افزایش طول عمر باتری

راهنمای جامع افزایش طول عمر باتری گجت های دیجیتال

در این مطلب سعی داریم روش‌های افزایش طول عمر باتری گجت های مختلف را به‌طور مختصر بررسی کرده و آموزش دهیم. به کمک این ترفندها می‌توانید مصرف باتری گوشی خود را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

اگر به اطراف خود نگاه بیندازید، حتما گجت‌هایی را پیدا می‌کنید که باید به‌طور دائمی به شارژر متصل باشند! حتی دستگاهی که همین الان این متن را روی آن مطالعه می‌کنید هم ممکن است چنین وضعیتی داشته باشد!

دوره گجت‌هایی که یک بار شارژ باتری آن‌ها انرژی لازم برای چند روز فعالیت را فراهم می‌کردند، مدت‌هاست به سر آمده و باتری‌های مدرن که از فناوری یون لیتیوم استفاده می‌کنند، باید در بهترین حالت، هر دو روز یک بار مجددا شارژ شوند. البته فناوری یون لیتیوم بدون شک مزایای خاص خود را دارد. با این وجود نیاز آن‌ها به شارژ شدن پیوسته، یکی از بزرگترین مسائلی است که محققان حوزه تکنولوژی به‌طور گسترده مشغول کار روی آن هستند.

با وجود این که خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل و سایر گجت‌ها اجتناب‌ناپذیر است، اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها شارژدهی باتری گوشی های موبایل را افزایش داد و باعث افزایش طول عمر آن شد.

البته اکثر این روش‌ها برخی جنبه‌های عملکردی گجت‌ها را فدای دستیابی به حداکثر شارژدهی ممکن برای باتری می‌کند. به همین دلیل بسیاری افرار ترجیح می‌دهند از آن‌ها استفاده نکنند؛ چرا که عملکرد مناسب دستگاه خود را به شارژدهی بالاتر ترجیح می‌دهند.

ترفندهایی برای افزایش طول عمر باتری گجت ها

در ادامه به معرفی روش‌هایی برای افزایش طول عمر باتری گجت شما خواهیم پرداخت و روش‌هایی برای مدیریت بهینه مصرف انرژی در گوشی های موبایل و سایر دستگاه‌های هوشند ارائه خواهیم کرد.

هیچ یک از این روش‌ها به گوشی شما آسیب نخواهند زد. با این وجود، ممکن است برخی از آن‌ها عملکرد بعضی بخش‌های دستگاه را ضعیف‌تر کرده و برخی کارآیی‌های آن را موقتا مختل نمایند. بنابراین می‌توانید هریک از این موارد را که مایل هستید انتخاب کنید و از انجام بقیه ترفندها بپرهیزید.

اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای با مصرف بیش از حد بالا را محدود کنید

اپلیکیشن پرمصرف

اپلیکیشن‌ها، مهم‌ترین روش تعامل کاربران با گجت‌های هوشمند به شمار رفته و بیشترین مصرف انرژی را هم دارند!

در این میان، برخی اپلیکیشن‌ها مثل اپلیکیشن‌های استریم ویدیو یا مرورگرهای اینترنت مصرف انرژی بیشتری نسبت به سایرین دارند و می‌توانند خیلی سریعتر شارژ دستگاه را خالی کنند. با این حال، تمامی اپلیکیشن‌ها به‌نوعی باعث مصرف شارژ گوشی شما شده و منابع آن را مصرف می‌کنند.

در بسیاری مواقع، اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای گجت های هوشمند، بدون آگاهی کاربر در پس‌زمینه فعال بوده و بدون اینکه بازشان کنید، منابع دستگاه شما را مصرف می‌کنند. بنابراین لازم است که با مدیریت کردن این مساله، مانع اجرای آن‌ها در زمان روشن شدن دستگاه شوید.

این مساله در لپ تاپ‌ها پررنگ‌تر از گوشی‌ها و تبلت‌هاست؛ چرا که هم ویندوز و هم مک، لیستی از اپلیکیشن‌های مختلف را همزمان با بوت شدن، به‌طور خودکار اجرا می‌کنند که باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود.

در ویندوز 11 می‌توانید با غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های استارتاپ که نیازی به آن‌ها ندارید، مصرف شارژ را کاهش دهید. شما می‌توانید از طریق بخش تنظیمات، قسمت اپلیکیشن‌ها و سپس بخش استارتاپ؛ لیست اپلیکیشن‌هایی که به‌طور پیش‌فرض همراه با ویندوز اجرا می‌شوند را مشاهده کرده و هریک که نیازی به اجرای آن‌ها در استارتاپ نمی‌بینید را غیرفعال کنید.

همچنین در MacOS نیز این دسته اپلیکیشن‌ها با نام آیتم‌های لاگین (Login Items) شناخته می‌شوند و می‌توانید با مراجعه به بخش General در بخش تنظیمات سیستم (System Settings) به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

علاوه بر این، سیستم عامل‌های اندروید و iOS نیز هر دو اپلیکیشن‌های هوشمندی را به کاربران خود ارائه می‌کنند که امکان مهار برنامه‌های پرمصرف را به آن‌ها می‌دهد؛ هرچند که اندروید در این زمینه عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌کند. هر دو سیستم عامل، امکان مشاهده اپلیکیشن‌هایی که بیشترین مصرف انرژی را دارند را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این قابلیت در بخش Battery در اپلیکیشن تنظیمات (Settings) قابل دسترسی خواهد بود.

از قابلیت‌های مدیریت شارژ دستگاه استفاده کنید

افزایش طول عمر باتری

اکثر گجت‌های مدرن از قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای مدیریت نحوه مصرف و نگهداری باتری گجت‌های هوشمند بهره می‌برند که می‌توانند تاثیر بسزایی در بهینه‌سازی مصرف و ارتقای شارژدهی داشته باشند.

این دسته ابزارها انواع مختلفی دارند و از نمونه‌هایی که سعی در محدود کردن اپلیکیشن‌های پرمصرف دارند تا ابزارهایی که در زمان کم شدن میزان شارژ دستگاه فعال می‌شوند را شامل می‌شوند. بنابراین در صورتی که قصد دارید عمر باتری دستگاه خود را مدیریت کنید، یکی از نخستین راهکارهایی که باید امتحان کنید، همین ابزارها هستند.

گوشی های اندروید و iOS، هریک قابلیت‌های مجزایی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی دارند. در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، این قابلیت در بخش Device Care از قسمت تنظیمات (Settings) قابل مشاهده است و در آیفون و آیپد، برای دسترسی به این ابزارها باید به قسمت باتری (Battery) در بخش تنظیمات رفت.

در هر دو سیستم عامل، با انجام این کار ابزارهایی در اختیارتان قرار می‌گیرند که از طریق آن‌ها می‌توانید با محدود کردن دسترسی‌های اپلیکیشن‌های مختلف، تاریک‌تر کردن صفحه نمایش یا کاهش مصرف انرژی پردازنده‌ها، شارژدهی باتری دستگاه را افزایش دهید.

از طرف دیگر، کاربران ویندوز نیز می‌توانند با مراجعه به بخش تنظیمات و سپس Power & Battery، تنظیمات مربوط به مدهای مختلف مصرف انرژی را مشاهده کرده و با بالانس کردن عملکرد دستگاه با میزان مصرف انرژی آن، حالت بهینه کارکرد دستگاه خود را بیابند.

همچنین کاربران مک نیز می‌توانند با کلیک روی منوی اپل و سپس وارد شدن به تنظیمات سیستم و سپس باتری، به این دسته ابزارها دسترسی پیدا کنند.

روشنایی صفحه نمایش خود را کاهش دهید

روشنایی صفحه نمایش

صفحه نمایش، پرمصرف‌ترین عضو هر گجت دیجیتال مثل لپتاپ، گوشی موبایل یا تبلت است. دلیل، آن است که هریک از پیکسل‌های نمایشگر برای روشن شدن، نیازمند انرژی هستند و رفرش شدن دائمی آن‌ها نیز فشاری مضاعف را به باتری دستگاه تحمیل می‌کند.

همانند اتفاقی که برای لامپ‌های روشنایی می‌افتد، هرچه صفحه نمایش روشنایی کمتری داشته باشد، توان مصرفی آن پایین‌تر خواهد بود. به همین دلیل، یکی از بهترین روش‌ها برای بهینه‌سازی مصرف باتری این است که مطمئن باشید میزان روشنایی صفحه نمایش، بیشتر از سقف مورد نیاز نیست!

حتی در صورتی که گجت شما از قابلیت تنظیم خودکار روشنایی بهره‌مند باشد و روشنایی صفحه نمایش را بر اساس شدت نور محیط تنظیم کند، این احتمال وجود دارد که میزان روشنایی صفحه نمایش بیشتر از اندازه مورد نیاز شما باشد.

مدیریت کردن دستی میزان روشنایی صفحه نمایش این امکان را به شما می‌دهد که روشنایی نمایشگر را تنها زمانی زیاد کنید که واقعا به آن نیاز دارید. این طریق می‌توانید مطمئن باشید که مصرف انرژی صفحه نمایش را در حداقل میزان ممکن نگه داشته و شارژدهی دستگاه را ارتقا داده‌اید.

در عین حال می‌توانید در شرایطی که زیر نور مستقیم خورشید یا محیط‌های به‌شدت پرنور مشغول کار با گوشی خود هستید، روشنایی صفحه را روی حداکثر قرار دهید تا کار با آن راحت‌تر انجام شود.

برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که استفاده نمی‌کنید را ببندید

برنامه های بلااستفاده

هر نرم افزار یا اپلیکیشنی که روی گجت‌های خود باز می‌کنید، انرژی مصرف می‌کنند؛ حتی اگر در پیش‌زمینه دستگاه فعال نباشند. بنابراین یکی از روش‌های کلیدی افزایش طول عمر باتری، بستن اپلیکیشن‌هایی‌ست که دلیلی برای باز بودنشان وجود ندارد!

این مساله به‌طور خاص برای کامپیوترهای ویندوزی و مک‌ها اهمیت بسیاری دارد و بستن پنجره یک اپلیکیشن به معنای عدم استفاده از منابع دستگاه توسط آن دستگاه نیست. بنابراین لازم است که در سیستم عامل ویندوز با مراجعه به بخش Task Manager، تمامی برنامه‌هایی که در پیش‌زمینه یا پس‌زمینه باز هستند را بررسی کرده و هریک که نیاز ندارید را به‌طور کامل ببندید.

کاربران کامپیوترهای Mac می‌توانند برای این کار از Activity Monitor استفاده کنند.

مساله برای کاربران آیفون‌ها یا گوشی‌های اندرویدی اندکی پیچیده‌تر است؛ چرا که برخی اپلیکیشن‌های کلیدی و مهم این سیستم عامل ها معمولا همیشه در پس زمینه فعال بوده و مصرف انرژی نسبتا بالایی هم دارند.

برای گوشی های اندرویدی و آیفون‌ها، راهکار مهم رفع این مشکل، بستن تمامی اپلیکیشن‌های باز است که می‌تواند مصرف باتری را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

همچنین برخی گوشی‌های مدرن اندرویدی مثل گوشی های گلکسی سامسونگ که از رابط کاربری One UI استفاده می‌کنند، باز بودن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه سیستم عامل را به کاربر هشدار داده و با اعلان‌هایی در این خصوص به او اطلاع‌رسانی می‌کنند.

قابلیت‌های سخت افزاری که استفاده نمی‌کنید را غیرفعال کنید

افزایش طول عمر باتری

تعدادی از مهم‌ترین مصرف‌کننده‌های انرژی در یک گوشی موبایل یا هر گجت دیگر، قابلیت‌های سخت افزاری مثل وای فای، بلوتوث، جی پی اس یا ان اف سی هستند.

این قابلیت‌ها به‌طور مستقیم از حسگرها یا گیرنده‌های سخت افزاری بهره می‌برند که برای فعالیت، به انرژی نیاز دارند و شارژ باتری را مصرف می‌کنند. بنابراین یکی از راه‌های مهم افزایش طول عمر باتری، غیرفعال کردن این قابلیت‌های سخت افزاری در صورت عدم استفاده است.

به‌عنوان مثال، در صورتی که هیچ دستگاه بلوتوثی ندارید که به گوشی‌تان متصل شود، بلوتوث دستگاه را خاموش کنید و تا زمانی که قصد وصل کردن ایرباد یا ماوس بیسیم خود به آن را ندارید، فعالش نکنید! به‌طور مشابه، خاموش کردن وای فای در جاده نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از خالی شدن شارژ گجت خود به کار ببندید.

در حالی که برخی قابلیت‌های سخت افزاری گوشی ها یا گجت‌های هوشمند مصرف انرژی به مراتب پایینی دارند، بیشترین مصرف انرژی در میان بخش‌های مختلف سخت افزاری، توسط GPS انجام می‌شود. روشن بودن جی پی اس باعث می‌شود دستگاه شما به‌طور دائمی در صدد اتصال به ماهواره باشد و به همین جهت، فشار زیادی به باتری آن وارد شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم جی پی اس گجت خود را تنها در شرایطی روشن کنید که واقعا نیاز به مسیریابی داشته باشید! از این طریق می‌توانید میزان مصرف شارژ گوشی خود را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

اجازه ندهید باتری گوشی‌تان به‌طور کامل خالی شود

افزایش طول عمر باتری

باتری های لیتیوم یون اکوسیستم شیمیایی پیچیده‌ای از یون‌ها هستند که هم شارژ کردن کامل آن‌ها تا صد درصد باعث آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود و هم خالی کردن شارژ آن‌ها تا صفر درصد! دلیل آن است که با خالی شدن کامل باتری، انرژی بسیار بیشتری برای راه‌اندازی مجدد یون‌ها درون باتری نیاز است.

بنابراین در صورتی که قصد دارید از گوشی خود به‌صورت بهینه استفاده کرده و مصرف شارژ آن را مدیریت کنید، همواره سعی کنید میزان شارژ باتری آن بالاتر از 20 درصد باشد.

البته خالی شدن باتری تا صفر درصد به‌طور آنی باتری دستگاه را خراب نخواهد کرد؛ بلکه با گذشت زمان و به‌تدریج می‌تواند باعث افت شارژدهی باتری شود. از سوی دیگر، عدد 20 درصد هم کاملا اختیاری است و شما می‌توانید هر میزانی که مد نظر دارید را به‌عنوان کف قابل قبول شارژ باتری تعیین کنید. نکته مهم این است که شارژ باتری هرگز نباید به صفر درصد برسد.

قابلیت‌های نرم افزاری بلااستفاده را غیرفعال کنید

قابلیت نرم افزاری بلااستفاده

اکثر گجت‌های هوشمند با قابلیت‌های نرم افزاری متعددی روانه بازار می‌شوند که بعضا با هدف ارتقای عملکرد، بهینه‌سازی رابط کاربری و یا افزودن برخی قابلیت‌های بصری هیجان‌انگیز طراحی شده‌اند. با این وجود بد نیست بدانید که اکثر این اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها یا قابلیت‌ها، مصرف انرژی بالایی دارند؛ خصوصا آن‌هایی که به افزایش سرعت دستگاه شما مربوط هستند.

به‌عنوان مثال، لپ تاپ های گیمینگ حرفه‌ای عموما قابلیت اوورکلاک کردن سی پی یو و کارت گرافیک با هدف ارتقای عملکرد دستگاه در حین اجرای بازی‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این وجود، اوورکلاک کردن CPU و کارت گرافیک تاثیر منفی قابل ملاحظه‌ای روی مصرف باتری دستگاه خواهد داشت.

بهترین روش برای مدیریت کردن این شرایط، دستکاری برخی تنظیمات دستگاه است. به‌عنوان مثال می‌توانید تعیین کنید که اوورکلاک کردن پردازنده و کارت گرافیک تنها زمانی صورت بگیرد که دستگاه به برق متصل است.

این تنظیمات البته بیشتر مربوط به لپ تاپ‌هاست و گوشی‌ها و تبلت‌های iOS و اندرویدی کنترل کمتری روی عملکرد دستگاه در زمان اتصال یا عدم اتصال به باتری دارند. در عین حال حتی سیستم عامل‌های موبایل هم این امکان را به شما می‌دهند که مثلا آپدیت اپلیکیشن‌ها را تنها در شرایطی که دستگاه به برق متصل است، انجام دهید.

از سوی یگر، با غیرفعال کردن برخی نرم افزارها، اپلیکیشن‌ها و یا تعدادی قابلیت‌های آن‌ها می‌توانید مصرف انرژی گجت خود را بسیار بهتر مدیریت کنید. البته این کار نیازمند کمی مهارت و آشنایی با نرم افزارهاست؛ چرا که غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های ضروری هم می‌تواند عواقب خطرناکی برای کاربر به همراه داشته باشد.

تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید

تنظیمات گرافیکی گجت

بسیاری دستگاه‌های هوشمند مدرن مثل گوشی‌های موبایل، لپ تاپ ها، تبلت‌ها و یا کامپیوترهای رومیزی به صفحه نمایش‌هایی باکیفیت و با رزولوشن و نرخ نوسازی بسیار بالا مجهزند. در این خصوص، صفحه نمایش‌های با رزولوشن 4K و نرخ نوسازی 120 هرتزی در میان علاقمندان به تکنولوژی به پدیده‌ای عادی تبدیل شده است.

این قابلیت‌ها البته تا زمانی عالی هستند که به پریز برق نزدیک باشید و گجت خود را به‌طور دائمی به برق متصل کنید. بنابراین اگر قصد افزایش طول عمر باتری خود را دارید، احتمالا باید قید برخی تنظیمات جذاب گرافیکی را بزنید.

اکثر دستگاه‌های مدرن قابلیت این را دارند که رزولوشن و نرخ نوسازی صفحه نمایش خود را به عددی پایین‌تر از حداکثر توانایی آن کاهش دهند. بنابراین در صورتی که قصد دارید مصرف شارژ دستگاه خود را مدیریت کنید، بهتر است رزولوشن را به 1080p کاهش داده و نرخ رفرش را هم روی 60 هرتز نگه دارید.

آیفون البته در این میان استثنا بوده و امکان تغییر تنظیمات گرافیکی را به کاربر نمی‌دهد!

در کنار پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی‌های مربوط به نمایشگرها، قابلیت‌های تنظیم‌پذیری آن‌ها نیز هر روز پیشرفته‌تر می‌شود. بنابراین امروز می‌توانید به‌راحتی توازنی منطقی بین عمر باتری و تنظیمات گرافیکی ایده‌آل دستگاه برقرار کنید.

گجت خود را بیش از حد به برق وصل نکنید

افزایش طول عمر باتری

شاید شما هم شنیده باشید که شارژ کردن باتری گجت های دیجیتال تا 100 درصد برای سلامت باتری مضر است! این ادعا البته اصلا صحیح نیست؛ چرا که صرف شارژ کردن باتری تا صد درصد به باتری آسیب نمی‌رساند؛ بلکه آنچه باعث صدمه دیدن دستگاه خواهد شد، وصل ماندن آن به برق پس از شارژ شدن کامل است!

این مساله می‌تواند باعث کاهش عمر باتری گوشی یا تبلت شما شود؛ چرا که با وصل بودن دستگاه به شارژر، آداپتور به‌طور پیوسته از منبع تغذیه، برق کشیده و به باتری گوشی شما منتقل می‌کند. این اتصال پیوسته می‌تواند در دراز مدت، شارژدهی باتری گوشی شما را کاهش دهد؛ چون در این شرایط شما به‌طور پیوسته مشغول وارد کردن یون‌ها به باتری و خارج کردن آن‌ها هستید.

به بیان دیگر، هرگز قبل از خواب گوشی خود را به شارژر وصل نکنید. در عوض، کمی قبل‌تر گوشی را به برق وصل کرده و قبل از خواب از برق بکشید. همچنین پس از بیدار شدن از خواب نیز بار دیگر آن را به برق متصل کنید تا فرآیند شارژ ادامه پیدا کند.

البته کمپانی‌های گوشی‌ساز نیز در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری را در زمینه کنترل نحوه شارژ شدن باتری داشته‌اند؛ به‌طوری که اکنون شاهد حضور برخی مکانیزم‌های محافظت از باتری و سیستم‌های بازدارنده از آسیب باتری گوشی‌ها در اثر وصل بودن بیش از اندازه به شارژ هستیم.

بنابراین اگر به‌طور اتفاقی گوشی‌تان به مدت چند ساعت پس از شارژ شدن کامل، همچنان به برق وصل بود، لازم نیست نگران آسیب دیدن جدی آن باشید!

از گوشی خود به‌خوبی نگهداری کنید و دمای آن را تحت نظر داشته باشید

دمای بیش از حد بالا و پایین

هیچ‌چیز برای باتری گوشی و سایر گجت های هوشمند خطرناک‌تر از دماهای بیش از حد بالا یا پایین نیست. در دماهای بیش از حد پایین، مقاومت داخلی باتری افزایش پیدا کرده و توانایی حمل شارژ آن کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، دمای بیش از حد بالا هم خطرناک‌تر بوده و حتی می‌تواند باعث آتش گرفتن یا انفجار باتری شود.

حرارت، از طریق فرآیندی به نام «فرار حرارتی» می‌تواند باعث کاهش عمر باتری شود. این پدیده که در اثر مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی انجام می‌شود، می‌تواند باعث ضعیف‌تر شدن باتری، باد کردن و در نهایت بلااستفاده شدن آن شود.

برای این که عملکرد مناسب باتری گوشی خود در درازمدت را تضمین کنید، گوشی‌تان را در محیطی خنک، اما نه چندان سرد، نگه دارید. همچنین از نگهداری گوشی، تبلت یا لپ تاپ خود در معرض حرارت مستقیم خودداری کرده و همیشه سعی کنید جریان هوا را روی آن برقرار نگه دارید.