اتحادیه اروپا پول استارلینک

اتحادیه اروپا : ایلان ماسک و پنتاگون هم کمک نکنند، ما پول استارلینک را می‌دهیم!

جنجال ایلان ماسک بر سر پول استارلینک تمامی ندارد و حالا اتحادیه اروپا پیش‌قدم شده است تا اینترنت اوکراین قطع نشود. آنها می‌خواهند به جای آمریکا پول اینترنت اوکراین را پرداخت کنند.

اسپیس ایکس با ارائه اینترنت ماهواره ای استارلینک نقش مهمی در پشتیبانی از دولت و مردم اوکراین ایفا می‌کند. هرچند که این پشتیبانی هزینه دارد و به همین خاطر ایلان ماسک چندی پیش از پنتاگون درخواست کرده بود که بودجه مورد نیاز برای ادامه ارائه استارلینک در اوکراین را پرداخت کند. پنتاگون اعلام کرد که در حال گفتگو با اسپیس ایکس است و البته گزینه‌های دیگر را هم بررسی خواهد کرد.

تلاش اتحادیه اروپا برای پرداخت پول استارلینک و امضای قرارداد

اتحادیه اروپا پول استارلینک

حالا اتحادیه اروپا که از قطع شدن ناگهانی اینترنت استارلینک و آسیب دیدن ارتباطات ارتش اوکراین نگران است، اعلام کرده که پول مورد نظر ایلان ماسک را پرداخت خواهد کرد. Josep Borrell دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در روز دوشنبه این موضوع را مطرح کرد. البته بحث‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند.

ایلان ماسک گفته بود که ارائه اینترنت ماهواره ای استارلینک تاکنون ۸۰ میلیون دلار برای اسپیس ایکس هزینه داشته است و این مبلغ تا پایان سال میلادی جاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خواهد شد. همچنین ارائه اینترنت ماهواره ای برای سال ۲۰۲۳ به ۴۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد. ایلان ماسک همچنین گفته بود که از ۲۵ هزار ترمینال ارسال شده به اوکراین، پنتاگون تنها هزینه ۱۰۶۳۰ دستگاه را داده است.

اتحادیه اروپا پول استارلینک

البته کمی بعد ایلان ماسک در یک عقب‌نشینی آشکار گفت که حتی اگر پنتاگون پول اینترنت استارلینک اوکراین را ندهد، این سرویس را قطع نخواهد کرد؛ اما اتحادیه اروپا به حرف‌های او اعتماد ندارد. یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت که در حال حاضر از رویکرد ایلان ماسک استقبال می‌کنند؛ولی مردم اوکراین هنوز بسیار نگران قطع شدن اینترنت هستند.

وزیر امور خارجه لیتوانی، Gareilius Landsbergis نیز در گفت‌و‌گو با Politico گفت که نباید دسترسی اینترنت اوکراین صرفا در اختیار یک فرد فوق‌العاده قدرتمند باشد. کسی که ممکن است روزی بیدار شده و بگوید که دیگر تمایلی به ارائه اینترنت رایگان به اوکراین ندارم. به همین خاطر بهترین کار این است که اتحادیه اروپا قرارداری با آقای ماسک امضا کرده و پول اینترنت استارلینک اوکراین را پرداخت کند.

این مباحث در حالی مطرح می‌شود که نیروهای اوکراینی گزارشاتی از قطعی اینترنت استارلینک در جبهه‌های جنگ با روسیه منتشر کرده بودند. البته اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که می‌خواهد گزینه‌های دیگر برای ارائه اینترنت ماهواره ای را در نظر بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*