رفع مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل

آموزش رفع مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل

یکی از مشکلات رایجی که کاربران با آن مواجه می‌شوند شارژ نشدن گوشی است. برای رفع این مشکل می‌توانید از راه حل‌های موجود در این پست کمک بگیرید.

گوشی‌ هوشمند وسیله ارتباط ما با دیگران است، اما اگر این وسیله ارتباطی با مشکلاتی مثل شارژ نشدن مواجه شود، باید علت را پیدا کرده و آن را رفع کنیم. فرقی نمی‌کند که آن یک گوشی پرچمدار 5G باشد یا یک مدل پایین رده اقتصادی، در هر صورت برای اطمینان از سلامت باتری تلفن هوشمند اندرویدی خود، بهتر است آن را به صورت منظم بررسی کنید.

روش‌های رفع مشکل شارژ نشدن گوشی

شارژ نشدن گوشی می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل رفع هستند. در این جا می‌خواهیم به آموزش رفع مشکل شارژ نشدن گوشی‌های موبایل بپردازیم و راه حل‌های مناسبی برای حل این مسئله به شما ارائه کنیم.

۱- گوشی خود را ری‌استارت کنید

قبل از انجام هر کاری، ابتدا بهتر است که گوشی خود را ری‌استارت کنید. ممکن است شارژ نشدن تلفن شما به دلیل مشکلات نرم افزاری باشد و یک ری‌استارت ساده بتواند این مشکل را رفع کند. اگر گوشی شما اندرویدی است، آن را روی حالت Safe mode ری‌استارت کنید. با این کار دستگاه شما بدون برنامه‌های متفرقه راه اندازی می‌شود. در این صورت شما می‌فهمید که مشکل از برنامه‌های متفرقه و نرم افزارهایی که دانلود کرده‌اید بوده یا خیر.

۲- کابل شارژ، آداپتور و پریز برق را بررسی کنید

یکی از اصلی‌ترین دلایل شارژ نشدن گوشی، خراب بودن کابل شارژ است. پس اگر با چنین مشکلی مواجه شده‌اید، بهتر است کابل شارژ خود را بررسی کنید. حتی اگر خراش یا آسیبی روی کابل ندیدید، برای اطمینان بیشتر گوشی خود را با استفاده از کابل دیگری به شارژ بزنید تا از سالم بودن کابل مطمئن شوید.

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل

اگر مشکل همچنان پابرجا بود، پریز برقی که شارژر خود را به آن وصل کرده‌اید بررسی کنید. برای این کار کافیست که شارژر خود را به پریز برق دیگری بزنید. ممکن است برخی از پریز‌ها قدرت و ولتاژ کافی را ارائه نکنند.

برای شارژ کردن گوشی خود باید از آداپتور و کابل شارژ مناسب استفاده کنید. شاید شارژرها و کابل‌ها از نظر ظاهری یکسان بنظر برسند، اما ممکن است بین کیفیت و سرعت شارژ آن‌ها تفاوت‌ زیادی وجود داشته باشد. پس بهتر است از کابل شارژی که هنگام خرید در جعبه گوشی شما قرار داشت استفاده کنید و برای آن یک آداپتور با کیفیت و سازگار با آن بخرید. بهترین شارژرها از استانداردهای ضروری و مهمی مثل USB Power Delivery و Power Supply پشتیبانی می‌کنند.

۳- پورت شارژ گوشی را تمیز کنید

اکثر گوشی‌های هوشمند در برابر نفوذ گرد و غبار و آب محافظ دارند، اما روی پورت شارژ آن‌ها هیچ کاور و پوششی وجود ندارد. از این رو پورت گوشی‌های هوشمند به راحتی در معرض نفوذ ذرات گرد و غبار قرار می‌گیرند که همین می‌تواند دلیل شارژ نشدن گوشی باشد. برای رفع چنین مشکلی باید با استفاده از جریان هوا با سرعت بالا یا یک برس نرم داخل آن را تمیز کنید.

اگر نمی‌توانید به داخل پورت USB-C یا لایتنینگ دسترسی پیدا کنید، از یک گیره کاغذ، خلال دندان یا هر شی نازک دیگری استفاده کنید. به آرامی آن را داخل پورت کنید تا گرد و غبار و کثیفی‌های داخل آن خارج شوند. فقط حواستان باشد که با آن شی تیز چیزی را نخراشید و به آرامی آن را تمیز کنید.

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل

۴- مطمئن شوید که آب داخل پورت شارژ آن نفوذ نکرده است

اگر درگاه شارژ گوشی خیس شود، گوشی شارژ نمی‌شود. گوشی‌های آیفون و اندرویدی وجود آب و رطوبت در پورت شارژ خود را تشخیص می‌دهند و بلافاصله اتصالات لوازم جانبی را غیرفعال می‌کنند. این ویژگی ایمنی از دستگاه در برابر آسیب و نفوذ آب محافظت می‌کند. آب درون پورت بایستی خود به خود در عرض چند ساعت خشک شود. همچنین می‌توانید از باد خنک و کم سرعت سشوار استفاده کنید و آن را به طرف پورت شارژ بگیرید تا آب درون آن خشک شود.

۵- نرم افزار گوشی خود را آپدیت کنید

با به‌روزرسانی گوشی خود به آخرین نسخه نرم افزاری، ممکن است مشکل شارژ نشدن گوشی شما برطرف شود. گاهی اوقات اشکالات نرم افزاری می‌توانند در فرآیند شارژ اختلال ایجاد کنند. از این رو به‌روزرسانی‌ها این اشکالات را رفع می‌کنند و سرعت شارژ را افزایش می‌دهند.

با این حال، فقط در صورتی می‌توانید گوشی خود را آپدیت کنید که باتری کافی برای این کار مانده باشد. اگر باتری گوشی شما کم باشد، در این صورت با این کار همان مقدار هم کاملا خالی می‌شود و گوشی شما خاموش شده و کاملا غیر قابل استفاده می‌شود.

بررسی به‌روزرسانی گوشی‌های اندرویدی

در اینجا نحوه به‌روزرسانی‌های گوشی گوگل پیکسل را آورده‌ایم، اما ممکن است این مراحل در سایر گوشی‌های اندرویدی متفاوت باشد:

  1. وارد تنظیمات گوشی شوید.
  2. وارد بخش System شده و روی System Update ضربه بزنید.
  3. گزینه Check for updates را انتخاب کنید.

بررسی به‌روزرسانی گوشی‌های آیفون

با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید به‌روزرسانی‌های آیفون خود را بررسی کنید:

  1. وارد تنظیمات گوشی خود شوید.
  2. روی گزینه General ضربه بزنید.
  3. گزینه Software Updates را انتخاب کنید. اگر آپدیتی در دسترس بود، آن را دانلود کنید.

۶- گوشی خود را بدون قاب شارژ کنید

استفاده از یک قاب محافظ بی‌کیفیت می‌تواند باعث شارژ نشدن گوشی شما شود. به عبارت ساده‌تر اگر قاب گوشی که از آن استفاده می‌کنید خیلی ضخیم با حجیم باشد، ممکن است مانع اتصال صحیح کابل به درگاه شارژ شود. اگر قاب گوشی شما آسیب دیده باشد، به خصوص در اطراف پورت شارژ، ممکن است این مشکل رخ دهد. پس گوشی را از قاب درآورید و ببینید که حالا شارژ می‌شود یا نه.

اگر گوشی خود را از طریق شارژ بی‌سیم، شارژ می‌کنید، مطمئن شوید که قاب گوشی شما برای این کار مناسب است. برخی از قاب‌ها با شارژ بی‌سیم سازگار نیستند یا ممکن است در فرآیند شارژ اختلال ایجاد کنند. این مسئله می‌تواند به علت مواد به کار رفته در آن قاب یا طراحی آن باشد.

سخن پایانی

با استفاده از راه حل‌های موجود در این پست می‌توانید مشکل شارژ نشدن گوشی خود را برطرف کنید. اگر همه‌ این موارد را امتحان کرده‌اید، اما گوشی شما همچنان شارژ نمی‌شود، ممکن است مشکل سخت افزاری داشته باشد. مثلا ممکن است پورت شارژ گوشی شما آسیب دیده باشد یا نقصی در سخت افزار آن وجود داشته باشد. در این صورت به یک مرکز تعمیرات گوشی مراجعه کنید تا مشکل برطرف شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*