سلاح هسته ای کره شمالی

سلاح هسته ای جدید کره شمالی، سونامی می‌سازد

کره شمالی از آزمایش یک سلاح هسته ای جدید خبر داد. این جنگ افزار با ایجاد یک انفجار هسته‌ای در زیر آب، سونامی رادیواکتیوی به‌وجود می‌آورد.

به‌ادعای آژانس خبری مرکزی کره شمالی (KCNA)، این کشور یک شهپاد زیرآبی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است. البته جزئیات بیشتری درباره زمان و مکان دقیق تست این سلاح هسته ای اعلام نشده و همین موضوع، ابهاماتی را درباره ادعای کره شمالی برانگیخته است.

معمولا این کشور درباره توان نظامی خود بزرگ‌نمایی می‌کند و در اغلب موارد، تحلیلگران شواهد را برای اثبات چنین ادعاهایی کافی نمی‌دانند. این ادعای تازه نیز همزمان شده با افزایش تنش‌ها در منطقه و ابراز نارضایتی کره شمالی از حضور ژاپن و ایالات متحده در نزدیکی آب‌های سرزمینی خود!

حضور این دو کشور در آن منطقه، به‌دلیل انجام یک رزمایش دریایی با همراهی کره جنوبی در اطراف جزیره Jeju بوده؛ اقدامی که به توصیف همسایه شمالی، تحریک‌کننده و تهدیدی برای امنیت ملی کشور است.

سلاح هسته ای جدید کره شمالی

ظاهرا این شهپاد زیردریایی که Haeil-5-23 نام گرفته (به‌معنای سونامی)، در دریای شرقی کره تست شده است. آن‌طور که گفته شده، این سیستم با ایجاد یک انفجار هسته‌ای در زیر آب، امواج رادیواکتیو می‌سازد و می‌تواند ناوگان دریایی و بنادر دشمن را تخریب کند. کره شمالی مدعی به‌نمایش گذاشتن این جنگ‌افزار در یک رژه نظامی و  آزمایش موفقیت‌آمیز آن در دو نوبت شده است؛ ولی به‌باور کارشناسان، این کشور برای به‌کارگیری چنین فناوری پیشرفته‌ای هنوز کار زیادی در پیش دارد.

انتظار می‌رود حالا که پیونگ یانگ و مسکو در حال برقراری روابط نظامی استراتژیک و تاکتیکی هستند، تنش‌ها در منطقه کره بیش از پیش بالا بگیرد. آمریکا ضمن بی‌سابقه خواندن این سطح از همکاری نظامی دو کشور، می‌گوید کره شمالی در ازای دریافت تکنولوژی هسته‌ای از روسیه، این کشور را در جنگ با اوکراین تجهیز می‌کند.

در سمت دیگر، رهبر کره شمالی دستور آمادگی سریع برای مقابله با تحرکات آمریکا را به ارتش، صنایع نظامی و نهادهای دفاعی کشور صادر کرده است. «کیم جونگ اون» همچنین گفته که دیگر، تلاش‌ها برای آشتی و اتحاد مجدد با کره جنوبی را پیگیری نخواهد کرد.

ناگفته نماند که جنگ دو کره در سال 1953 با برقراری یک آتش‌بس موقت پایان گرفت؛ اما این دو کشور دهه‌هاست که در وضعیت جنگی باقی مانده‌اند. با وجود این، همواره امیدواری به اتحاد دوباره وجود داشته است.