چینی سایپا را شرح دهیم.

شرکت سایپا از آن دست خودروسازهایی است که توانایی تولید خودرو به روش قطعات CKD را دارد و این مزیت مهمی برای آن محسوب می‌شود. سال گذشته مدیرعامل سایپا در خبری اعلام کرد که قرار است شاسی بلند جدیدی از گروه خودروسازی فودای را روانه بازار کند و نام آن را لندفورت بگذارد.

البته قرار بر این بود که لندفورت در ایران با نام زامیاد تیوان رونمایی شود، ولی خب از همان زمان به بعد دیگر خبری از رونمایی یا عرضه این خودرو مطرح نشد و همه چیز تا به امروز به دست فراموشی سپرده شد؛ اما در حال حاضر به نظر می‌رسد به جای رونمایی شاسی بلند زامیاد تیوان قرار است سایپایی‌ها به معرفی و عرضه پیکاپ آن با نام زامیاد زاگرس بپردازند.

پیکاپ زامیاد زاگرس و مشخصات کلی آن

همان‌طور که گفتیم زمانی قرار بود خودروی فودای اف 22 وارد ایران شود و جای خالی یک شاسی بلند باکیفیت را برای مشتریان ایرانی پر کند. در آن برهه آقای سلیمانی مدیرعامل شرکت سایپا بود و از گروه خودروسازی زامیاد در سال 99 عکس‌های جالب توجهی منتشر شد که نشان می‌داد پیکاپ فودای اف 22 به شرکت زامیاد تحویل داده شده است.

پیکاپ زامیاد زاگرس

مدتی بعد از آن که تصاویر جدیدی از این خودرو منتشر شد، تصاویری دیگری هم به دست ما رسید و اگرچه به نسخه دو کابین آن پرداخته بود، اما به هر حال این تصویر جاسوسی از یک پیکاپ چینی توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد. پس از آن یک عکس دیگر منتشر شد که نشان می‌داد سایپایی‌ها در صدد بر آمده‌اند تا تست‌های فنی این خودرو را کامل کنند.

در همین راستا انتظارات از نسخه دو کابین این خودرو نیز بالا رفت و تقریبا می‌توان گفت همگی منتظر عرضه دو نسخه از یک پیکاپ جذاب بودیم؛ ولی متاسفانه مثل همیشه سنگ بزرگی جلوی پای سایپا گذاشته شد که نتوانست به بهانه آن کار نیمه تمامش را تمام کند.

در آن هنگام که شرکت زامیاد مشغول بازارسنجی این خودرو بود تا بتواند آن را به سرعت راهی بازار کند، شرکت ماموت خودرو تصمیم گرفت برادر دو قلوی آن پیکاپ یعنی دایون وای 5 را با نام کلوت مکث موتور روانه بازار ایران کند. پای این خودرو در سال 1400 به بازار داخلی ما باز شد و توانست مورد توجه پیکاپ‌دوستان قرار بگیرد. از طرف دیگر جالب این بود که برادر دیگر زامیاد تیوان یعنی دایون وای 5 هم توسط شرکت خودروسازی ایلیا موتور عرضه شد، ولی باز هم تیوان سایپا نیامد!

زامیاد زاگرس در راه بازار

همان‌طور که احتمالا حدس می‌زنیم، نام شرکت فودای برای خیلی از دوست‌داران خودرو ناآشنا است، ولی شاید بد نباشد که بدانید از سال‌های گذشته تا به امروز فودای در بازار ما حضور داشته و با شرکت زامیاد همکاری‌های زیادی داشته و حتی زامیاد پادرا و نسخه فیس لیفت آن زامیاد پادرا پلاس با کمک فودای راهی بازار شده است. این دو خودرو در بازار چین با نام فودای اف 16 تولید می‌شوند. حتی زامیاد کارون که به احتمال زیاد در سال جاری تولید و راهی بازار خواهد شد، نسخه دو کابین فودای اف 16 است.

پیکاپ زامیاد زاگرس

اگر بخواهیم به طور دقیق اما خلاصه ماجرای عرضه زامیاد کارون را توضیح دهیم باید بگوییم که شرکت خودروسازی سایپا قصد داشت طی یک همکاری با دانگ فنگ اقدام به مونتاژ خودروی پیکاپ ریچ پلاس کند؛ اما هنگامی که با این کمپانی توافق نکرد و به نتیجه نرسید، تصمیم گرفت به سراغ فودای برود و نسخه دو کابین فودای F16 را تولید کند تا بتواند با این کار همچنان در بازار پیکاپ‌های دو کابین، جایگاه خود را حفظ کند.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی زامیاد زاگرس چیست؟

لازم به ذکر است که پیکاپ زامیاد زاگرس که در بازار چین با نام فودای F22 عرضه می‌شود مجهز به سه موتور مختلف است و چینی‌ها می‌توانند هر یک از این سه پیشرانه را سفارش دهند. اولین موتور این خودرو حجم 1.9 لیتری دارد و نوع سوخت آن توربو دیزل خواهد بود. این پیشرانه قادر است حداکثر قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن‌متر را تولید کند. مصرف سوخت آن به طور ترکیبی 8.3 لیتر است و نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک انتقال می‌دهد.

دومین موتور این خودرو حجم 2.4 لیتری دارد و نوع سوخت آن بنزینی است. این پیشرانه می‌تواند حداکثر قدرت 136 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن‌متر را تولید کند. این موتور به صورت ترکیبی 10.4 لیتر بنزین مصرف می‌کند و گیربکس آن 5 سرعته خواهد بود.

اما سومین پیشرانه این خودرو که قابل سفارش است، نسخه 2.8 لیتری دیزلی آن است که می‌تواند نهایتا قدرت 102 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن‌متر را تولید کند، 8.3 لیتر سوخت مصرف می‌کند و گیربکس آن نیز 5 سرعته است.

پیکاپ زامیاد زاگرس

اگرچه هنوز مشخص نیست که کدام نوع موتور برای بازار ایران در نظر گرفته شده، اما می‌توان حدس زد که موتور 2.4 لیتری برای بازار داخلی ما نصب شود. این احتمال از آنجا می‌آید که سایپا تاکنون فقط روی خودروی نیسان زامیاد از سوخت دیزلی استفاده کرده و به نظر می‌رسد برای پیکاپ زامیاد زاگرس از سوخت دیزلی استفاده نکند و همان نسخه بنزینی که پیشرانه 2.4 لیتری دارد را برگزیند.

این موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی است و پیش‌تر روی خودروهایی نظیر آمیکو آسنا دنده‌ای، بهمن کاپرا 2 و فوتون لند تعبیه شده است. همان‌طور که انتظار داریم این خودروی پیکاپ دو دیفرانسیل است و سه حالت انتقال نیرو برای آن در نظر گرفته شده است: وضعیت 2H یا دیفرانسیل عقب سبک، 4H یا دو دیفرانسیل سبک و 4L یا دو دیفرانسیل سنگین.

امکانات رفاهی این خودرو نیز شامل قفل دیفرانسیل الکتریکی محور عقب (احتمالی)، مانیتور لمسی همراه با TPMS، تنظیم الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع، تریم چرمی صندلی‌ها و فرمان، حالت‌های دیفرانسیل 4L، 4H و 2H، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو، دوربین دید عقب، رینگ‌های آلومینیومی، شیشه بالابرهای برقی درها و تنظیم برقی زوایای آینه‌های جانبی می‌شود.

سخن پایانی

درست است که نمی‌دانیم پیکاپ زامیاد زاگرس در نسخه تک کابین عرضه می‌شود یا دو کابین، اما این نکته مهم را می‌دانیم که این پیکاپ جدید هم باید با خودروهایی نظیر دایون وی 5 رقابت کند و هم با وانت‌های چینی که از جمله مهم‌ترین آنها کی ام سی تی 8 کرمان موتور و نسخه توربوشارژ آمیکو آسنا اتومات هستند.

پیکاپ زامیاد زاگرس

در کنار این خودروها می‌توان به محصولاتی مانند کاپرا 2 بهمن موتور، فوتون تونلند یورو 5 ایران خودرو، یوآز پیکاپ سروش دیزل و آمیکو آرتیستون ارس خودرو نیز اشاره کرد. در خصوص قیمت زامیاد زاگرس باید گفت که قیمت آن در کشور چین بستگی به این دارد چه موتوری روی آن باشد و چه سیستم محرکه‌ای را انتخاب کنیم.

به طور کلی قیمت این خودرو از 12 هزار دلار شروع می‌شود و به 21 هزار دلار نیز خواهد رسید. بنابراین می‌توان گفت در صورتی که نسخه بنزینی این خودرو در ایران تولید شود باید منتظر قیمت حدود 800 تا 900 میلیون تومان برای آن بود.