حملات هکرهای کره شمالی در سال 2023

هکرهای کره شمالی در سال ۲۰۲۳ دنیا را بیچاره کرده‌اند

بنا به داده‌های موجود، هکرهای کره شمالی در سال 2023 به بیش از 10 پلتفرم رمزارز حمله کرده‌اند؛ رقم سرقت شده توسط آن‌ها حتی شگفت‌آورتر است!

حمله هکرهای کره شمالی به پلتفرم‌های ارز دیجیتال موضوع تازه‌ای نیست و اگر دنبال‌کننده دنیای ارز دیجیتال باشید، باید بارها در این باره شنیده باشید. با این حال، گزارشی تازه از شرکت آمریکایی Chainalysis که در حوزه تجزیه و تحلیل داده‌های بلاکچین فعالیت می‌کند، نشان از اوج‌گیری حملات آن‌ها دارد. به‌طور دقیق‌تر، برآورد شده است که هکرهای کره شمالی فقط طی سال گذشته میلادی مبلغ 1 میلیارد دلار را از منابع مختلف به سرقت برده‌اند.

سرقت 1 میلیارد دلاری هکرهای کره شمالی از پلتفرم‌های رمزارز در سال 2023

حملات هکرهای کره شمالی در سال 2023

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از سال 2016 تا 2023، هکرهای وابسته به کره شمالی تنها در سال 2023 به 20 پلتفرم رمزارز حمله کرده‌اند؛ در واقع، طی سال گذشته میلادی اوج حملات این هکرها رقم خورده است. همچنین گزارش مذکور حکایت از این دارد که هکرهای کره شمالی ظرف سال گذشته 1 میلیارد دلار رمزارز سرقت کرده‌اند. این رقم هرچند کمی با رکورد 1.7 میلیارد دلاری آن‌ها در سال 2022 فاصله دارد، کماکان باعث نگرانی فعالان حوزه رمزارز است.

این شرکت در گزارش خود همچنین به خطر رو به افزایش گروه‌های جاسوسی سایبری مثل «لازاروس» (Lazarus) و «کیمسوکی» (Kimsuky) اشاره کرد. این گروه‌ها که تحت حمایت حکومت کره شمالی‌ مشغول به فعالیتند، بارها اقدام به سرقت دارایی‌های عظیم کریپتویی کرده‌اند. پیش‌تر سازمان اف‌بی‌آی آمریکا گزارش کرده بود که سرقت 100 میلیون دلاری رمزارز از پل هورایزون را هکرهای وابسته به کره شمالی انجام داده‌اند.

در هماهنگی با این گزارش، داده‌های TRM Labs هم نشان می‌دهند که هکرهای کره‌ای دست کم 600 میلیون دلار کریپتو در سال 2023 دزدیده‌اند. تعداد و میزان موفقیت حملات آن‌ها به‌شدت نگران‌کننده بوده و توجهات را به سمت قابلیت‌های سایبری کره شمالی جلب کرده است. در این گزارش به دزدی تقریباً 41 میلیون دلاری رمزارز از پلتفرم شرط‌بندی آنلاین Stake توسط گروه لازاروس هم اشاره شد. پس از این اتفاق که اف‌بی‌ای رسماً آن را تایید کرده بود، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا میکسر ارز دیجیتال Sinbad را به دلیل کمک به گروه لازاروس در پولشویی تحریم کرد.

آمار حملات هکرهای کره شمالی در سال 2023

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا اظهار داشت که Sinbad در شستشوی میلیون‌ها دلار کریپتو سرقت شده از جمله دارایی‌های پل هورایزون نقشی کلیدی داشته است. اگر با میکسرهای ارز دیجیتال آشنایی دارد، باید گفت که این واسطه‌ها با ترکیب ارزها از منابع مختلف، رهگیری تراکنش‌ها و تشخیص مبدا و مقصد آن‌ها را سخت‌تر می‌کنند.