باتری قابل تعویض

مهلت 4 ساله اتحادیه اروپا به سازندگان گوشی؛ تمام گوشی ها باید باتری قابل تعویض داشته باشند

اتحادیه اروپا قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد و همین قوانین در حال تغییر روند تولید بسیاری از گوشی‌های هوشمند هستند. این اتحادیه به تازگی مهلتی چهار ساله به سازندگان گوشی داده تا تمام مدل‌های خود را به باتری قابل تعویض مجهز کنند.

شورای اتحادیه اروپا به تازگی قوانین مهمی را تصویب کرده که با اجرایی شدن آن‌ها دیگر تمام شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند مجبور می‌شوند موبایل‌های خود را به باتری قابل تعویض مجهز کنند. این قانون به این دلیل تصویب شده که کاربران بتوانند بدون هیچ لوازم یا دانش اولیه‌ای، باتری گوشی‌های خود را عوض کنند و نیازی به مراجعه به مراکز تعمیرات یا تعویض گوشی نداشته باشند. اتحادیه اروپا از امروز چهار سال به تولیدکنندگان گوشی فرصت داده تا تمام گوشی‌ها را به چنین باتری‌هایی مجهز کنند.

ممکن است اپل هم از طرح باتری های قابل تعویض اتحادیه اروپا سود ببرد!

چند سال پیش تمام گوشی‌های هوشمند به باتری‌های قابل تعویض مجهز بودند اما زمانی که اپل دیگر از این نوع باتری‌ها استفاده نکرد، بسیاری از شرکت‌ها اقدام اپل را تکرار کردند و حالا دیگر در هیچ گوشی هوشمند معرفی از چنین باتری‌هایی استفاده نمی‌شود.

اپل و دیگر سازندگان موبایل ممکن است برای سازگاری با طراح تازه اتحادیه اروپا مشکلاتی داشته باشند. تولید گوشی‌ها در دو نسخه (یکی با باتری بدون قابلیت تعویض برای دیگر کشورها و دیگری با باتری قابل تعویض برای کشورهای عوض اتحادیه اروپا) می‌تواند هزینه‌های هنگفتی را روی دست شرکت‌ها بگذارد. اتحادیه اروپا همین حالا هم در حال تلاش است تا اپل را مجبور به استفاده از درگاه تایپ سی در گوشی کند و حالا این شرکت باید دو خواسته سخت اتحادیه را عملی کند.

باتری قابل تعویض

سال‌ها از آخرین تلاش شرکت‌ها برای استفاده از باتری قابل تعویض در گوشی‌های هوشمند می‌گذرد. ال جی که حالا دیگر در بازار گوشی‌های موبایل حضور ندارد، آخرین شرکتی بود که گوشی‌هایی با باتری قابل تعویض عرضه می‌کرد

طرح جدید اتحادیه اروپا هر چند در نگاه اول می‌تواند کار تولیدکنندگان را سخت‌تر کند اما شرکت‌هایی مانند اپل می‌توانند از این شرایط هم سود خوبی به جیب بزنند. یکی از مواردی که اتحادیه اروپا به آن اشاره کرده، فروش قطعات مورد نیاز برای تعویض باتری گوشی‌ها است. در حال حاضر بسیاری از کاربران برای خرید باتری و جایگزینی‌اش با نمونه اصلی، سراغ اپل نمی‌روند و اپل نمی‌تواند از راه فروش باتری به سود خوبی برسد. اما با شناختی که از کوپرتینویی‌ها داریم، احتمالا آن‌ها بتوانند با استفاده از طرح اتحادیه اروپا و فروش باتری به صورت مستقیم به کاربران، سودی چندین میلیون دلاری به جیب بزنند. البته این سود فقط انحصاری اپل نیست و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند می‌توانند از این روش کسب درآمد کنند.

نظر شما درباره قوانین جدید اتحادیه اروپا چیست؟ آیا شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند حاضر می‌شوند در خارج از این اتحادیه هم موبایل‌های خود را با باتری قابل تعویض روانه بازار کنند؟ در بخش نظرات با ما همراه شوید و نظر خود را با کاربران گجت نیوز به اشتراک بگذارید.