بارورسازی ابرها

فقط با سالی ۵۰۰ میلیارد تومان می‌توانیم بارورسازی ابرها را با فناوری بومی انجام دهیم

آیا بارورسازی ابرها با استفاده از فناوری‌های بومی و صرف هزینه‌های هنگفت می‌تواند راه‌حلی عملی برای رفع خشکسالی چند وقت اخیر باشد؟

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به کمبود میزان بارش برف و باران نسبت به زمان مشابه در سال‌های گذشته، از دستیابی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به فناوری بارورسازی ابرها خبر داد. با این تفاسیر، مشکل کمبود بارش برف و باران نیز حل خواهد شد؛ اما انجام بارورسازی کامل ابرها چند میلیارد تومان هزینه را در پی خواهد داشت؟

بارورسازی ابرها با فناوری بومی امکان‌پذیر است؟

بارورسازی ابرها

پس از ایجاد حواشی پیرامون بارش برف و باران زیاد در کشورهای همسایه و کاهش بی‌سابقه بارش این نعمت الهی در کشور ایران، شایعات زیادی پیرامون بارورسازی ابرها توسط کشورهای همسایه و ابردزدی بر سر زبان‌ها افتاد. اما آیا در ایران نیز بارورسازی ابرها با فناوری بومی امکان‌پذیر است؟ روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی ریاست‌ جمهوری با اشاره به ظرفیت بالای شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تولید فلرها و مواد اولیه بارورسازی ابرها، کیفیت محصولات شرکت‌های دانش بنیان داخلی را بسیار بالاتر از نمونه‌های مشابه خارجی خواند که در گذشته نیز در آزمون و تست‌های متفاوت مورد تأیید قرار گرفته شده است. همچنین وی در رابطه با بودجه و هزینه‌های این طرح گفت:

طبق بررسی‌های انجام شده در معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، پیش‌بینی می‌کنیم پروسه مذکور در یک بازه ۵ ساله صورت پذیرد که این موضوع باعث افزایش میزان بارندگی تا حد خوب و معقولی خواهد شد. طبق بررسی‌ها، هزینه این طرح به‌ازای هر سال ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که در مجموع ۵ سال با احتساب تمام هزینه‌های جانبی این رقم به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

طبق صحبت‌های روح الله دهقانی فیروزآبادی، فناوری فعلی بارور کردن ابرها یک تکنولوژی قدیمی است که مدت زمان زیادی در طی سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این فناوری با مکانیزم یونیزاسیون جو و از طریق تبدیل مولکول‌های ماده تشکیل‌دهنده ابر به یون‌های مثبت و منفی بارور شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدتی است توسط کشورهای مختلف در حال توسعه است؛ اما میزان اثربخشی آن مشخص نیست.

بارورسازی ابرها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به حل معضل آلودگی هوا توسط شرکت‌های دانش بنیان، این موضوع را نیز بسیار مهم خواند و حل شدن این مسئله را نیازمند برنامه‌ریزی مدون و بلندمدت دانست. اقدام صورت گرفته از سوی برخی شرکت‌های دانش‌بنیان، طراحی و ساخت فیلترهای کاهنده آلودگی هوا است که قابلیت نصب روی خروجی کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و حتی خروجی اگزوز وسایل نقلیه را نیز دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*