شارژ گوشی هوشمند

چرا هیچوقت نباید بگذارید شارژ گوشی هوشمند شما به 0 درصد برسد؟

اگر مدام بگذارید شارژ گوشی هوشمند شما به صفر برسد، روش خوبی را برای خراب کردن باتری آن در پیش گرفته‌اید. در این مقاله درباره سیکل باتری و نحوه‌ی درست شارژ کردن موبایل صحبت می‌کنیم.

تمام شدن شارژ گوشی هوشمند در میانه روز، می‌تواند آزار دهنده باشد؛ اما شما می‌توانید با ترک عادت‌های غلط، دوام باتری گوشی خود را افزایش دهید. یکی از این عادت‌ها، کار کردن با گوشی تا خالی شدن کامل باتری و خاموشی آن است. تغییر این رویه، ظرفیت باتری را برای مدت بیشتری حفظ خواهد کرد.

باتری گوشی های موبایل، عمدتا از نوع لیتیوم-یون است و به علت ساختار خاص شیمیایی آن‌ها، تا ابد سالم باقی نمی‌مانند. محدودیت طول عمر این باتری‌ها، به معنای ضعیف شدن تدریجی آن‌ها به محض نخستین استفاده است. هر چه بیشتر در حال استفاده باشند، زودتر فرسوده می‌شوند و شارژ شدنشان هم بیشتر طول می‌کشد. اما چرا باید از صفر شدن شارژ باتری گوشی اجتناب کنیم؟

عمر باتری گوشی هوشمند وابسته به سیکل شارژ است

طول عمر باتری گوشی، مستقیما به تعداد چرخه‌های شارژ آن بستگی دارد. سیکل یا چرخه شارژ، به دفعات شارژ شدن یک باتری لیتیوم-یونی از صفر تا 100 درصد گفته می‌شود. هر چه بیشتر به طور کامل شارژ شوند، ساختار شیمیایی این باتری‌ها بیشتر به سمت تجزیه پیش می‌رود. البته به طور میانگین، 400 تا 500 سیکل شارژ نیاز است تا باتری گوشی شما غزل خداحافظی را بخواند.

شارژ گوشی هوشمند

اما برای طول عمر بیشتر باتری، چه باید کرد؟ نخست اینکه از شارژ کردن کامل گوشی، خودداری کنید. بعضی از تولیدکنندگان نظیر گوگل، قابلیتی را در گوشی‌های خود گنجانده‌اند که مثلا هنگام اجرای گیم، مانع از فول شارژ شدن باتری می‌شود. به طور کلی، بهتر است نگذارید درصد شارژ از 20 درصد کمتر و از 80 درصد بیشتر شود.

اقدام موثر دیگر این است که گوشی خود را در معرض دمای بالا قرار ندهید. به یاد داشته باشید که دمای بهینه برای باتری گوشی های هوشمند، صفر تا 35 درجه سانتی‌گراد است و حرارت، از طول عمر آن‌ها می‌کاهد.

همچنین می‌توانید برای شارژدهی و طول عمر بیشتر باتری، حالت ذخیره انرژی را از تنظیمات گوشی خود، فعال کنید.