لاستیک خودروهای مدل پایین

آیا لاستیک خودروهای مدل پایین قابل استفاده و ایمن است؟

ممکن است با افرادی روبرو شده باشید که هنوز با لاستیک خودروهای مدل پایین و بسیار قدیمی خود مشغول رانندگی هستند. این کار اما عواقب سنگینی در پی خواهد داشت!

خودرو یکی از پیچیده‌ترین ساختارهای مکانیکی در دنیا را داشته و متشکل از تعداد بسیار زیادی اجزای کوچک است که در کنار یکدیگر به فعالیت مشغول هستند. به منظور کارکرد مناسب کل خودرو، هریک از این اجزای کوچک باید عملکردی ایده‌آل داشته باشند؛ در غیر این‌صورت عملکرد کل خودرو به‌عنوان یک سیستم مختل خواهد شد. به همین جهت نگهداری دائمی اجزای مختلف یک خودرو مساله‌ای ضروری برای رانندگان است که باعث کارکرد مناسب دستگاه و عملکرد صحیح آن خواهد شد. البته برخی اجزای خودرو نیازمند توجه دائمی هستند؛ درحالیکه برخی دیگر مقاوم‌تر بوده و قادرند تا مدت‌ها به عملکرد قابل قبول خود ادامه دهند.

یکی از این اجزا، تایر خودروست که اگر سوراخ نباشد یا دچار سانحه‌ای ناگهانی نشود، قادر است سال‌ها بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد.‌ این البته به آن معنا نیست که تایرها کاملا از استهلاک در امان هستند؛ بلکه اتفاقا به دلیل تماس دائمی آن‌ها با سطح جاده و برخورد با موانع مختلف جاده‌ای، لاستیک‌ها بیشتر از سایر اجزا در معرض آسیب قرار دارند. البته این مساله ممکن است باعث پنچر شدن یا خرابی لاستیک نشود و در عوض با ایجاد ساییدگی در سطح سبب کاهش ایمنی رانندگی شود.

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین برندهای سازنده لاستیک خودرو در جهان

به همین دلیل است که اگر یک لاستیک را به‌مدتی طولانی استفاده کنید، نیاز به چک کردن دائمی وضعیت و حاصل کردن اطمینان از عملکرد ایمن آن افزایش می‌یابد. در ادامه به بررسی بیشتر این مساله پرداخته و ایمنی رانندگی با لاستیک خودروهای مدل پایین را بررسی خواهیم کرد.

آیا تایر خودروها تاریخ مصرف مشخصی دارند؟

تاریخ انقضا تایر

قطعا لاستیک خودرو هم همانند هر کالای مصرفی دیگر، تاریخ انقضا دارد! با این وجود تاریخ مصرف آن بسیار طولانی است. بنابراین نمی‌توان همانند یک جعبه شیر یا سبزیجات برای لاستیک هم تاریخ مصرف تعریف کرد. در همین خصوص، کمپانی‌های تولیدکننده لاستیک به‌جای درج تاریخ انقضا روی محصولات خود، یک سریال نامبر را در گوشه‌ای از سطح آن حک می‌کنند که به هفته و سال تولید آن اشاره دارد. به‌عنوان مثال اگر روی تایر خودروی خود سریال نامبر 3019 را مشاهده کنید، به معنای آن است که لاستیک شما در سی‌امین هفته از سال 2019 تولید شده است.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده توسط مقامات راهداری ایالات متحده آمریکا لاستیک هر خودرو را باید پس از پنج یا شش سال استفاده مداوم تعویض کرد. با این وجود خود کمپانی‌های لاستیک‌ساز نیز در این زمینه قوانین مشخصی داشته و بازه زمانی حدودا ده ساله‌ای را برای تعویض لاستیک‌هایشان اعلام کرده‌اند. در هر صورت به نظر می‌رسد استفاده از لاستیک‌هایی که به مدت بیش از ده سال استفاده شده، نه توسط مقامات آمریکایی تایید می‌شود و نه خود تولیدکنندگان لاستیک. البته ممکن است عوارض استفاده بیش از حد از لاستیک خودروها به‌طور آنی پیدا نباشد. با این وجود در صورت رخ دادن سانحه در اثر ایمنی پایین لاستیک‌ها خطری بزرگ متوجهتان خواهد بود.

رانندگی با لاستیک خودروهای مدل پایین چه خطراتی دارد؟

تایر پنچر

با استفاده مداوم و طولانی‌مدت از لاستیک خودروها، لاستیک تشکیل‌دهنده آن‌ها رفته رفته کهنه شده و با فرسودگی، خوردگی و استهلاک روبرو می‌شود. این اثر می‌تواند تاثیرات سوء فراوانی در رانندگی داشته باشد و شما را با خطرات متعددی روبرو کند.

در وهله اول، لاستیک خودروهای مدل پایین توانایی کمتری در نگهداری هوا دارند. تغییر شکل تایر خودروها در اثر استفاده فراوان باعث خروج سریعتر هوا از لاستیک‌های قدیمی‌تر شده و در نتیجه ضمن کاهش کنترل راننده روی خودرو، لرزش بیشتر فرمان و شاسی را نتیجه خواهند داد.

لاستیک‌های قدیمی‌تر همچنین بیشتر در معرض پنچری یا سوراخ شدن هستند. لاستیک‌های نو ضخامت زیادی دارند و به همین جهت قادرند در برابر اجسام تیزی مثل میخ در جاده مقاومت خوبی ارائه دهند. با این وجود در گذر زمان، لاستیک ضعیف‌تر و نازک‌تر شده و احتمال سوراخ شدن آن افزایش می‌یابد. این سوراخ شدن ممکن است با یک پنچرگیری ساده رفع شود یا اینکه شما را وادار به خرید لاستیک جدید کند.

همچنین بخوانید:

تایرهایی که نه پنچر می‌شوند نه به هوا نیاز دارند؛ نسل جدید لاستیک خودرو به زودی در بازار

سومین خطر رانندگی با لاستیک خودروهای مدل پایین نیز کاهش چشمگیر توانایی ترمزگیری خودروست.‌ لاستیک‌های قدیمی و کهنه چسبندگی بسیار کمتری با جاده دارند و به همین دلیل باعث می‌شوند که در صورت ترمزگیری، حتی زمانی که سرعت خودرو کم باشد، شاهد کشیده شدن بیشتر خودرو روی جاده باشیم. این مساله همچنین می‌تواند باعث لیز خوردن خودرو در جاده‌های خیس و از دست دادن کنترل خودرو شود. این اتفاق می‌تواند در یک روز بارانی شما در یک چشم به هم زدن را ته یک دره بفرستد!

تمامی مواردی که اشاره شد، خطراتی است که با استفاده از لاستیک‌های قدیمی پیش روی‌تان قرار می‌گیرند. بنابراین توصیه می‌کنیم هرچند سال یک بار لاستیک خودروی خود را تعویض کنید. این کار حتی در شرایط فعلی که قیمت یک جفت لاستیک خودرو در کشورمان سر به فلک کشیده نیز توصیه می‌شود؛ چرا که عواقب جانی و مالی بروز سانحه احتمالی بسیار بیشتر از خرید دو جفت لاستیک برای خودروست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*