جیمز وب قدیمی ترین کهکشان

تلسکوپ جیمز وب قدیمی ترین کهکشان جهان را کشف کرد

تلسکوپ جیمز وب موفق شد قدیمی ترین کهکشان جهان را کشف کند. تولد این کهکشان به ۳۰۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ بازمی‌گردد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب قدیمی ترین کهکشان شناخته شده در کیهان را پیدا کرده است. مجموعه ستارگانی که با نام GLASS-z13 شناخته می‌شوند، قدمتی 13.8 میلیارد ساله دارند. به عبارتی این کهکشان، 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ تشکیل شده است.

کشف قدیمی ترین کهکشان جهان ما را به روایت بیگ بنگ نزدیک می‌کند

تلسکوپ 10 میلیارد دلاری جیمز وب توانسته است کهکشان GLASS-z13 را که تنها حدود 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ متولد شده، به تصویر بکشد.

با این دستاورد، رکورد قبلی که در اختیار تلسکوپ فضایی هابل قرار داشت، شکسته شد. این تلسکوپ افسانه‌ای موفق شده بود از کهکشان GN-z11 که 400 میلیون سال پس از تولد کیهان تشکیل شده بود عکس برداری کند.

جیمز وب قدیمی ترین کهکشان

محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیت سونین در ماساچوست، تصویر کهکشان دیگری به نام GLASS-z11 را نیز مشاهده کردند.

هر دو کهکشان دارای جرمی معادل یک میلیارد خورشید هستند؛ یعنی دقیقا همان چیزی که از یک کهکشان با قدمت 500 میلیون سال انتظار می‌رود. این موضوع می‌تواند نشان دهد که ستارگان حتی زودتر از آنچه دانشمندان فکر می‌کنند، شکل گرفته‌اند.

ضمنا این دو کهکشان در مقایسه با کهکشان راه شیری که 100 هزار سال نوری قطر دارد، به شدت کوچکتر هستند. عرض GLASS-z13 تقریباً 1600 سال نوری است؛ در حالی که GLASS-z11 حدود 2300 سال نوری پهنا دارد.

روهان نایدو، دانشجوی فارغ‌التحصیل از دپارتمان نجوم می‌گوید:

ما دو نامزد قانع‌کننده برای این دو کهکشان بسیار دور پیدا کرده‌ایم. اگر این کهکشان‌ها در فاصله‌ای که ما حدس زده‌ایم، قرار داشته باشند جهان در آن نقطه، تنها چند صد میلیون سال قدمت دارد.

این امکان وجود دارد که تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند فواصل دورتر را هم ببیند و کهکشان هایی را کشف کند که تنها 200 میلیون سال قدمت دارند. اگر این اتفاق رخ دهد، گامی مهم در تحقق هدف تلسکوپ جیمز وب برای ترسیم تاریخچه کیهانی برداشته می‌شود.

علاوه بر کهکشان‌های ذکر شده، تلسکوپ فضایی جیمز وب مشاهدات متعدد دیگری هم از زمان پرتاب در کریسمس 2022 انجام داده است؛ از جمله ثبت عکس‌هایی از سحابی‌های کارینا و حلقه جنوبی، مجموعه‌ای از کهکشان‌ها به نام پنج قلوی استفان و طیفی نوری از سیاره فراخورشیدی WASP – 96b.

لازم به ذکر است که ناسا به تازگی، اولین تصاویر از سیاره مشتری و قمرهایش را که توسط این تلسکوپ گرفته شده، در اختیار عموم قرار داده است.