گوشی اندرویدی باتری قابل تعویض

6 گوشی اندرویدی جدید که هنوز با باتری قابل تعویض به بازار عرضه می‌شوند

بر خلاف تصور بسیاری از شما گوشی های اندرویدی با باتری قابل تعویض هنوز در بازار حضور داشته و طرفداران خاص خود را هم دارند! در ادامه تعدادی از مهم‌ترین گوشی‌های با باتری قابل تعویض را معرفی خواهیم کرد.

در گذشته‌ای نه چندان دور استاندارد طراحی گوشی های موبایل بر پایه استفاده از باتری های قابل تعویض بود. با این وجود امروز این دسته گوشی‌ها تقریبا منسوخ شده‌اند و تمام گوشی‌های مدرن از باتری‌های غیرقابل تعویض بهره می‌برند. در اواخر حیات گوشی های با باتری جداشونده پرچمدارانی مثل سری گوشی‌های G و V ال جی باتری‌های قابل تعویض را به‌عنوان قابلیتی خاص به مشتریان معرفی می‌کردند و سعی داشتند از این طریق فروش بالاتری برای محصولاتشان رقم بزنند. با این وجود امروز استفاده از این باتری‌ها نه تنها یک مزیت نیست؛ بلکه می‌تواند به‌عنوان یک نکته منفی هم تلقی شود!

یکی از مهم‌ترین دلایل کنار رفتن باتری‌های قابل تعویض، مقاومت پایین آن‌ها در برابر نفوذ رطوبت بود. گوشی های با باتری یکپارچه و غیر قابل تعویض عموما مقاومت بسیار بیشتری در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت داشتند. از سوی دیگر باتری‌های قابل تعویض همچنین اندازه بزرگتری داشتند؛ چرا که طراحی و ساخت آن‌ها نیازمند افزودن چندین لایه بیشتر برای افزایش ایمنی آن‌ها بود. از طرفی این باتری‌ها همچنین لزوما در اشکال هندسی منظم، مثلا مستطیل، طراحی شده و دست گوشی‌سازان برای استفاده از حداکثر فضای داخلی گوشی به‌منظور افزایش ظرفیت باتری را می‌بستند. همچنین غیرقابل تعویض بودن باتری گوشی‌ها مانع از دستکاری دستگاه‌ها توسط فروشندگان غیرقانونی و استفاده از باتری‌های غیراستانداردی که سلامت گوشی را تهدید می‌کردند می‌شد.

آیفون

گوشی های اندرویدی با باتری های قابل تعویض البته هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند و مورد استقبال برخی کاربران قرار می‌گیرند. به همین جهت برخی گوشی‌سازان نیز با توجه به همین نیاز محصولاتی را روانه بازار کرده‌اند. بعضی از این گوشی‌ها همچنین توسط برندهایی معتبر در سطح جهان طراحی و ساخته شده‌اند که اعتبار بیشتری به آن‌ها می‌بخشد.

در گجت نیوز بخوانید:

مهلت ۴ ساله اتحادیه اروپا به سازندگان گوشی؛ تمام گوشی ها باید باتری قابل تعویض داشته باشند

بهترین گوشی های اندرویدی مجهز به باتری های قابل تعویض

در ادامه به معرفی مختصر تعدادی از گوشی های پرطرفدار اندرویدی که قابلیت تعویض باتری را به کاربران ارائه می‌دهند خواهیم پرداخت. البته تعداد و تنوع این دسته گوشی‌ها در بازار بسیار کم است. با این وجود برخی گزینه‌های ساخته شده توسط برندهای معتبر را می‌توان در میان این دستگاه‌ها یافت.

Samsung Galaxy XCover 6 Pro

گوشی اندرویدی باتری قابل تعویض

اگر قصد خرید یک گوشی اندرویدی با باتری قابل تعویض را دارید و ترجیح می‌دهید دستگاهی با برند معتبر خریداری کنید، گلکسی ایکس کاور 6 پرو بهترین گزینه برای شماست. این گوشی که اواسط سال 2022 و بین پرچمداران سری گلکسی اس 22 و اس 23 روانه بازار شده 600 دلار قیمت دارد. دلیل آن که شاید نام گوشی Samsung Galaxy XCover 6 Pro به گوشتان نخورده باشد آن است که این گوشی دستگاهی مقاوم و جان‌سخت است که برای استفاده عموم کاربران طراحی نشده است. نکته جالب در خصوص این گوشی سامسونگ این است که حتی باتری قابل تعویض آن نیز موفق به کسب استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت شده و عملکردی هم‌تراز با سری S22 و S23 را ارائه می‌کند.

به این ترتیب با خرید این گوشی می‌توانید مطمئن باشید که قادر خواهید بود از گوشی جدیدتان به مدت حداکثر 30 دقیقه در عمق یک متری آب استفاده کنید و به این ترتیب نگرانی‌های ناشی از افتادن گوشی در آب برایتان از بین خواهد رفت. برای مقایسه بد نیست بدانید که گوشی ماژولار Fairphone 4 تنها استاندارد IP54 را کسب کرده و صرفا قادر به تحمل گرد و غبار سطحی و رطوبت است؛ نه غرق شدن زیر آب!

ایکس کاور 6 پرو همچنین از یک باتری 4050 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد؛ هرچند که توان شارژ آن 15 واتی بوده و چندان جذاب نیست. بررسی‌های انجام شده روی این گوشی همچنین به عملکرد قابل قبول باتری آن اشاره دارند. با این وجود کاربران حرفه‌ای‌تر احتمالا نیازمند تعویض باتری در استفاده‌های طولانی مدت از این گوشی خواهند بود.‌ سامسونگ همچنین سیاست ارتقای سخاوتمندانه‌ای را هم برای گوشی جان‌سختش در نظر گرفته که ارزش آن را دوچندان کرده است. بعلاوه، صفحه نمایش با رزولوشن 1080p و نرخ رفرش 120 هرتزی نیز باعث شده‌اند که Galaxy XCover 6 Pro سامسونگ محصولی جذاب و ارزشمند برای خرید باشد.

Kyocera Duraforce PRO 3

گوشی اندرویدی باتری قابل تعویض

کیوسرا (Kyocera) برندی است که عمده فعالیتش به دوران طلایی گوشی‌های تاشو در اوایل قرن بیست و یکم مربوط می‌شود و کمتر کسی نام این کمپانی را به‌عنوان یک برند فعال تولیدکننده گوشی‌های هوشمند می‌شناسد! در عین حال این کمپانی در حوزه گوشی‌های هوشمند هم فعال بوده و محصولات متنوعی را روانه بازار کرده است. یکی از این محصولات، گوشی جان‌سخت Duraforce PRO 3 است که نه تنها باتری قابل تعویض را به کاربران ارائه می‌کند، بلکه استاندارد IP68 را نیز کسب کرده و از حیث مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت هم‌تراز گوشی گلکسی ایکس کاور 6 پرو سامسونگ است.‌ این گوشی البته قیمتی 900 دلاری دارد که حتی از برخی پرچمداران اندرویدی نیز بالاتر به شمار می‌رود!

بر خلاف XCover 6 Pro سامسونگ این گوشی از شارژ سریع 27 واتی پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب شارژ باتری 4270 میلی آمپر ساعتی آن حدود سه ساعت زمان خواهد برد. همچنین برخی نقدها و بررسی‌های این گوشی به عملکرد نه چندان درخشان ماژول دوربین این گوشی اشاره داشته‌اند. با این وجود بازخورد کلی این گوشی قابل قبول ارزیابی می‌شود. کمپانی کیوسرا همچنین گوشی Duraforce PRO 3 خود را دو سال نیز بیمه کرده و علیرغم این که در خصوص سیاست‌هایش در قبال آپدیت این گوشی سخنی به میان نیاورده، اما بر اساس تجربه‌های قبلی می‌توان انتظار عرضه یک نسخه اندروید و یک سال آپدیت‌های فصلی اندروید را از این گوشی داشت.

گوشی Kyocera Duraforce PRO 3 یکی از آن محصولاتی است که برای علاقمندان به گوشی های اندرویدی با باتری قابل تعویض کاملا ایده‌آل ارزیابی می‌شود. بنابراین اگر با قیمت نسبتا گران آن مشکلی ندارید، می‌توانید خیلی زود برای خریدش اقدام نمایید.

Fairphone

گوشی Fairphone

اگر پیگیر اخبار گجت‌ها و گوشی‌های موبایل باشید، احتمالا با شنیدن عبارت «باتری قابل تعویض» یاد گوشی Fairphone 5 افتادید! هدف کمپانی فیرفون از طراحی گوشی‌هایش ارائه محصولی کاملا ماژولار با حداکثر قابلت تعمیرپذیری توسط کاربر است. از سوی دیگر، توجه به مسائل زیست محیطی و تولید محصولی کاملا سبز نیز یکی دیگر از دغدغه‌های این کمپانی بوده و به همین دلیل 70 درصد از مواد اولیه تولید این گوشی از موارد بازیافتی هستند.

گوشی Fairphone 5 البته در بسیاری بازارهای مطرح دنیا اصلا عرضه نشده و حتی مدل قبلی آن، Fairphone 4 هم در تعداد محدود در بعضی بازارها حضور دارد. با این وجود افرادی که دنبال خرید یک گوشی اندرویدی با باتری قابل تعویض هستند احتمالا گزینه‌ای بهتر از Fairphone در بازار پیدا نخواهند کرد. قیمت این گوشی در مدل 128 گیگابایتی برابر با 580 دلار بوده و در مدل 256 گیگابایتی 650 دلار است. خریداران این گوی همچنین می‌توانند از تضمین پنج سال دریافت بروزرسانی‌های نرم افزاری و امنیتی هم برخوردار شوند.

 TCL ION X

گوشی تی سی ای یون ایکس

اگر دنبال یک گوشی اندرویدی اقتصادی با باتری قابل تعویض هستید، می‌توانید TCL ION X با قیمت تنها 120 دلار را انتخاب کنید. با این قیمت البته نمی‌توانید انتظار داشته باشید مشخصات فنی و نرم افزاری چندان قدرتمندی نصیبتان شود. با این حال TCL ION X در کلاس قیمتی خود محصولی ارزشمند به شمار می‌رود. ظرفیت باتری این گوشی 3000 میلی آمپر ساعت است و دوربین آن نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. علاوه بر این، سیستم عامل این گوشی نیز اندروید 12 خواهد بود و رزولوشن صفحه نمایش 720p است.‌ در این میان همچنین حافظه داخلی 32 گیگابایتی بوده و میزان رم هم 3 گیگابایت است. در کنار تمام این موارد، TCL همچنین در این گوشی اقتصادی خود از تراشه هلیو G25 مدیاتک بهره برده است.

البته در کنار تمامی کمبودهای گوشی تی سی ال یون ایکس، این گوشی البته به جز باتری قابل تعویض امکانات دیگری دارد که در برخی پرچمداران نیز وجود ندارد! به عنوان مثال جک هدفون یا درگاه کارت میکرو اس دی از جمله این قابلیت‌ها به شمار می‌روند. البته ظرفیت کارت حافظه خارجی قابل پشتیبانی توسط این گوشی تنها 512 گیگابایت خواهد بود.

بررسی‌های انجام شده روی این گوشی حاوی هیچگونه اطلاعات حرفه‌ای و فنی جدیدی در خصوص آن نیستند. به‌طور خاص قیمت این گوشی کاملا جذاب و اغواکننده است. با این وجود پیش از خرید، باید انتظارات خود از گوشی موبایل را حتما در نظر بگیرید؛ چراکه نمی‌توانید انتظار هیچگونه درخششی نه در قابلیت‌های فنی و نه عملکرد از TCL ION X داشته باشید. با این حال قیمت بسیار مناسب و باتری قابل تعویض مهم‌ترین مشخصاتی هستند که خرید این گوشی اندرویدی چینی را توجیه می‌کنند.

Sonim XP10

سونیم ایکس پی 10

گوشی Sonim XP10 نیز دیگر گوشی اندرویدی جان‌سخت و مقاوم در بازار است که باتری قابل تعویض دارد. این گوشی که توسط برند ناشناخته سونیم ساخته شده قیمتی 570 دلاری داشته و برای افرادی مناسب است که در محیط‌های بد آب و هوا یا شرایط کاری سخت به کار مشغول بوده و دنبال یک گوشی مقاوم و البته خوش‌قیمت برای انجام کارهای ساده روزمره خود می‌گردند. سونیم ایکس پی 10 به یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز بوده و همانند سایر گوشی‌های جان‌سخت حاضر در این لیست استاندارد IP68 را برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت کسب کرده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده روی این گوشی، منتقدین از دوام فوق‌العاده، صفحه نمایش بسیار باکیفیت و دوربین‌های توانمند این دستگاه شگفت‌زده شده؛ اما از عملکرد ضعیف فنی این گوشی خصوصا هنگام اتصال به داده‌های موبایل ناراضی بوده‌اند. علاوه بر این، گوشی جان‌سخت سونیم همچنین از شبکه از مد افتاده وای فای 5 استفاده می‌کنند که در مقایسه با بسیاری گوشی‌های دیگر که از وای فای 6  یا حتی نسخه هفتم فناوری Wi-Fi پشتیبانی می‌کنند، قدیمی‌تر است.

همچنین بخوانید:

راهنمای جامع افزایش طول عمر باتری گجت های دیجیتال

به این ترتیب در یک جمع‌بندی ساده گوی Sonim XP10 را باید بادوام‌ترین و جان‌سخت‌ترین گوشی حاضر در لیست امروز دانست. با این وجود عملکرد فنی آن پشت سر رقیبانش از سامسونگ و کیوسرا قرار خواهد گرفت.

Nokia C21 و Nokia C21 Plus

گوشی اندرویدی باتری قابل تعویض

نوکیای افسانه‌ای هم یکی دیگر از برندهایی‌ست که اقدام به عرضه گوشی های اندرویدی اقتصادی با باتری قابل تعویض کرده است. به‌طور خاص دو گوشی سی 21 و سی 21 پلاس محصولات مهمی هستند که مشخصاتی مشابه داشته؛ اما با اختلاف قیمت 10 دلاری روانه بازار شده‌اند. به‌طور خاص، گوشی C21 Plus از یک دوربین قدرتمندتر در مقایسه با مدل معمولی بهره برده و به یک باتری 5050 میلی آمپر ساعتی در مقابل باتری 3000 میلی آمپر ساعتی مدل استاندارد مجهز است. در عین حال مدل پرو همچنین 17 گرم سنگین‌تر از مدل استاندارد است.

البته به جز باتری، هیچیک از این دو گوشی اقتصادی نوکیا از نظر مشخصات و قابلیت‌های فنی روی کاغذ حرفی برای گفتن ندارند. البته جک هدفون و درگاه کارت حافظه میکرو اس دی مشخصات قابل قبولی برای این دو گوشی اقتصادی به شمار می‌روند. با این وجود حافظه قدیمی و کند USB 2.0 و شارژر 10 واتی بدون پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع باعث شده‌اند نکات مثبت این گوشی‌ها چندان به چشم نیایند! نوکیا سی 21 همچنین تحت بررسی‌های فنی فراوانی قرار گرفته و اکثر کاربران آن را یک گوشی کاربردی با شارژ کند توصیف کرده‌اند. علیرغم این که C21 و C21 Plus به اندروید 11 مجهز شده‌اند، نوکیا وعده پشتیبانی دو ساله از این گوشی‌ها و عرضه نسخه‌های جدید اندروید و آپدیت‌های امنیتی به مدت دو سال (تا سال 2024) را داده است.

دو گوشی C21 اساسا برای بازار کشور چین طراحی و ساخته شده‌اند؛ چرا که در این کشور عطش فراوانی برای خرید گوشی های ارزان‌قیمت و اقتصادی وجود دارد. در عین حال برخی فروشگاه‌های بزرگ کشورهای پیشرفته مثل آمازون نیز به‌طور جداگانه نیز ظاهرا پتانسیل‌های این گوشی‌های بسیار اقتصادی اندرویدی را درک کرده و اقدام به فروش آن کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*