5 دلیل بزرگ برای اینکه گوشی اندرویدی خود را به آیفون تغییر ندهید

یکی از چالش‌برانگیزترین اقداماتی که برای استفاده‌کنندگان گوشی‌های اندرویدی وجود دارد، تغییر اندروید به آیفون است؛ اما آیا این کار شدنی‌ست؟ با ما همراه باشید تا دلایل انجام ندادن این کار را برای شما شرح دهیم.

برای بسیاری از کسانی که گوشی اندرویدی دارند و مدت زمان زیادی‌ست که از آن استفاده می‌کنند، گاهی مواقع این سؤال پیش می‌آید خرید گوشی آیفون و استفاده از آن برایشان چه حس و حالی خواهد داشت؟ این سؤال هر از گاهی در ذهن استفاده‌کنندگان گوشی‌های اندرویدی خطور کرده و هر کسی پاسخ منحصر به فرد خودش را دارد. در طی سالیان اخیر کمپانی اپل – Apple موفق شده برای محصولاتش یک ارزش آرمانی ایجاد کند که هر مخاطبی آرزوی داشتن آن را داشته باشد و حتی بسیاری از استفاده‌کنندگان طولانی مدت محصولات اندرویدی به سمت محصولات اپل به ویژه گوشی‌های آیفون روی آورده‌اند.

اندروید و آی او اس دو پلتفرم بسیار متفاوت از یک دیگر هستند که هر کدام کاربران مختص به خود را دارند. الزاماً تمام استفاده‌کنندگان محصولات اندرویدی رغبتی به استفاده از آی او اس ندارند؛ در واقع، یک سری تفاوت‌های محسوس میان این دو سیستم عامل وجود دارد که تغییر اندروید به آیفون می‌تواند برای شخصی که این کار را انجام می‌دهد به یک تصمیم وحشتناک و گران تبدیل شود. در این مطلب وب سایت گجت نیوز، پنج دلیل بزرگ برای اینکه گوشی اندرویدی خود را به آیفون تغییر ندهید آماده کرده است. با مطالعه این مطلب کاملاً متوجه خواهید شد که چه تفاوت‌هایی میان این دو سیستم عامل وجود دارد و تنها اگر با تمامی این موارد مشکلی ندارید و می‌توانید ادامه دهید، آن وقت اقدام به تغییر اندروید به آیفون کنید.

امکان دلخواه‌سازی – Customization زیادی نخواهید داشتید

اولین دلیلی که نباید اقدام به تغییر اندروید به آیفون کنید، فقدان وجود امکان شخصی سازی زیاد در گوشی‌های آیفون است. کمپانی اپل با عرضه آی او اس 16 امکان دلخواه‌سازی‌های خاصی را برای محصولاتش ارائه کرده است، اما باز هم به خوبی شخصی سازی های موجود در سیستم عامل اندروید نیست.

به عنوان مثال، اگر در گوشی‌های آیفون قصد این را داشته باشید که تصویر زمینه خود را تغییر دهید، تنها چیزهایی که در قسمت کتابخانه – Library آی او اس موجود بوده تعداد انگشت‌شماری از دسته‌بندی‌های تصویر زمینه مانند ستاره‌شناسی، اموجی‌ها و … است؛ اما از سوی دیگر، گوشی‌های اندرویدی دارای والپیپرهای بیشتری بوده و خیلی بهتر می‌توانید پس زمینه گوشی خود را به دلخواه خودتان درآورید. اصلاً هم لازم نیست که یک برنامه سوم برای دریافت این والپیپرها نصب کنید، زیرا تمام آنها در منو تنظیمات والپیپر گوشی مهیا و آماده دریافت است.

به غیر از دلخواه‌سازی پس زمینه، از دیگر دلخواه‌سازی‌های جذابی که گوشی‌های اندرویدی به مخاطبان خود ارائه می‌دهد این است که کاربران آن می‌توانند بسته فونت مورد علاقه خود را دانلود کنند یا تم برنامه را تغییر دهند. یکی دیگر از ویژگی‌های گوشی‌های اندرویدی که کنار گذاشتن آن تا حدودی سخت بوده، امکان تنظیم آهنگ مورد علاقه خودتان برای آهنگ زنگ یا آهنگ آلارم است. امکانات بسیاری وجود دارند که نمی‌توان همه آنها را لیست کرد، اما در مجموع می‌توان گفت که گوشی‌های اندرویدی از نظر دلخواه‌سازی از گوشی‌های آیفون یک سر و گردن بالاتر هستند.

امکان بارگذاری دستی در گوشی‌های آیفون وجود ندارد

از مهم‌ترین دلایلی که نباید اقدام به تغییر اندروید به آیفون کنیم که در ایران نیز بسیار به چشم می‌آید، عدم امکان بارگذاری دستی در گوشی‌های آیفون است. در اپ استور – App Store اپل بیش از یک و نیم میلیون برنامه وجود دارد که برخی از آنها رایگان بوده و برخی دیگر نیاز به پرداخت هزینه اشتراک دارند. اگرچه در بین آنها برخی از بهترین برنامه‌های کاربردی در گوشی‌های موبایل وجود دارد، اما با این حال به گرد پای گوگل پلی استور – Google Paly Store که بیش از سه میلیون برنامه را در خود جای داده است نمی‌رسد.

مهم‌تر از همه اینها، در گوشی‌های آیفون امکان بارگذاری دستی برنامه‌ها وجود ندارد. این یعنی شما نمی‌توانید فایل APK برنامه را از سایت‌های اینترنتی دانلود کرده و سپس از روی آن اقدام به نصب برنامه در گوشی آیفون کنید. به بیان دیگر، شما تنها قادر هستید که از اپ استور برنامه دانلود کرده و در گوشی خود نصب کنید؛ شاید این وضعیت در آینده‌ای نزدیک تغییر کند، اما اکنون اینگونه نیست. البته این بدان معنا نیست که هر فایل تصادفی که در اینترنت پیدا کرده‌اید را در گوشی اندرویدی خود نصب کنید. اندروید این ویژگی را در اختیار شما قرار داده است بر فرض اینکه فایل APK را یک مرجع مطمئن دریافت کرده‌اید که خطری برای گوشی شما نخواهد داشت.

تنوع گوشی‌های اندرویدی بسیار بیشتر از گوشی‌های آیفون است

تغییر اندروید به آیفون

تا دلتان بخواهد تنوع گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و در هر رنگ و سایزی عرضه شده‌اند. شما می‌توانید گوشی اندرویدی انتخاب کنید که دارای نرخ تازه‌سازی نمایشگر بالا بوده، چیپست قدرتمند، باتری بادوام و … دارد. حتی گوشی‌های قدیمی و تاشو پیشرفته نیز وجود دارند که مجهز به سیستم عامل اندروید هستند که می‌توانید آنها را انتخاب کنید. با گوشی‌های اندرویدی می‌توانید هم یک گوشی میان رده مقرون به صرفه خریداری کنید یا حتی یک گوشی پرچمدار سطح بالا با تمامی امکانات پیشرفته فناوری داشته باشید. هرگز تنوع کم در گوشی‌های اندرویدی را تجربه نخواهید کرد. با این وجود اگر اقدام به تغییر اندروید به آیفون کنید، تنوع گوشی‌هایی که هر چند مدت عرضه می‌شوند بسیار کم بوده و به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

هیچ کدام از جدیدترین محصولات آیفون جک هدفون یا اسکنر اثر انگشت ندارند (به غیر از آیفون SE 2022). همچنین در گوشی‌های آیفون چه در مدل Pro یا چه در مدل‌های معمولی باید یک ناچ – notch را تحمل کنید و همچنین نمی‌توانید فضای ذخیره‌سازی گوشی‌های آیفون را افزایش دهید. شارژ کردن محصولات اپل با پورت‌هایی انجام می‌شود که خارج از محصولات اپل چیز دیگری را پشتیبانی نمی‌کنند، در صورتی که پورت شارژر برای همه گوشی‌های اندرویدی یکسان است. تنها دو مدل از گوشی‌های آیفون نمایشگر همیشه روشن دارد که آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس هستند، در حالی که این ویژگی در اکثر گوشی‌های اندرویدی که طی چند سال اخیر عرضه می‌شوند وجود دارد. امکانات بسیار دیگری در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که در گوشی‌های آیفون نیست، اما نمی‌توان همه آنها را اینجا لیست کرد.

اتصال گوشی‌های اندرویدی به دیگر دستگاه‌ها بهتر از گوشی‌های آیفون است

اگر به صورت روزانه از لپ تاپ یا رایانه‌های مجهز به سیستم عامل مایکروسافت ویندوز استفاده می‌کنید، بهتر است اقدام به تغییر اندروید به آیفون نکنید. دلیلش هم این است که گوشی‌های آیفون به گونه‌ای ساخته شده‌اند که که با سایر محصولات اپل مانند مک‌ بوک، آی‌ پد و ایرپاد اتصال راحتر و بهتری داشته باشند؛ در صورتی که وقتی صحبت از اتصال به دیگر دستگاه‌ها با پلتفرم متفاوت می‌شود، دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل اندروید بسیار بهتر و کاربردی‌تر هستند.

به عنوان مثال، اگر بخواهید فایل‌های شخصی خودتان را بین گوشی آیفون و مک بوک انتقال دهید با استفاده از ایر دراپ – Air Drop در کسری از ثانیه این کار را انجام خواهید داد، اما اگر بخواهید فایل‌ها را از یک گوشی آیفون به یک دستگاه مجهز به سیستم عامل ویندوز انتقال دهید یا برعکس، این کار برایتان بسیار چالش برانگیز خواهد بود. یک سری از برنامه‌ها مانند فون لینک – Phone Link وجود دارد که به شما امکان می‌دهد فایل‌ها را از طریق یک شبکه همتا به همتا انتقال دهید، اما این فرآیند خیلی کاربردی نبوده و می‌تواند در دراز مدت شما را دچار مشکل کند. یکی از راه‌ها انتقال استفاده از طریق اتصال کابلی بوده که توسط آن فایل‌ها انتقال می‌دهید، اما سرعت انتقال در این روش پایین بوده و می‌تواند زمان بسیاری از شما بگیرد.

شاید فکر کنید که وجود فضای ذخیره‌سازی ابری جایگزین این فرآیند بوده و دیگر نیازی به انتقال فایل به لپ تاپ یا رایانه نیست، اما این را در نظر داشته باشید که در این روش ابتدا باید فایل‌ها را آپلود کنید و سپس در یک دستگاه دیگر آنها را دانلود کنید که این کار علاوه بر وقت‌گیر بودن دارای هزینه نیز است.

محصولات اپل بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید گران هستند

آخرین مدل از گوشی‌های آیفون که آیفون 14 باشد، قیمتش از 799 دلار شروع می‌شود. اگر خوش شانس باشید و بتوانید به این میزان پول پس انداز کنید که گوشی آیفون بخرید، از هزینه‌های دیگر که باید برای خرید لوازم جانبی تقبل کنید مانند کاور، گلس، شارژر و … که خود آنها نیز بسیار گران هستند، غافل نشوید. این هزینه‌ها تازه برای آیفون 14 معمولی بوده و دیگر خودتان حساب کنید برای خرید آیفون 14 پرو مکس باید چه هزینه‌های گزافی را پرداخت کنید.

اما در گوشی‌های اندرویدی این مسئله کمی متفاوت است. شما با بودجه کمتر از 500 دلار تنوع زیادی از گوشی‌های اندرویدی استاندارد خواهید داشت که می‌توانید میان آنها یک کدام را انتخاب کنید. البته که گوشی‌های اندرویدی گران نیز وجود دارند مانند سامسونگ گلکسی اس 23 که 799 دلار قیمت دارد، اما گوشی‌های میان رده و مقرون به صرفه‌تری نیز در بازار موجود بوده که ویژگی‌های مشابه با گوشی‌های پرچمدار دارند.

اگر قصد دارید محصولات اپل که حافظه بیشتری داشته باشند یا از مدل‌های مکس باشند خریداری کنید باید هزینه بیشتری بپردازید. به عنوان مثال، آیفون 14 پرو 128 گیگابایتی 999 دلار قیمت دارد، در حالی که آیفون 14 پرو مکس با ظرفیت 128 گیگابایت، 1099 دلار برای شما آب خواهد خورد.

گوشی‌های اندرویدی مانند گلکسی اس 23 اولترا یا پیکسل فولد گوگل نیز هستند که دقیقاً به همان اندازه محصولات اپل و حتی بیشتر قیمت دارند؛ اما با این حال، اگر نمی‌خواهید هزاران دلار برای خرید یک گوشی خرج کنید، در بین گوشی‌های اندرویدی تنوع زیادی وجود دارد که می‌توانید از بین آن انتخاب کنید. گوشی‌هایی مانند وان پلاس 11، گوگل پیکس 7 پرو و گوشی‌های سری A سامسونگ از این دسته محصولات هستند.