مینی هاچ بک برقی دانگ فنگ نانو باکس

دانگ فنگ نانو باکس؛ ارزان‌ترین مینی هاچ بک برقی چینی و محصول احتمالی بهمن موتور + ویدیو

دانگ فنگ نانو باکس، یک خودرو برقی در سگمنت مینی هاچ بک است که با طول کمتر از چهار متر و قیمت زیر 10 هزار دلار، بهترین گزینه برای یک ماشین درون شهری و شهرهای بدون جای پارک خواهد بود. پس این شما و این Dongfeng Nano Box.

معضل پیدا کردن جای پارک و هزینه‌های بالای سوخت، ساکنین شهرهای شلوغ و پرجمعیت را به خرید خودروهای کوچک و برقی وادار کرده است. امروز به سراغ یکی از بهترین هاچ بک‌های جمع و جور چینی از برند خوش سابقه‌ی دانگ فنگ می‌رویم اما قبل از آن که به بحث‌های تخصصی و مشخصات فنی و قیمت این مینی هاچ بک فوق اقتصادی برسیم، از شما دعوت می‌کنیم تا طی یک ویدیو جذاب و کامل، دانگ فنگ Nano Box را بهتر ببینید.

معرفی دانگ فنگ نانو باکس

این خودرو در حقیقت یکی از پروژه‌های مشترک رنو و دانگ فنگ است که نسخه بنزینی آن با نام «رنو Kwid» و نسخه برقی آن با نام «رنو سیتی KZE» طراحی شده بود و حتی با اسم «داچیا اسپرینگ» (Dacia Spring)، توانست تا فروش نسبتا موفقی را در بازار اروپا شرقی کسب کند. البته نانو باکس را می‌توان به نوعی نسخه بهبود یافته یا حتی فیس لیفت رنو Kwid دانست. در تصاویر زیر می‌توانید این خودرو را ببینید.

در ادامه با طراحی ظاهری، مشخصات فنی، قیمت و تاریخ ورود به بازار دانگ فنگ نانو باکس آشنا خواهیم شد و در پایان به احتمال واردات این خودرو به ایران توسط گروه بهمن موتور، نگاهی خواهیم داشت.

طراحی ظاهری و ابعاد

ما در مورد یک مینی هاچ بک الکتریکی صحبت می‌کنیم پس انتظار یک خودرو جادار را نداشته باشید. در همین راستا باید بگوییم که ابعاد دانگ فنگ نانو باکس شامل 3732 میلی متر طول، 1579 میلی متر عرض و 1515 میلی متر ارتفاع می‌شود. به علاوه فاصله محوری 2423 میلی متری هم از فضای کوچک کابین خبر می‌دهد.

در نمای کناری، رینگ‌های 15 اینچی و فلاپ‌های مشکی رنگی را داریم که چهره یکدست دانگ فنگ نانو باکس را تقریبا عوض کرده‌اند. دستگیره‌های درب نیمه مخفی هم یکی دیگر از ویژگی‌های این مینی هاچ بک چینی است. همچنین فاصله لاستیک‌ها با گلگیرها هم یکی دیگر از نکات قابل توجه محسوب می‌شود که شاید سواری نرمی را وعده دهد اما تکان‌های عرضیِ آن در سرعت‌های بالا، سرنشینان را کلافه خواهد کرد.

زمانی که از جلو به دانگ فنگ نانو باکس نگاه می‌کنیم، یک جلو پنجره یک تکه با چراغ‌های دو قسمتی را داریم و کمی پایین‌تر، به هدلایت‌های بزرگ و مستطیلی شکل می‌رسیم. همچنین یک ال ای دی DLR و یک نوار کرومی هم در وسط چراغ‌های اصلی قرار گرفته است و در پایین آن، درگاه شارژ را می‌بینیم. هواکش اتاق و لیپ سپر هم در این قسمت قرار گرفته‌اند.

اما نمای پشت دانگ فنگ نانو باکس، دقیقا جایی است که رنو بودن این هاچ بک جمع و جور الکتریکی را در ذهن شما حک می‌کند.

در این قسمت علاوه بر چراغ‌‌های خطر ساده و سپر و دیفیوزر دو رنگ، یک دوربین عقب پارک را هم داریم و متاسفانه هیچ خبری از سنسورهای پارک نیست. در پایان به ریل‌های سقفی نگاهی خواهیم داشت که شاید نمای کراس اورها را در ذهن شما پدید بیاورند و شما را گول بزنند!

کابین ساده با دو نمایشگر

تریم اصلی کابین از رنگ‌های آبی روشن و پلاستیک‌های مشکی تشکیل شده است و به جز دو نمایشگر و دکمه‌های مربوط به سیستم تهویه هوا، واقعا چیز دیگری به چشم نمی‌آید؛ البته اگر طرفدار طرح‌های کلاسیک هستید، می‌توانید تریم سفید و مشکی با طراح چوب را هم انتخاب کنید. در وسط داشبورد، نمایشگر دیجیتال سیستم مولتی مدیای 10 اینچی را داریم و در سمت چپ آن، صفحه نمایش دیجیتال پشت آمپر 7 اینچی را می‌بینیم. فرمان سه پره هم شما را به کابین خودروهای ده سال قبل پرتاب می‌کند.

همچنین سیستم مولتی مدیای دانگ فنگ نانو باکس از طریق برنامه مخصوص به خود می‌تواند قابلیت‌هایی مثل باز کردن خودکار درب‌ها و تنظیم سیستم تهویه هوا از راه دور، پیدا کردن خودرو و اطلاع از میزان شارژ باتری‌ها و دیاگ ابتدایی را در اختیار راننده قرار دهد. از دسته‌های راهنما، برف پاک کن و چراغ‌های معمولی که عبور کنیم، کنسول وسطی را می‌بینیم که به جز کنترلر دنده و یک جالیوانی، چیز دیگری برای ارائه ندارد. کنترلر دنده هم به جز سه حالت خلاص، حرکت و دنده عقب، حالت دیگری ندارد.

فقدان سانروف؛ روکش‌های درب پلاستیکی و دکمه‌های فیزیکی برای سیستم تهویه هوا، فاکتورهای هستند که قیمت دانگ فنگ نانو باکس را پایین نگه داشته‌اند. همچنین بر خلاف اینکه با یک خودرو تمام برقی طرف هستیم، اما از استارت دکمه‌ای هم خبری نیست و این موضوع، واقعا مغز ما را منفجر کرده است. البته چنین شاهکارهایی برای کاهش هزینه‌های تولید، اصلا از رنو و دانگ فنگ بعید نیست!  حتی دریچه‌های سیستم تهویه هوا هم کاملا آشنا هستند و مخصوصا ما ایرانی‌ها، آن‌ها را در تمام محصولات اقتصادی رنو مثل داستر، ساندرو و تندر 90، دیده بودیم. حتی دکمه‌های شیشه‌های برقی هم به وسط داشبورد منتقل شده‌اند و شاید در این خودرو برقی هم دوباره شاهد شاهکار راهنماهای تندر 90 و ساندرو باشیم!

صندلی‌های ردیف عقب هم از قابلیت خم شدن به صورت 60:40 بهره می‌برند و فضای صندوق عقب را دو برابر می‌کنند. اما کمبود فضای پا در این قسمت، کاملا به چشم می‌آید و سقف بلند آن، اصلا چیزی را اصلاح نمی‌کند.

مشخصات فنی و قیمت دانگ فنگ نانو باکس

در پایین‌ترین بخش از شاسی این مینی هاچ بک خوش ساخت چینی، پکیج باتری‌های لیتیوم یون 27.2 کیلو وات ساعتی را داریم که طبق تست‌های موسسه CLTC می‌توانند با هر بار شارژ شدن، 331 کیلومتر راه را طی کنند. همچنین این باتری‌ها از قابلیت شارژ سریع هم بهره می‌برند و در عرض 30 دقیقه، از 30 درصد به 80 درصد می‌رسند؛ اما این کار با شارژرهای معمولی، حداقل 4 ساعت زمان می‌برد.

در محور جلویی هم، یک موتور الکتریکی آهنربای دائمی سنکرون با قدرت 33 کیلو وات (45 اسب بخار) و 125 نیوتن متر گشتاور را داریم. همچنین باید بدانید که دانگ فنگ نانو باکس در سه تریم مختلف و در بازه قیمت 9.7 تا 10.6 هزار دلار، تا دو ماه دیگر به بازار خواهد آمد.

احتمال واردات دانگ فنگ نانو باکس به ایران

مدت‌های زیادی است که بازار خودرو ایران، از فقدان یک مینی هاچ بک خوش ساخت رنج می‌برد. امروزه اگر به این سگمنت علاقه داشته باشید، باید به سراغ تویوتا یاریس بروید که با اسم ژاپنی خود، هزینه‌ی خرید بالایی را به شما تحمیل می‌کنند. کیا پیکانتو و هیوندای i10، گزینه‌های دیگری هستند که به عقیده‌ی بسیاری از افراد، اصلا ارزش خرید ندارد. نهایتا به رنو ساندرو می‌رسیم که شاید از ارزش خرید بالایی برخوردار باشد اما چهره قدیمی و کابین کسل کننده آن، روح و روان شما را آزار خواهد داد.

پس با یک حساب و کتاب ساده می‌توان گفت که گروه بهمن یعنی نماینده انحصاری دانگ فنگ در ایران با وارد کردن دانگ فنگ نانو باکس می‌تواند گام بزرگی در جهت جان بخشی به بازار کساد مینی هاچ بک‌ها بردارد. البته تا اینجای کار، فعلا دست خودروهای برقی چینی از بازار ایران کوتاه مانده است.